Wypadki motocyklowe 2009 - koszmarne statystyki!
W roku 2009, zginęło w wypadkach aż o 50,2% motocyklistów więcej, a liczba osób rannych wzrosła o 69,8% w stosunku do 2008 r. Według danych Komendy Głównej Policji, w 2009 roku w Polsce miały miejsce 44 193 wypadki, w których zginęły 4 573 osoby, a 56 042 użytkowników dróg zostało rannych. 290 kierowców oraz pasażerów motocykli straciło życie, a 2294 odniosło obrażenia. Kierowcy motockli spowodowali 1151 wypadków. Na jednośladach o pojemności mniejszej, niż 50 cm3 zginęło 68 osób. 2221 użytkowników motorowerów zostało rannych, spowodowali oni przy tym 1023 wypadki. W podobnych statystykach z roku poprzedniego znajdujemy, iż motocyklistów zginęło 193, a obrażenia odniosło 1351. Byli oni sprawcami 1195 wypadków. Ta ostatnia wartość rzeczywiście delikatnie się zmniejszyła, ale za to zginęło w wypadkach aż o 50,2% motocyklistów więcej, a liczba osób rannych wzrosła o 69,8%. Przerażające wartości? W prawdzie jest jeszcze zimno, ale na drogi wyjechały już pierwsze motocykle. Przed nami pierwszy w tym roku ciepły weekend, a razem z nim ruszy sezon motocyklowy. Miejmy nadzieję, że inauguracyjne wyjazdy nie skończą się to tak samo spektakularnie, jak i rok temu. Wsiadając na motocykl po zimie, zwyczajnie nie jesteśmy jeszcze rozjeżdżeni. Ciągle niewielu z nas decyduje się na specjalne treningi poprawiające siłę, sprawność, czy refleks; oczywiście niezbędne jest przedsezonowe sprawdzenie stanu motocykla. Jak jednak uczy życie, na jednoślady wsiadają osoby zarówno bez przygotowania siebie, jak i sprzętu. Jeżdżąc na początku zachowawczo, bardzo łatwo uchronić się od potencjalnych zagrożeń. Przejdźmy więc do suchych liczb. Jak dokładnie przedstawia się tabela rannych i zabitych użytkowników naszych dróg, z podziałem na typ pojazdu? |
|
Liczba Zabitych | Liczba Rannych | Liczba Zabitych | Liczba Rannych | Liczba Zabitych | Liczba Rannych | |
Kierowcy | Pasażerowie | Łącznie | ||||
Łącznie | 2166 | 25128 | 939 | 18887 | 3105 | 44015 |
Motorowerzyści | 65 | 1866 | 3 | 355 | 68 | 2221 |
Rowerzyści | 370 | 3903 | 1 | 25 | 371 | 3928 |
Użytkownicy autobusów | 5 | 72 | 14 | 1271 | 19 | 1343 |
Użytkownicy ciągników | 15 | 115 | 8 | 60 | 23 | 175 |
Użytkownicy innych pojazdów | 14 | 164 | 4 | 102 | 18 | 266 |
Użytkownicy motocykli | 269 | 1958 | 21 | 336 | 290 | 2294 |
Użytkownicy pociągu | 0 | 4 | 0 | 19 | 0 | 23 |
Użytkownicy pojazdów przewożących mat. niebezpieczne | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 |
Użytkownicy pojazdów uprzywilejowanych | 0 | 11 | 0 | 26 | 0 | 37 |
Użytkownicy samochodów ciężarowych | 94 | 990 | 42 | 703 | 136 | 1693 |
Użytkownicy samochodów osobowych | 1334 | 16025 | 845 | 15845 | 2179 | 31870 |
Użytkownicy tramwajów i trolejbusów | 0 | 19 | 1 | 145 | 1 | 164 |
Tab. 1 - Liczba rannych i zabitych użytkowników dróg z podziałem na kierowców i pasażerów.
Liczba Zdarzeń | Liczba Wypadków | Liczba Zabitych | Liczba Rannych | Liczba Kolizji | |
Rodzaj pojazdu | |||||
Autobus inny | 1294 | 122 | 8 | 354 | 1172 |
Autobus komunikacji publicznej | 2759 | 271 | 18 | 368 | 2488 |
Ciągnik rolniczy | 1603 | 158 | 14 | 185 | 1445 |
Inny pojazd | 795 | 151 | 10 | 177 | 644 |
Motocykl | 2752 | 1151 | 194 | 1228 | 1601 |
Motorower | 3570 | 1023 | 41 | 1156 | 2547 |
Nieustalony | 8327 | 615 | 28 | 672 | 7712 |
Pociąg | 3 | 1 | 2 | 1 | 2 |
Pojazd przewożący materiały niebezpieczne | 10 | 1 | 0 | 1 | 9 |
Pojazd uprzywilejowany | 95 | 17 | 1 | 34 | 78 |
Pojazd wolnobieżny | 461 | 28 | 2 | 28 | 433 |
Rower | 4519 | 1767 | 159 | 1668 | 2752 |
Samochód ciężarowy do przewozu ładunków bez przyczepy | 22514 | 1678 | 182 | 2293 | 20836 |
Samochód ciężarowy do przewozu ładunków z przyczepą | 14097 | 816 | 98 | 1138 | 13281 |
Samochód osobowy | 279301 | 27182 | 2373 | 37272 | 252119 |
Samochód osobowy bez przyczepy | 13 | 2 | 0 | 4 | 11 |
Samochód osobowy z przyczepą | 5 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Tramwaj, trolejbus | 320 | 51 | 5 | 120 | 269 |
Łącznie | 342438 | 35034 | 3153 | 46699 | 307404 |
Tab. 2 - Liczba wypadków i poszkodowanych przez sprawców
Liczba ofiar jest inna, niż we wcześniejszej tabeli, ponieważ uwzględnia wyłącznie wypadki spowodowane przez kierujących. Z danych tych wyczytać można, że z winy kierujących motocyklami zginęło 66% motocyklistów, a 53% ucierpiało. Podobnie sprawa przedstawia się w przypadku motorowerzystów. Pozostali, którzy ucierpieli w wypadkach to ofiary błędów innych uczestników ruchu. Uświadamia to wagę faktu, że błąd może popełnić każdy, a to wymaga ograniczonego zaufania do użytkowników dróg. Przeświadczenie „miałem pierwszeństwo" w znikomym stopniu uprzyjemnia pobyt na sali operacyjnej. Zapoznajmy się również z tabelą przyczyn wypadków na motocyklach, spowodowanych przez ich kierowców. |
|
Liczba Zdarzeń | Liczba Wypadków | Procent Wypadków | Liczba Zabitych | Procent Zabitych | Liczba Rannych | Procent Rannych | Liczba Kolizji | Procent Kolizji | |
Przyczyna | |||||||||
2752 | 1151 | 100% | 194 | 100% | 1228 | 100% | 1601 | 100% | |
Gwałtowne hamowanie | 47 | 19 | 2% | 1 | 1% | 22 | 2% | 28 | 2% |
Jazda bez wymaganego oświetlenia | 7 | 4 | 0% | 0 | 0% | 5 | 0% | 3 | 0% |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi | 64 | 37 | 3% | 11 | 6% | 44 | 4% | 27 | 2% |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 1218 | 622 | 54% | 123 | 63% | 627 | 51% | 596 | 37% |
Nieprawidłowe: cofanie | 11 | 0 | 0% | 0 | 0% | 0 | 0% | 11 | 1% |
Nieprawidłowe: omijanie | 95 | 22 | 2% | 0 | 0% | 26 | 2% | 73 | 5% |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych | 20 | 19 | 2% | 2 | 1% | 21 | 2% | 1 | 0% |
Nieprawidłowe: skręcanie | 61 | 19 | 2% | 2 | 1% | 21 | 2% | 42 | 3% |
Nieprawidłowe: wymijanie | 44 | 13 | 1% | 2 | 1% | 16 | 1% | 31 | 2% |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie | 427 | 162 | 14% | 32 | 16% | 180 | 15% | 265 | 17% |
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój | 1 | 0 | 0% | 0 | 0% | 0 | 0% | 1 | 0% |
Nieprawidłowe: Zawracanie | 12 | 4 | 0% | 1 | 1% | 7 | 1% | 8 | 0% |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 45 | 13 | 1% | 1 | 1% | 13 | 1% | 32 | 2% |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów | 9 | 2 | 0% | 0 | 0% | 4 | 0% | 7 | 0% |
Nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu | 42 | 30 | 3% | 4 | 2% | 35 | 3% | 12 | 1% |
Nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu | 234 | 86 | 7% | 7 | 4% | 98 | 8% | 148 | 9% |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 398 | 93 | 8% | 6 | 3% | 102 | 8% | 305 | 19% |
Wjazd przy czerwonym świetle | 16 | 6 | 1% | 2 | 1% | 7 | 1% | 10 | 1% |
Zmęczenie, zaśnięcie | 1 | 0 | 0% | 0 | 0% | 0 | 0% | 1 | 0% |
Tab. 3 - Przyczyny wypadków
Główną przyczyną wypadków, śmierci oraz urazów jest nadmierna prędkość. Najgorszy jest fakt, że polscy motocykliści nie uczą się na własnych błędach - podobna tendencja utrzymuje się już od trzech lat. Kolejnym powodem wypadków, według statystyk jest nieumiejętność prawidłowego wykonywania manewru wyprzedzania. Trzecią przyczyną wartą odnotowania jest niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami. Wielu domorosłych specjalistów twierdzi, że młody motocyklista, to prędzej czy później martwy motocyklista. Nie zagłębiając się w (bez)podstawność niektórych twierdzeń snutych przez dziennikarzy różnych brukowców, przybliżmy się do tabeli ze średnim wiekiem sprawców wypadków motocyklowych. |
|
Liczba Wypadkow | Procent łącznej liczby wypadków | Liczba Zabitych | Procent łącznej liczby zabitych | Liczba Rannych | Procent łącznej liczby rannych | |
Wiek sprawcy | ||||||
07 – 14 | 9 | 0,8% | 0 | 0,0% | 11 | 0,9% |
15 - 17 | 69 | 6,0% | 6 | 3,1% | 80 | 6,5% |
18 - 24 | 401 | 34,8% | 86 | 44,3% | 438 | 35,7% |
25 - 39 | 512 | 44,5% | 93 | 47,9% | 521 | 42,4% |
40 - 59 | 105 | 9,1% | 8 | 4,1% | 120 | 9,8% |
60 plus | 16 | 1,4% | 1 | 0,5% | 17 | 1,4% |
b/d | 39 | 3,4% | 0 | 0,0% | 41 | 3,3% |
Łącznie | 1151 | 194 | 1228 |
Tab. 4 - Wiek sprawców wypadków
W ciągu pierwszych 6 lat od osiągnięcia pełnoletniości i uzyskania prawa jazdy, kierowcy powodują rzeczywiście sporą liczbę wypadków. Głównymi sprawcami są motocykliści w wieku 25-39 lat. Wynika to z przewagi tej grupy wiekowej wśród motocyklistów oraz ułańskiej fantazji często cechującej młodych ludzi.
Niepokojący jest fakt ogromnego przyrostu liczby wypadków na motocyklach, przy bardzo niskiej sprzedaży sprzętów. Przeraża niedostosowanie się do najprostszej zasady bezpieczeństwa - dostosowywania manewrów i prędkości do posiadanych umiejętności. Widocznie nie wszyscy zdają sobie sprawę, iż oraz ulica to nie jest tor i nie każdy kierowca samochodu nas widzi.
Poza naszymi, często niedostatecznymi umiejętnościami jeździeckimi, zagrożenie często kryje się w jakości dróg, po których się poruszamy. Według Unijnych standardów, Polska ma najgorszą infrastrukturę drogową w UE. Miejmy nadzieję, że szybko się to zmieni, choć głosy dobiegające ze strony naszych polityków często budzą jedynie konsternację.
Komentarze 24
Pokaż wszystkie komentarzeMotocyklista wyrabia prawko na 125-tce. Po odebraniu dokumentu może wsiadać nawet na cbr1100xx. Motorowerzysta jeśli ma 18 lat może jechać nawet nie znając się na znakach. Ja zdając kartę ...
OdpowiedzJa śmigam w kamizelce. Na początku czułem się dziwnie ale auta wyraźnie mi ustępują. To może uratować życie. W mojej firmie pracowało jeszcze 2 motocyklistów jeden zginął(22lata) następny (28 ...
OdpowiedzA Ty jeżdzisz pojazdem uprzywilejowanym że oni muszą Ci tak wyraźnie ustępować?
OdpowiedzTenedencyjne tabelki. Po pierwsze - nie ma mowy o tym, ile motocykli było zarejestrowanych w 2008 a ile w 2009 roku. Podejrzewam że procentowy rozkład zabitych, uwzględniający licze ...
OdpowiedzNiestety nie masz racji. Udział motocykli na rynki pojazdów silnikowych, od kilku lat oscyluje w granicach 4%. Pomimo że liczba motocykli rośnie, to nie zapominaj że każdego roku znacznie więcej niż motocykli przybywa samochodów osobowych.
OdpowiedzW ten sposób jak Ty myślano jeszcze 50 lat temu gdy projektowano samochody. Mówiło się, samochód i bezpieczeństwo - to nie idzie w parze. Minęło "parę" lat, świadomość wzrosła i dziś z wyjątkiem kilku egzemplarzy nie spotkamy już samochodów których strefa zgniotu kończy się po przeciwnej stronie niż miejsce jego kontaktu z przeszkodą. Do tego stopnia wzrosła świadomość że samochód nie gwarantujący wystarczającego bezpieczeństwa może nie być nawet dopuszczony do sprzedaży. Uważam że system myślenia który prezentujesz drogi kolego, musi się zmienić! Nie uważam że skoro jest coraz więcej motocyklistów to musi ich ginąć co raz więcej. Celowo nie napisałem "Nas" gdyż idea śmierci generalnie mnie odrzuca i nie zamierzam się z nią utożsamiać. Wam radzę to samo.
OdpowiedzMasz sporo racji, ale z drugiej strony przyznasz, że nawet takie niedokładne i subiektywne statystyki dają jednak do myślenia. Jeżeli przyjąć, że sezon motocylowy trwa pół roku, to prawie codziennie ginie dwóch z nas. Na mnie wywiera to ogromne wrażenie. Oby wywarło to takie samo wrażenie na Kamikadze pędzącym ok. 150 km/h od świateł do świateł (dzisiaj w drodze do pracy taki kolega właśnie mnie wyprzedził, wystraszyłem się jak diabli, poieważ wyprzedził mnie tak blisko, że przy drobnej zmianie mojego toru jazdy zderzenie byłoby nieuniknione, skoro ja się tak wystraszyłem, to co czuli kierowcy samochodów, widziałem ich miny na następnym skrzyżowaniu i to mi wystarczyło, chciałem zdjąć kask i krzyczeć "ja tak nie jeżdżę, nie mam z nim nic wspólnego")
OdpowiedzWitam, tabelki przygotowane są przez Komendę Główną Policji. Nie mamy wpływu na kryteria jakimi policjanci kierują się przy doborze przedziału wiekowego kierowców uczestniczących w wypadkach.
OdpowiedzNawet jeżeli auto wjedzie na Ciebie to i tak będziesz sprawcą... 123/194
OdpowiedzPowinna być jeszcze kategoria "Przyczyny: jazda z wymaganym oświetleniem". Dzięki niej właśnie ginie więcej rowerzystów, motocyklistów i pieszych. I nie w nocy a w ciągu dnia właśnie. Do tej pory ...
OdpowiedzW pełni się z Tobą zgadzam, a głosować proponuje na UPR albo nowo powstały WIP
OdpowiedzI znów się nie zgodzę. Światła znacząco poprawiają widoczność, kto nie wierzy mógł to (o ile jest wystarczająco spostrzegawczy) zaobserwować gdy po zimie nie trzeba było włączać świateł. Ile razy się zdarzało że wyjeżdżając ze skrzyżowania wyskoczył samochód widmo którego kierowca już przypomniał sobie że nie trzeba świecić świateł a my przyzwyczajeni do lepszej widoczności zupełnie go przeoczyliśmy. Albo sytuacja gdy jedziemy pod bardzo mocne Słońce, nagle się okazuje że pojazdy których byśmy nie zobaczyli są świetnie widoczne. Co do motocykli. Nakazałbym aby w moto były montowane mocne dzienne światła do jazdy w dzień gdyż dużo lepiej je widać niż światła mijania, dlatego też niektórzy z Nas jeżdżą na drogowych łamiąc przepisy ale dla własnego bezpieczeństwa. Kolejna sprawa ilości świateł. Osobiście przemieszczam się przez większość roku samochodem. Ma on swój gabaryt i podczas oceny sytuacji na drodze która trwa około 0,5 do nawet 1 sekundy muszę ocenić odległości i co gdzie się będzie przemieszczać. Zazwyczaj przy ocenie odległości posługuję się rozstawem między światłami. Mały rozstaw = duża lub średnia odległość, duży rozstaw = mała odległość. Łatwo sobie wyobrazić sytuację w której widzę moto z dwoma światłami obok siebie - szybki pomiar mówi jedno = co najmniej 2 ślad, średnio lub daleko ode mnie. Pomiar odległości z wykorzystaniem stereometrii jest dokładniejszy ale dłużej trwa, dużo dłużej. Obserwując kąt 360 stopni i będąc w ruchu czesto szybkim nie ma na to czasu. Stąd osobiście wolę jak moto ma 1 światło lub ew. światła w kolumnie - w takim przypadku trzeba uszczegółowić zebrane dane. Etc...
OdpowiedzMam pytani do ciebie, jak dużo jezdzisz po Polskich drogach? Ja osobiście myśle że moge coś powiedzieć w tym temacie bo jeżdże zawodowo i zdaża się wykręcic 11000km miesięcznie a z dnia na dzień widzę nowe sytuacje i dowiaduje się że bezpieczeństwo na drodze mogą zapewnić z pozoru nie istotne rzecz, odnośnie jazdy na światłach to bardzo się mylisz zwiększają one bezpieczeństwo i to znacznie może kiedyś będzie ci dane się o tym przekonać (nie życze tobie ani nikomu takiej sytuacji). A może zamiast szukac powodów dookoła przeanalizujmy nasze zachowania zarówno jako kierowców i motocykistów może okaże się ze to w nas tkwi problem. Zycze Wszystim tyle samo powrotów co wyjazdów. Pozdrowionka.
OdpowiedzCałkowicie zgadzam się z kolegą,na drogach już nic nas nie wyróżnia bo na światłach jeżdżą wszyscy.Osobiście zwolnił bym z obowiązku używania świateł w dzień także motorowerzystów.A to dla tego że ustylizowany na ścigacz skuter w lusterku samochodu wykonującego jakiś manewr na drodze wprowadza kierowcę w błąd,dając złudzenie że ma czas na wykonanie np.skrętu w lewo cz wyprzedzania.
OdpowiedzNo to po co tak zapie****ać?! Dlaczego kierowca samochodu ma mieć mniej czasu na reakcję kiedy ma do czynienia z motocyklistą? Przepisy są dla wszystkich takie same, tyle że samochody jadą 90, a motocyklista całkowicie ignoruje przepisy. To są właśnie przyczyny.
OdpowiedzPrzecie rowerzystów zginęło znacznie więcej od motocyklistów. Prawko na rower od 40 roku życia!!! Polecam stopniowanie, pierwsze prawko to rower z bocznymi kółkami, później bez bocznych kółek, a po...
OdpowiedzA masz pojęcie dlaczego więcej ginie rowerzystów i np pieszych nagle??? Nie? To pomyśl.
Odpowiedz