Starsze motocykle bardziej ekologiczne? Jest na to zaskakująco proste rozwiązanie!
Filtry do klocków hamulcowych to nowy pomysł na ograniczenie dużej części emisji zanieczyszczeń. Pomysł niemieckiej firmy dotyczy wprawdzie tylko samochodów, ale nie ma przeszkód, by rozwiązanie to zastosować także do motocykli.
Z danych GUS wynika, że emisja pyłów z zużywanych klocków hamulcowych i opon to nawet 43% całej emisji zanieczyszczeń powodowanych przez transport. Są to oczywiście dane mocno szacunkowe, bo dokładne badania w tej sprawie nie są prowadzone.
Świadomość, że nasze pojazdy niemal połowę szkodliwych substancji wydzielają z opon i klocków hamulcowych musi dawać do myślenia. Niemiecka firma Mann+Hummel zaproponowała specjalne filtry, które pozwoliłyby do minimum ograniczyć emisję pyłów z klocków hamulcowych.
Rozwiązanie jest bardzo proste - to rodzaj nakładki na tarczę hamulcową, w której wnętrzu znajduje się komora filtrująca. Przechwytuje ona pył wydzielany przez trące o siebie klocki i tarcze. Prezentowane rozwiązanie dotyczy wprawdzie tylko samochodów, jednak nie ma żadnych przeszkód, by znalazło ono zastosowanie także w motocyklach.
Radykalne zmniejszenie emisji zanieczyszczeń (szacowane ok. 80%) oznaczałoby, że nawet starsze pojazdy mogłyby zacząć spełniać wyśrubowane normy ekologiczne.
Komentarze 5
Pokaż wszystkie komentarzeA materiały i plastik użyty do produkcji i obsługi takich filtrów? Przecież to na pewno więcej zanieczyszczeń niż sam pył z klocków. Podobnie idiotyczny pomyślą jaki powstał kiedyś w kalifacie ...
OdpowiedzTaaak znowu niemieccy inżynierowie próbują "ratować" środowisko robiąc to po swojemu, czyli kolejny biznes pod hasłem ekologii. Takie coś nie ma prawa działać na dłuższą metę, ale oni to "udowodnią...
OdpowiedzA może by tak zamiast filtrów zamontować mocne magnesy nedymowe które po zbliżeniu do tarczy powodują wir magnetuczny i bardzo mocno spowalniają ruch / obrót tarczy hamulcowej i tylko w końcowej ...
OdpowiedzA może by tak zamiast filtrów zamontować mocne magnesy nedymowe które po zbliżeniu do tarczy powodują wir magnetuczny i bardzo mocno spowalniają ruch / obrót tarczy hamulcowej i tylko w końcowej ...
OdpowiedzNie dziwi, że ten wynalazek pochodzi z Niemiec. Wątpię natomiast, aby filtry na klockach sprawiały, że starsze konstrukcje będą spełniać najnowsze normy EURO... chyba, że to będą VW ;)
Odpowiedz