tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Simson SR 2. Król motorowerów PRL! Dziś pożądany jeszcze bardziej
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Simson SR 2. Król motorowerów PRL! Dziś pożądany jeszcze bardziej

Autor: Lech Wangin 2024.04.19, 16:01 Drukuj

Chyba każdy entuzjasta motocyklizmu w naszym kraju pamięta wschodnioniemiecką markę Simson, mimo iż od zakończenia działalności firmy minęło niemal jedenaście lat. Lata świetności marki przypadają na czasy zimnej wojny, a w latach PRL-u posiadanie własnego Simsona było marzeniem niemal każdego nastolatka.

Chyba najbardziej w zbiorowej pamięci polskich motocyklistów zapisały się motorowery Simson S 51, a szczególnie wersja Enduro, na której w latach 80. swe pierwsze kroki w motocyklowym sporcie stawiało wielu zawodników. Jednak w tym artykule chcę przybliżyć wcześniejsze, pierwsze motorowery enerdowskiej marki, które trafiły na nasze drogi z miejsca stając się obiektem pożądania, czyli modele SR1 i SR2.

NAS Analytics TAG

Historia mieszczącej się w Suhl firmy sięga połowy dziewiętnastego wieku, ale nie będziemy sięgać aż tak daleko w przeszłość, choć warto wspomnieć, że w dwudziestoleciu międzywojennym firma założona przez braci Simson miała już spore doświadczenie w produkcji rowerów, motocykli a nawet luksusowych i szybkich samochodów.  W 1947 roku zakłady w Suhl we wschodnich Niemczech zostały włączone w skład radzieckiego przedsiębiorstwa SAG Awtowello ( w skrócie AWO). Już w 1950 roku na targach motoryzacyjnych w Lipsku zaprezentowano motocykl AWO 425. Była to bardzo udana i nowoczesna, jak na tamte lata, konstrukcja napędzana czterosuwowym silnikiem o pojemności 250 ccm. Choć oczywiście nikt tego oficjalnie nie przyznawał, AWO 425 wzorowany był na BMW R 25. Jakkolwiek motocykle te odniosły ogromny sukces, to jednak chcąc "wprowadzić motoryzację pod strzechy" trzeba było pomyśleć o produkcji pojazdu znacznie tańszego i prostszego, a więc o produkcji motoroweru. Pierwszy pojazd tego typu ujrzał światło dzienne w 1955 roku i był to Simson SR 1. Choć pojazd miał nieco cech roweru z doczepionym silnikiem, jego konstrukcja była jednak bardziej zawansowana i solidna. Pojazd toczył się na dużych kołach o rowerowej średnicy 26 cali. Dwusuwowy silnik o pojemności blisko 50 ccm podwieszony był do pojedynczej rurowej ramy i posiadał dwa biegi przełączane obrotową manetką po lewej stronie kierownicy. Oba koła Simsona SR 1 posiadały amortyzację, przy czym zarówno krótki wahacz pchany przedniego widelca jak i wahacz tylnego koła połączone były z elementami gumowymi, które zapewniały amortyzację. Z dzisiejszej perspektywy takie rozwiązanie wydaje się wręcz "przedpotopowe" ale w tamtych czasach nie było bynajmniej rzadkością w najmniejszych jednośladach. Silnik dysponował mocą 1,5 KM i pozwalał rozpędzić ważący 48 kg pojazd do prędkości 45 km/h. By jednak odpalić silnik należało najpierw ruszyć z miejsca wykorzystując napęd pedałowy. Gdy zabrakło paliwa Simsonem SR można było swobodnie kontynuować jazdę, jak na zwykłym rowerze, choć oczywiście wymagało to więcej siły.

W tej wersji motorower był produkowany przez dwa lata. Na targach w Lipsku w 1957 roku zaprezentowano jego następcę - model SR 2. Ogólna koncepcja pojazdu nie uległa zmianie, ale wprowadzono kilka istotnych ulepszeń zwiększających atrakcyjność motoroweru. Jego wygląd stał się trochę bardziej motocyklowy dzięki zmianie kół na mniejsze a szersze. Miały teraz średnicę 23 cali, a szerokość opon wzrosła z 2 do 2,25 cala. W miejsce półbębnowych hamulców wprowadzono pełnopiastowe. Motorower otrzymał nowe, głębokie błotniki i skrzynkę narzędziową, a pojemność zbiornika paliwa wzrosła z 4,5 do 6 litrów. Zmiany objęły również gaźnik, dzięki czemu udało się zredukować zużycie paliwa, które w poprzedniej wersji potrafiło przekroczyć 2 l/100 km. Rozruch silnika następował poprzez kręcenie pedałami, ale teraz można to już było zrobić stojąc w miejscu.

Motorowery Simson spotkały się z dużym uznaniem nie tylko w NRD, ale również w innych krajach, w tym również tych położonych za żelazną kurtyną. Eksportowano je nawet do USA. Realia bardziej wymagających rynków zachodnich wymusiły na fabryce kolejne udoskonalenia i tak w 1959 roku pojawił się model SR2E, gdzie E oznaczało wersję eksportową, która w pierwszym roku produkcji nie była w ogóle dostępna na rynku wewnętrznym. Istotną modyfikacją wprowadzoną w tym modelu było zastąpienie elementów gumowych w przednim i tylnym zawieszeniu sprężynami, co miało pozytywny wpływ na komfort jazdy oraz trakcję pojazdu. W modelu tym moc silnika nieznacznie wzrosła do 1,8 KM, zużycie paliwa wynosiło 1,6 l/100 km.

Tak Simson wjechał w lata 60. W tym czasie, jak Europa długa i szeroka, coraz większą część użytkowników motorowerów stanowiła młodzież. By najmniejszy zmotoryzowany jednoślad uczynić atrakcyjnym dla młodocianej klienteli trzeba było odejść od rowerowych korzeni i upodobnić motorower do motocykla. Pedały musiały zniknąć. Następcą SR 2 stała się zupełnie nowa i sukcesywnie rozwijana seria SR 4, gdzie poszczególne modele przybierały nazwy ptaków. Produkowano je od 1964 do 1975 roku. Były to pojazdy jak na tamte lata bardzo atrakcyjne, ale w naszym kraju mało znane. Sytuacja zmieniła się dopiero z nadejściem modelu S 51, ale to już zupełnie inna historia.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górę