Speeder, czyli "latający motocykl" kalifornijskiej firmy JetPack Aviation, wchodzi w fazę testów
Od ponad dziesięciu lat kalifornijska firma JetPack Aviation (JPA) skupia się na budowie "latającego motocykla" typu VTOL. Akronim ten pochodzi od angielskiego określenia Vertical Take Off and Landing, używanego w lotnictwie do określania zdolności samolotu do pionowego startu i pionowego lądowania.
JPA nadal nie ma gotowej maszyny, ale zespół z San Fernando Valley przeprowadziła kilka dni temu pierwszy testowy lot pełnowymiarowej wersji P1.0. Dlaczego warto o tym wspomnieć?
Przede wszystkim z tego powodu, że P1.0 jest konstrukcją bazową dla docelowego produktu firmy, modelu Speeder, który będzie osadzony na budowanej właśnie platformie P1.5. Mówiąc krótko, projekt wreszcie nabiera konkretnego kształtu.
Test był lotem na uwięzi, ale na nagraniu widać, że lina jest głównie zabezpieczeniem na wypadek awarii silnika. Nawet kołysanie, które występuje w pewnym momencie, jest pożądane w fazie testów, np. działania żyroskopów i balansu. Oczywiście nagranie opublikowane przez JPA prezentuje tylko ramę Speedera. Docelowo latający motocykl będzie przypominał maszynę z projektów koncepcyjnych.
Co potrafi Speeder? Wersja w pełni odblokowana może osiągać prędkość 241 km/h i pozwala na 10 do 22 minut lotu. Wersja, która nie wymaga licencji pilota, będzie miała ograniczenie prędkości do 95 km/h. Maksymalna wysokość, na jaką może wznieść się latający motocykl wynosi 4,5 kilometra. Speeder waży 105 kilogramów, a maksymalna waga kierującego to 109 kg.
Centrum dowodzenia stanowi wyświetlacz dotykowy o przekątnej 12 cali. "Motocykl" posiada urządzenia radiowe pozwalające na komunikację na linii powietrze - powietrze oraz powietrze - ziemia. Przy zakupie firma zapewnia specjalne szkolenie, które pozwoli na bezpieczne latanie.
Próba lotu okazała się udana, a JPA przypomina o otwartych, przedpremierowych zamówieniach na pierwsze 20 Speederów. Cena? 380 tys. dolarów za wersję rekreacyjną. Ale kalifornijska firma ma w planach specjalny model przeznaczony do wspierania żołnierzy oraz wariat dla zespołów ratowniczych udzielających pierwszej pomocy.
Wojskowa i ratownicza odmiana Speedera zapewni wydłużony do 30 minut czas lotu oraz zwiększony do 544 kg ciąg. JPA zapowiada, że docelowo powstanie jeszcze wersja transportowa wyposażona w skrzynię ładunkową. Ten typ maszyny kierowany będzie automatycznie, podobnie jak wojskowe drony.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze