tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Subiektywnie o: KTM 690 Enduro R
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Subiektywnie o: KTM 690 Enduro R

Autor: Micha³ Mikulski 2012.07.02, 09:49 12 Drukuj

Wywró¿y³em niedawno z p³atków ¶niadaniowych, ¿e Duke dostanie swoje wcielenie “hardcore” i wszyscy kar³owaci krzykacze mojego pokroju na nowo bêd± mogli moczyæ bokserki ze Snoop Dogiem.

Widzê sens w maszynach dualsportowych. Taka Yamaha DT to najlepsza offroadówka ¶wiata, nie przesadzam. WR 250 R nie du¿o gorsze, tak samo jak Kawasaki KLX czy ma³a Honda CRFka. KTM te¿ chcia³ mieæ swojego dualsporta, dlatego parê lat temu stworzy³ 690 Enduro, którym tak mocno podnieca³ siê redaktor £owicki. I by³o czym - uniwersalny charakter motocykla nie tylko pasowa³ do tatusiowatych panów po trzydziestce, sprawdza³ siê tak¿e w roli allroundera dla mniej do¶wiadczonych czy lekkiego motocykla offroadowo-turystycznego.

W miêdzyczasie w³oda¿e z Mattighofen postanowili zaprezentowaæ ¶wiatu usportowionego 690 Enduro R. To by³y czasy gdy wiêkszo¶æ szosowych i pseudoszosowych modeli KTMa dostawa³o swoj± dopasion± wersjê z dopiskiem R. W offroadowej nomenklaturze to taka wersja Six Days. Oprócz lanserskich kolorów, ró¿ni³y siê one wyposa¿eniem i charakterystyk±. Ma³y Duke R to najlepszy szosowy sprzêt jakim do tej pory je¼dzi³em, co zreszt± odbi³o siê niechêci± do nowego wcielenia przy okazji naszego testu modelu 2012. W takim razie 690 Enduro R powinien byæ spe³nieniem moich mokrych snów o ostrym dualsporcie? Zw³aszcza, ¿e w ofercie zosta³a tylko i wy³±cznie wersja R? Otó¿, jest totalnie inaczej.

Po co?

Mimo sporych gabarytów i wadze dochodz±cej do 150kg, nie czuæ specjalnej ociê¿a³o¶ci. Ergonomia to bez w±tpienia jeden z plusów motocykla - idealnie przyciête linie boczków endurówki oplataj± 12-litrowy zbiornik paliwa. Jest wygodnie i przestronnie. Kierownica ma odpowiedni±, offroadow± szeroko¶æ, choæ upstrzona jest prze³±cznikami ¶wiate³ i kierunkowskazów. Prosty i ma³y ekran dostarcza najwa¿niejszych informacji. Bez zbêdnych luksusów, tylko to co potrzebne.

Jeden z mocniejszych seryjnie produkowanych jednocylindrowców to jednostka na bazie której oparty jest 690 Duke czy SMC R. Generuje blisko 70 KM, a to bardzo du¿o nawet jak na dualsporta. W przypadku jazdy pod asfalcie wszystko gra, silnik pracuje z miêkko¶ci± podobn± do nowego Duka, skrzynia biegów pracuje bez zarzutów. Ostre hamulce Brembo daj± dozowaæ siê w sposób wystarczalny. Odbiór psuj± offroadowe opony daj±ce z³udne poczucie przyczepno¶ci (niestety nie tylko na asfalcie) i nurkuj±ce zawieszenie o przyzwoitym skoku siêgaj±cym 250mm. Niestety kombinacja któr± daj± du¿a moc, wysoka waga i pseudo-offroadowe opony jest po prostu s³aba. Jeszcze w przypadku szybszych przelotów po szutrówkach mo¿na Enduro R ogarn±æ, jednak gdy tylko próbujemy zapu¶ciæ siê w minimalnie ciê¿szy teren pojawiaj± siê problemy. Na szosie wtrysk paliwa skonfigurowany jest idealnie, energicznie reaguj±c na odkrêcenie manetki gazu. W terenie albo zerwiesz przyczepno¶æ, a przy ni¿szej prêdko¶ci zadusisz maszynê. Mo¿e ma na to wp³yw seryjnie wrzucane do 690 sprzêg³o antyhoppingowe potrzebne w terenie jak gwó¼d¼ sami wiecie gdzie? Nie wiem.

Dlaczego?

Mimo mojego marudzenia przy okazji nowego Duka 690, platforma jak± jest jednocylindrowa jednostka napêdowa daje szereg mo¿liwo¶æ. W przesz³o¶ci wykorzystaniem tych mo¿liwo¶ci by³ bezkompromisowy naked bike Duke, rewelacyjny dual sport 690 Enduro i miejskie supermoto 690 Supermoto/SMC. Teraz zostali¶my z bezp³ciowym 690 Dukiem i Enduro R. Enduro R, które ma pok³ady ¼le ulokowanego potencja³u. Silnik rwie siê do ³ojenia po szosowych winklach, wyprzedzania puszkarzy w korkach i zawijania po³aci asfaltu. Zawieszenie chcia³oby byæ offroadowe, ale brakuje mu twardo¶ci i przede wszystkim skoku. Oponom brakuje wysoko¶ci i agresywno¶ci bie¿nika. To wszystko sprawia, ¿e motocykl równie s³abo nadaje siê do jazdy po szosie i do ¶migania w terenie. Kto pozwoli³ na zaprzestanie sprzeda¿y 690 Enduro bez R?!

Ale widzê ¶wiat³o w tunelu dla ca³ej gamy motocykli opartej na mocnym jednocylindrowcu. Wywró¿y³em niedawno z p³atków ¶niadaniowych, ¿e Duke dostanie swoje wcielenie “hardcore” i wszyscy kar³owaci krzykacze mojego pokroju na nowo bêd± mogli moczyæ bokserki ze Snoop Dogiem. Na szosie ju¿ teraz mo¿na poganiaæ genialnie prezentuj±cym siê 690 SMC R (je¶li kto¶ z odpowiedni± si³± przebicia to s³ucha, z chêci± spêdzi³bym z nim kilka tygodni - z SMC, nie z t± osob±), a honoru dualsportowego turystyka bêdzie broniæ nowiutki konkurent dla ma³ych GSów, KTM 690 w wersji Adventure. Nie wierzycie? Wpiszcie w internetow± wyszukiwarkê KTM 690 Adventure. Co¶ jest na rzeczy...

Foto: M. Petkowicz

ktm 690 enduro r swiatlo
ktm 690 enduro r hamulec przedni
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
NAS Analytics TAG
ktm 690 enduro r na kole
ktm 690 enduro r skret
ktm 690 enduro r wyjscie z zakretu
ktm 690 enduro r w zakrecie
ktm 690 enduro r zakret
ktm 690 enduro r lewy bok
ktm 690 enduro r prawy bok
ktm 690 enduro r przod owiewka
ktm 690 enduro r
ktm 690 enduro r hamulec tylny
ktm 690 enduro r silnik lc4
ktm 690 enduro r wlew paliwa
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê