Rynek motocykli 2013 - Polacy wybierają duże pojemności
Od lat na bieżąco informujemy Was o tym, jak wygląda sytuacja na polskim rynku motocykli i motorowerów. W comiesięcznych krótkich raportach przygotowywanych wspólnie z instytutem Samar znaleźć możecie poziomy sprzedaży jednośladów w poszczególnych miesiącach każdego roku. Teraz wszystkie te dane łączymy w całość i rozbijamy na poszczególne grupy pojazdów. Jakie motocykle Polacy najchętniej kupowali w minionym roku? Jakie są trendy na rynku? Komu rośnie, a komu spada? Zapraszamy do lektury.
Rok 2013 zamknął się ogólną liczbą 56 145 pierwszych rejestracji nowych jednośladów (motocykle + motorowery). Jest to już ponad 2,5 razy mniej, niż w rekordowym roku 2008. Od tamtego czasu każdy kolejny rok jest słabszy, a spadki wahały się od 3 do 30%. W porównaniu do roku 2012 liczba rejestracji jest mniejsza o 17,1%, czyli 11 609 sztuk.
Ogólna liczba pierwszych rejestracji nowych i używanych jednośladów wyniosła 108 719
(-12% r/r, -14 886 sztuk). Spadki w rejestracji pojazdów używanych nie są tak drastyczne jak wśród nowych, ale ta część rynku także systematycznie zmniejsza się. Używanych jednośladów zarejestrowano 52 574 (-5,9% r/r, -3 277 sztuk).
Zanim zaczniemy rozbijać dane na szczegóły, oddajmy przez chwilę głos przedstawicielom najważniejszych graczy na rynku, czyli menedżerom polskich firm motocyklowych. Jak oni oceniają sytuację na rynku i mijający rok?
Aleksy Dubelski, Probike S.A.: Probike S.A. - importer marki Kawasaki w Polsce - rok 2013, jako kolejny rok spowolnienia gospodarczego, zalicza do trudnych. Bardzo cieszy nas ponad 30% wzrost ilości rejestracji nowych motocykli naszej marki, a także powiększenie się naszego udziału w rynku. Niewątpliwie fakt ten zawdzięczamy nowym, wolumenowym modelom – Ninja 300 oraz Z800, które cieszyły się i cieszą dużym zainteresowaniem Klientów. Nie bez znaczenia jest też naszym zdaniem profesjonalna obsługa Klienta w salonach naszych dealerów. Miniony sezon, był kolejnym rokiem intensywnych prac nad jakością sieci dystrybucji Kawasaki. Musieliśmy niestety zakończyć współpracę z paroma dealerami, natomiast przyjęliśmy do grona autoryzowanych dealerów kilkanaście nowych podmiotów. Wszystko to razem w połączeniu z upowszechnieniem dostępności części zamiennych i akcesoriów Kawasaki wpływa na podniesienie poziomu satysfakcji klientów naszej marki. Celem naszym jest aby Kawasaki było postrzegane przez klientów i naszych dealerów jako marka innowacyjna, podążająca za trendami na rynku, działająca nieszablonowo.
Paweł Iwanicki, Suzuki Motor Poland: W Europie od kilku lat liczba rejestracji nowych motocykli wciąż spada i niestety rok 2013 nie przyniósł wyczekiwanej poprawy tych wyników. W Polsce nie jest inaczej - względem poprzedniego roku, rejestracje spadły o 17,1%, dlatego jesteśmy zadowoleni, że Suzuki Motor Poland odnotowało zaledwie 2,2-procentowy spadek sprzedaży. Obecnie ogromną popularnością cieszą się motocykle niskobudżetowe o pojemności 500-800 cm3. Ich klienci nie zwracają uwagi na osiągi czy jakość wykonania, ale przede wszystkim na cenę. W ofercie Suzuki brakuje nam takiego prostego, niedrogiego motocykla. Nie mamy takiego problemu w segmencie wyższym. Intruder M1800 czy Hayabusa cieszą się dużą popularnością. Niestety w Polsce słabnie popyt na motocykle segmentu sport – ich sprzedaż w 2013 spadła o niemalże połowę. Sportowych Suzuki sprzedało się o 33,3% mniej niż w roku poprzednim.
Krzysztof Król, Intercars S.A. (importer marek Ducati oraz Triumph): Rok 2013 dla Ducati i Triumpha był udany. Odnotowaliśmy wzrosty sprzedaży zarówno produktów z Bolonii jak i z Hinckley. Ducati rozwija się w Polsce bardzo dynamicznie (wzrost sprzedaży o 20% rok do roku) a pamiętajmy, że jest to dopiero trzeci rok Ducati w Polsce po zmianie importera, a wzrost sprzedaży od 2010 roku do dziś to 421%. Myślę, że rok 2014 będzie bardzo udany dla Ducati – nowe modele, coraz większe zaufanie do marki. W 2014 będziemy starali się mocno wspierać sportową twarz Ducati poprzez liczne imprezy związane ze sportem (m.in. Ducati Track Day). Analizując dane dotyczące całego rynku można stwierdzić, iż sytuacja wygląda dość optymistycznie. Wzrost całego rynku o 1,3% to niewiele, ale jednak wzrost. Dokonał się on dzięki importowi pojazdów używanych. Co prawda z punktu widzenia importerów sprzedaż nowych pojazdów spada, jednak jego dynamika tego spadku jest dużo niższa na przełomie obecnego roku niż na przełomie 2011/2012. I oczywiście wszyscy chcemy wierzyć że to pierwsza oznaka wzrostu rynku. Wierzymy w to nieustannie od 2009 roku! Cieszy wzrastająca ilość importowanych pojazdów używanych, co świadczyć może ze duch w narodzie nie ginie, ale mocno jest ograniczony zasobnością portfela. Martwi drastycznie spadająca ilość rejestracji motorowerów. Przekładając to na przyszłość – może znaczyć to, że dorasta nam coraz mniej motocyklistów.
Agnieszka Starzyk, Romet Motors: Rynek jednośladów w 2013 roku nie rozpieszczał importerów, dalsze spadki sprzedaży nowych pojazdów oraz spadek sprzedaży używanych pojazdów. Rynek skuterów i motocykli nadal słabnie jednak nie tak mocno jak w latach poprzednich. Być może jest to przesłanka tak długo oczekiwanego ożywienia w branży.
Marka Romet Motors pomimo spadków sprzedaży motorowerów odnotowała wzrost. Spadek sprzedaży motorowerów może być następstwem zmian dotyczących Prawa jazdy które weszły w życie w styczniu zeszłego roku. Jednak uważamy, że w nowej ustawie zabrakło rozporządzenia o zezwoleniu poruszania się motocyklem do pojemności 125ccm dla osób, które posiadają prawo jazdy kategorii B. Podobne przepisy obowiązują w innych krajach europejskich gdzie zdecydowany udział na drogach mają skutery oraz motocykle o pojemnościach do 125ccm. Jednocześnie da się zauważyć następstwo wprowadzenia kategorii A2 czyli wzrost sprzedaży motocykli 250-500ccm. Importerzy i producenci doskonale wypełnili lukę pojazdów w tych pojemnościach. Podsumowując, ciężka sytuacja na rynku jednośladów w Polsce dodatkowo została dotknięta zmianą przepisów o prawie jazdy, na co importerzy i producenci motocykli powinni się jednoczą się i walczą o zmiany dopuszczające osoby z prawem jazdy kat. B do poruszania się motocyklami do pojemności 125ccm.
Robert Domański, BMW Motrorrad: Rok 2013 przyniósł BMW Motorrad w Polsce zdecydowany wzrost sprzedaży i rejestracji, zarówno ilościowy jak i procentowy, mocny wzrost udziału w rynku oraz zajęcie pozycji absolutnego lidera w segmencie motocykli pow. 500 cm3. Czego więcej można by sobie życzyć? Po prostu powtórzenia takich wyników w sezonie 2014, co oznaczałoby zbliżenie się do magicznej liczby 1.000 motocykli BMW sprzedanych w Polsce. W zeszłym roku motorem naszej sprzedaży był R 1200 GS (ponad 2-krotny wzrost sprzedaży rok do roku). W roku 2014 liczymy na silne wsparcie sprzedaży ze strony kolejnych nowych modeli: kolejnego enduro R 1200 GS Adventure, turystycznego R 1200 RT, nostalgicznego klasyka R nine T oraz otwierającego dla BMW kolejny segment motocykli naked bike’a S 1000 R. BMW kontynuuje więc ofensywę modelową, która świetnie współgra z potrzebami rynku motocyklowego w Polsce. Oferujemy motocykle prestiżowe, spełniające wysokie wymagania naszych klientów, zarówno młodych jak i doświadczonych motocyklistów.
Michał Dudek, Honda Motor Europe: Rok 2013 możemy podsumować jako jeden z trudniejszych, gdzie najmocniej mogliśmy odczuć skutki, tak często – a może nawet zbyt często – komunikowanego kryzysu. Podobnie jak w innych obszarach, rynek motocyklowy również udowodnił, że trudne czasy nie dotykają strefy towarów luksusowych, czyli pojazdów z najwyższej półki. Niemniej jednak jesteśmy bardzo zadowoleni, że pomimo tego, tak dobrze przyjęła się niezwykle praktyczna i niezawodna seria NC, która na sezon 2014 została jeszcze bardziej dopasowana do potrzeb naszych klientów i poprzez zwiększenie pojemności silnika, a także inne modyfikacje, sprawi motocyklistom jeszcze więcej radości z jazdy. Poza tym opcjonalna dwusprzęgłowa przekładnia z automatycznymi trybami jazdy (DCT), dostępna również w NC, cieszy się zarówno w Polsce, jak i w Europie, coraz większą popularnością, co widać po rosnących wynikach sprzedaży. W 2014 ilość modeli z DCT w ofercie Hondy będzie jeszcze większa, poza tym pojawią się zupełnie nowe, 4-cylindrowe 650-tki oraz wiele innych nowości. W związku z tym wierzymy, że zbliżający się sezon z atrakcyjnymi maszynami zbiegnie się z większym optymizmem zakupowym w naszym kraju, i na coraz lepszych drogach, zobaczymy więcej nowych motocykli, czego wszystkim i sobie życzymy.
Rynek motocykl
Rok 2013 polscy importerzy zamknęli liczbą 7 390 rejestracji nowych motocykli (-4,6% r/r, -360 sztuk). Na przestrzeni roku spadki i wzrosty w poszczególnych miesiącach niemal równoważyły się, ale jeden miesiąc zdecydował o ogólnym spadku – w marcu zarejestrowano 39,7% (458 sztuk) mniej, niż rok wcześniej. Marzec to jeden z najważniejszych miesięcy w roku jeśli chodzi o sprzedaż jednośladów. Jeśli tutaj pojawią się spadki – trudno odpracować je przez resztę roku. Nie zrównoważyły tej sytuacji dobre wyniki rejestracji drugiego kwartału (+9,6%), które szczególnie zostały podbudowane w czerwcu, przez przyspieszone rejestracje przed zmianą przepisów homologacyjnych i rejestracyjnych. Duży ruch odnotowano wtedy dla pojazdów SAM, które do 22 czerwca ub.r. korzystały z uproszczonej zasady rejestracji jednej sztuki na podstawie badania technicznego.
Ogółem w 2013 roku na polskich drogach przybyło 46 052 motocykli (+1,3%, +583 sztuki). Widać stąd, że tylko co 6 nowo rejestrowany w kraju motocykl jest nowy. Taka proporcja utrzymuje się co najmniej od 2006 roku.
Największym zainteresowaniem kupujących nowe maszyny cieszy się niezmiennie Romet Motors (1139 szt., -18,8%), następnie Honda (794, -19%) oraz BMW (759, +44%). Właśnie BMW oraz Harley-Davidson, który w zestawieniu najpopularniejszych marek znalazł się na miejscu 6. zasługują na szczególną uwagę. Te dwie marki premium zanotowały największy wzrost sprzedaży, odpowiednio 44% oraz 35,7%.
W ciągu roku zaznaczyła się nowa tendencja klientów salonów – częściej wybierali motocykle droższe. Sytuację tę ilustruje ranking sprzedaży według pojemności silników. Zdecydowany prym wiodą motocykle z silnikami o pojemności powyżej 750 cm3 – 2606 szt. Stanowią one ponad 1/3 rynku (35,3%). Oznacza to wzrost ich udziału o 9,4pp w ciągu ostatniego roku. Wyprzedzają one tym samym w zestawieniu rocznym motocykle najlżejsze z silnikami o pojemności do 125 cm3, których zarejestrowano 1790, tj. o 28,3% mniej niż w roku poprzednim. Ich udział w rynku spadł z 32,2 do 24,2%. Maszyny z przedziału 501-750cm3 uzyskały 19,4% udział oraz zanotowały 9,2% wzrost do poziomu 1430 szt. Największy spadek dotknął motocykle z silnikami z przedziału 126-250cm3 (-36,6%). Zarejestrowano ich 858 i zachowały jedynie 11,6% udział w rynku, wobec 17,5% w 2012r. Motocykle z przedziału 256-500cm3 zwiększyły swój udział do 8,9% rynku i jednocześnie zanotowały 17,6% wzrost.
Według segmentacji rynku (PZPM) największym powodzeniem cieszą się motocykle typu Street, które mają 38,1% udział w rynku, dokładnie taki sam jak w 2012. Jednakże ich liczba spadła o 4,7% do 2 814 sztuk. Największy wzrost zanotowały motocykle typu On/Off (+14,9% r/r). Zarejestrowano ich łącznie 1 187 co daje im 16,1% rynku oraz drugą pozycję w zestawieniu. Wzrost pozycji On/Offów jest ściśle związany z dobrą formą BMW i KTM, które wiodą prym w tej kategorii pojazdów. Motocykle On/Off zepchnęły na trzecią pozycję Choppery i Cruisery, które dotknął 27,8% spadek. Zarejestrowano ich 1048, o 404 mniej niż przed rokiem.
Pozycję pozostałych segmentów można sprawdzić w tabelce poniżej.
Rynek motocykli używanych
W ciągu całego 2013 roku liczba przywiezionych używanych motocykli była nieco większa, niż w 2012. Przybyło ich 38 862, o 2,5% więcej niż w roku 2012. Najchętniej sprowadzane marki to HONDA
(9 733 sztuk, -1,6% r/r), YAMAHA (8 999, +0,6%) oraz SUZUKI (7 316, +1,4%). Ta trójka, dokładnie w takiej kolejności okupuje podium od 2007 roku. Na uwagę zasługuje fakt, że spośród pierwszej dziesiątki rejestracji motocykli importowanych największe wzrosty odnotowały BMW i Harley-Davidson. Wzrost liczby importu motocykli używanych, nawet jeśli jest niewielki, świadczy o tym, że Polacy chcą jeździć motocyklami, natomiast niekoniecznie stać nas na nowe maszyny.
Rynek motorowerów
W 2013 roku zarejestrowano 48 755 nowych motorowerów, czyli 18,7% (-11 249 sztuk) mniej niż przed rokiem. Inaczej niż w przypadku motocykli, tutaj spadki sprzedaży utrzymywały się prawie w każdym miesiącu. Tylko dwa zimowe miesiące: luty oraz grudzień były lepsze niż w roku poprzednim. Nie mają one jednak większego znaczenia dla wyniku w całym roku. Listę najchętniej wybieranych marek przez kupujących nowe motorowery otwiera niezmiennie Romet Motors (19 117 sztuk, +6,6% r/r), następny jest ZIPP (5 664, -29,1%) oraz Toros (5367, -14,3%).
Rynek motorowerów używanych
Używanych motorowerów sprowadzono do Polski 13 912 (-23,3% r/r, -4 220 sztuk). Nowe motorowery stanowiły więc 77,8% wszystkich rejestracji.
Wśród motorowerów sprowadzanych dominują marki premium, co jest o tyle oczywiste, że import . Listę otwiera Peugeot (2 138 sztuk, -14,3% r/r). Na kolejnych pozycjach znajdują się Piaggio (1 670, -19,2%) oraz Yamaha (1 538, -17,4%). Wszystkie one są tylko śladowo obecne w rynku nowych motorowerów, gdzie udział żadnej z nich nie przekracza jednego procenta. Kolejność ta utrzymuje się od 2010 roku.
Nowe* MOTOCYKLE - ranking marek - 2013 narastająco | ||||||
Pozycja | Marka | Rok narastająco Styczeń - Grudzień | ||||
2013 | Udział % | 2012 | Udział % | % Zmiana | ||
1 | ROMET MOTORS | 1139 | 15,4% | 1402 | 18,1% | -18,8% |
2 | HONDA | 794 | 10,7% | 980 | 12,6% | -19,0% |
3 | BMW | 759 | 10,3% | 527 | 6,8% | 44,0% |
4 | YAMAHA | 673 | 9,1% | 664 | 8,6% | 1,4% |
5 | KAWASAKI | 510 | 6,9% | 392 | 5,1% | 30,1% |
6 | HARLEY-DAVIDSON | 490 | 6,6% | 361 | 4,7% | 35,7% |
7 | SUZUKI | 485 | 6,6% | 496 | 6,4% | -2,2% |
8 | JUNAK | 412 | 5,6% | 635 | 8,2% | -35,1% |
9 | SAM | 403 | 5,5% | 190 | 2,5% | 112,1% |
10 | KTM | 364 | 4,9% | 292 | 3,8% | 24,7% |
RAZEM 1-10 | 6029 | 81,6% | 5939 | 76,6% | 1,5% | |
POZOSTAŁE MARKI | 1361 | 18,4% | 1811 | 23,4% | -24,8% | |
RAZEM | 7390 | 100% | 7750 | 100% | -4,6% | |
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW | ||||||
UWAGA:* przyjęto - nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata |
Nowe MOTOCYKLE - ranking marek wg DCC - 2013 narastająco | ||||||
Pojemność silnika | Marka | Rok narastająco Styczeń - Grudzień | ||||
2013 | 2012 | Zmiana r/r |
2013 Udział % |
2012 Udział % |
||
<=125cm3 | ROMET MOTORS | 750 | 806 | -6,9% | ||
JUNAK | 273 | 399 | -31,6% | |||
KYMCO | 167 | 172 | -2,9% | |||
pozostałe marki | 600 | 1120 | -46,4% | |||
<=125cm3 Suma | 1790 | 2497 | -28,3% | 24,2% | 32,2% | |
125cm3<poj.sil.<=250cm3 | ROMET MOTORS | 389 | 596 | -34,7% | ||
HONDA | 86 | 155 | -44,5% | |||
ZIPP | 80 | 193 | -58,5% | |||
pozostałe marki | 303 | 409 | -25,9% | |||
125cm3<poj.sil.<=250cm3 Suma | 858 | 1353 | -36,6% | 11,6% | 17,5% | |
250cm3<poj.sil.<=500cm3 | KTM | 148 | 105 | 41,0% | ||
HONDA | 98 | 18 | 444,4% | |||
KYMCO | 78 | 94 | -17,0% | |||
pozostałe marki | 336 | 344 | -2,3% | |||
250cm3<poj.sil.<=500cm3 Suma | 660 | 561 | 17,6% | 8,9% | 7,2% | |
500cm3<poj.sil.<=750cm3 | HONDA | 353 | 433 | -18,5% | ||
SUZUKI | 333 | 295 | 12,9% | |||
YAMAHA | 243 | 169 | 43,8% | |||
pozostałe marki | 501 | 412 | 21,6% | |||
500cm3<poj.sil.<=750cm3 Suma | 1430 | 1309 | 9,2% | 19,4% | 16,9% | |
>750cm3 | BMW | 725 | 487 | 48,9% | ||
HARLEY-DAVIDSON | 486 | 361 | 34,6% | |||
KAWASAKI | 247 | 206 | 19,9% | |||
pozostałe marki | 1148 | 948 | 21,1% | |||
poj.sil.>750cm3 Suma | 2606 | 2002 | 30,2% | 35,3% | 25,8% | |
INNE | 46 | 28 | 64,3% | 0,6% | 0,4% | |
RAZEM | 7390 | 7750 | -4,6% | 100% | 100% |
Nowe MOTOCYKLE - ranking marek wg segmentów - 2013 narastająco | ||||||
Segment | Marka | Rok narastająco Styczeń - Grudzień | ||||
2013 | 2012 | Zmiana r/r |
2013 Udział % |
2012 Udział % |
||
BIG SCOOTER | KYMCO | 252 | 275 | -8,4% | ||
YAMAHA | 120 | 133 | -9,8% | |||
HONDA | 102 | 230 | -55,7% | |||
pozostałe marki | 300 | 345 | -13,0% | |||
BIG SCOOTER Suma | 774 | 983 | -21,3% | 10,5% | 12,7% | |
CHOPPER & CRUISER | ROMET MOTORS | 305 | 570 | -46,5% | ||
HARLEY-DAVIDSON | 247 | 165 | 49,7% | |||
YAMAHA | 84 | 75 | 12,0% | |||
pozostałe marki | 412 | 642 | -35,8% | |||
CHOPPER & CRUISER Suma | 1048 | 1452 | -27,8% | 14,2% | 18,7% | |
STREET | ROMET MOTORS | 730 | 720 | 1,4% | ||
JUNAK | 313 | 454 | -31,1% | |||
KAWASAKI | 303 | 186 | 62,9% | |||
pozostałe marki | 1468 | 1594 | -7,9% | |||
STREET Suma | 2814 | 2954 | -4,7% | 38,1% | 38,1% | |
SPORT | SUZUKI | 24 | 36 | -33,3% | ||
KAWASAKI | 17 | 38 | -55,3% | |||
HONDA | 13 | 24 | -45,8% | |||
pozostałe marki | 0 | 0 | ||||
SPORT Suma | 54 | 98 | -44,9% | 0,7% | 1,3% | |
SUPERSPORT | HONDA | 132 | 180 | -26,7% | ||
KAWASAKI | 91 | 37 | 145,9% | |||
BMW | 45 | 32 | 40,6% | |||
pozostałe marki | 123 | 114 | 7,9% | |||
SUPERSPORT Suma | 391 | 363 | 7,7% | 5,3% | 4,7% | |
TOURIST | BMW | 133 | 109 | 22,0% | ||
HONDA | 97 | 86 | 12,8% | |||
YAMAHA | 78 | 74 | 5,4% | |||
pozostałe marki | 220 | 223 | -1,3% | |||
TOURIST Suma | 528 | 492 | 7,3% | 7,1% | 6,3% | |
ON/OFF | BMW | 459 | 304 | 51,0% | ||
KTM | 272 | 231 | 17,7% | |||
HONDA | 163 | 156 | 4,5% | |||
pozostałe marki | 293 | 342 | -14,3% | |||
ON/OFF Suma | 1187 | 1033 | 14,9% | 16,1% | 13,3% | |
OFF ROAD | HONDA | 29 | 14 | 107,1% | ||
HUSABERG | 22 | 25 | -12,0% | |||
GAS GAS | 11 | 16 | -31,3% | |||
pozostałe marki | 30 | 28 | 7,1% | |||
OFF ROAD Suma | 92 | 83 | 10,8% | 1,2% | 1,1% | |
INNE Suma | 502 | 292 | 71,9% | 6,8% | 3,8% | |
RAZEM | 7390 | 7750 | -4,6% | 100% | 100% |
Nowe MOTOROWERY - ranking marek - 2013 narastająco | ||||||
Pozycja | Marka | Rok narastająco Styczeń - Grudzień | ||||
2013 | Udział % | 2012 | Udział % | % Zmiana | ||
1 | ROMET MOTORS | 19117 | 39,21% | 17938 | 29,89% | 6,6% |
2 | ZIPP | 5664 | 11,62% | 7994 | 13,32% | -29,1% |
3 | TOROS | 5367 | 11,01% | 6265 | 10,44% | -14,3% |
4 | JUNAK | 3252 | 6,67% | 1845 | 3,07% | 76,3% |
5 | KYMCO | 1418 | 2,91% | 1417 | 2,36% | 0,1% |
6 | DAFIER | 1372 | 2,81% | 1807 | 3,01% | -24,1% |
7 | TAOTAO | 1198 | 2,46% | 3410 | 5,68% | -64,9% |
8 | MONDIAL | 1065 | 2,18% | 547 | 0,91% | 94,7% |
9 | YAMASAKI | 949 | 1,95% | 2274 | 3,79% | -58,3% |
10 | LONGIJA | 865 | 1,77% | 1432 | 2,39% | -39,6% |
RAZEM 1-10 | 40267 | 82,6% | 44929 | 74,9% | -10,4% | |
POZOSTAŁE MARKI | 8488 | 17,4% | 15075 | 25,1% | -43,7% | |
RAZEM | 48755 | 100% | 60004 | 100% | -18,7% | |
Źródło: analizy PZPM na podstawie danych CEP, MSW | ||||||
UWAGA:* przyjęto - nowe motorowery tj. bez daty pierwszej rejestracji za granicą i nie starsze niż 3 lata |
Powyższy raport przygotowany został we współpracy z Polskim Związkiem Przemysłu Motoryzacyjnego. PZPM jest organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej skupiającą firmy: przedstawicieli producentów i producenci pojazdów samochodowych: autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych, motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Głównym celem PZPM jest reprezentowanie interesów zrzeszonych firm wobec organów administracji publicznej, środków masowego przekazu i społeczeństwa. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
Komentarze 13
Pokaż wszystkie komentarzeA dlaczego niejaki P Dubelski w tamtym roku chwalił się sprzedażą (2012) 1000 szt a w tabelce jest 392 szt to o co tu chodzi. Jak długo KAWASAKI POLSKA będzie kłamać ? Jako użytkownik kilku ...
OdpowiedzKawasaki sprzedaje nie tylko motocykle ale tez skutery wodne, quady, nierejestrowane crossówki, muły i inne. Jest też reeksport do innych krajów. W całości dało to 1000 szt. Tutaj podawane są dane rejestrowanych pojazdów.
OdpowiedzRobisz ze mnie głupka ?? Mam uwierzyć że reszta to są quady, skutery wodne ??
OdpowiedzCena nowego motocykla to minimum 28-30 tys. zł. Za 30-32 tys. zł można mieć nowe auto z klimą, radiem i elektrycznymi szybami. Pytanie: jaka musi być marża producenta i importera oraz sprzedawcy, ...
OdpowiedzMożesz sobie kupić Rometa ;) lub samochód, wybór należy do Ciebie.
OdpowiedzLudzie i tak kupią moto za 30k stąd ta cena. Dużo hajsu zjadają podatki- sportowa 600tka w USA kosztuje ok 30 tys zł, u nas 50 tys... Ponadto znając życie moto do PL trafiają przez inny kraj w EU, bo oczywiście polski importer nie może zamówić bezpośrednio z danego kraju. Dziwi mnie fakt takiej sprzedaży BMW, widać ludzie głupieją...
OdpowiedzJakie ty nowe auto kupisz za 30000zł Tatę ?? Zejdź na ziemię.
OdpowiedzSporo jest takich ofert np: ford fiesta, opel corsa, wv polo, seat ibiza, fiat panda, suzuki alto nissan note, mitsubishi colt i wiele wiele innych miesci sie w 30 tys zł... za nowy samochod...
OdpowiedzPrzejrzyj może oferty to dowiesz się, że wybór wśród nowych aut w tej cenie nie jest mały...
OdpowiedzGdyby koncern produkował 2 mln motocykli rocznie (tak jak samochody) cena byłaby dużo niższa. Kiedyś za cenę samochodu nie kupiłeś markowego motocykla.
OdpowiedzMarża jest przerażająca! Najlepiej to widać przy zakupie części. Dam prosty przykład: Osłona filtra powietrza do Yamahy Virago - pochromowana wytłoczka z blachy stalowej o wielkości obudowy przeciętnego lusterka do samochodu osobowego - kosztuje jakieś 700 zł. Blachy tam zużyto mniej więcej tyle, ile na dwie puszki piwa (i to ze zwykłej stali, a puszki są ze znacznie droższego aluminium) stopień skomplikowania procesu produkcji porównywalny - proste tłoczenie. Fakt, że chromowanie tez kosztuje, ale ileż to może być na tak niewielkiej powierzchni? Dla porównania, w tej samej cenie można kupić porządny, szwajcarski zegarek (np. Atlantic Seahunter) - wykonany z o wiele droższych materiałów i wymagający o wiele większego nakładu pracy i o wiele większej precyzji w procesie produkcji.
Odpowiedzgdyby te dekle produkowano w milionach sztuk, gdyby zużywały się nadzwyczaj często to na pewno cena byłaby inna. ale to taki element, który niezwykle rzadko się niszczy więc produkować go w większych ilościach nie ma sensu. stąd cena
OdpowiedzTe dekle są produkowane w tych samych ilościach co motocykle + ileś tam procent na zapas na części zamienne. Wysoka cena wychodzi stąd, że polski importer chce się nachapać i daje niesamowitą marżę niestety...
OdpowiedzNachapać ! Ha ! ha ! Dobre sobie :) Chyba pracujesz w "budżetówce" i nie masz pojęcia o prowadzeniu firmy :)
OdpowiedzNie sądzę, żeby tych dekli produkowano mniej, niż podanych przez mnie jako przykład zegarków, przy czym te drugie (tj. zegarki) służą znacznie dłużej. Tak więc nadal uważam, ze cena jest mocno zawyżona.
OdpowiedzNikt części nie magazynuje, nawet nie ma wyprodukowanych w większych ilościach na zapas. To jest nieopłacalne. Częsta zmiana modeli, kolorów też ma na to wpływ (dopieszczanie klienta kosztuje) Zapewne koszt produkcji tej części to kilkanaście złotych, wyprodukować to nie problem . Problemem jest dostarczenie do klienta, odpowiednie zapakowanie, koszty transportu, kurierzy. Ktoś musi się zająć tym wszystkim a to kosztuje. Jeżeli miałbym sprzedać część która kosztuje 10zł ( przy marży 300 % !) i zmanować 2h na przyjęcie zamówienia - rozmowa z klientem, wyszukanie w katalogu i zamówienie u impotrera ( jeszcze opłacać księgową, która poświęci ileś czasu na wprowadzenie F.) to się nieopłaca. Takie czasy. Zapytaj o wymianę cyferblatu w Atlantic Seahunter.
OdpowiedzMoże mi ktoś wyjaśnić o co chodzi z tym wzrostem BMW ? Mieszkam na dolnym śląsku i jakoś nie widzę na drogach tych rekordowo sprzedających się wszystkich BM-ek.
OdpowiedzNie zauważysz 200 sztuk różnicy w tak dużym kraju.
OdpowiedzDrogie nowe motocykle kupuje Polska A, czyli Warszawa. Śląsk kupuje używki.
OdpowiedzPozwoliłem sobie na 500 ccm za 6000 zł. Zrobiłem serwis za 600 zł, kupiłem nowe opony z założeniem kolejne 600 zł. Żona bardzo nie marudzi bo wie ile czekałem na swój 1 japoński motocykl. Do tego ...
Odpowiedzskądś to znam... witamy w Polsce... a nie tam żadnej europie jak się nam próbuje wtłaczać. trzeci świat...
OdpowiedzPrzy cenie 10k euro przeciętnego Niemca stać na nowy motocykl po 3-4 miesiącach, przy 40k zł przeciętnego Polaka po 14- dlatego u nas nówka taki rzadki widok. Do tego dochodzi olbrzymia kradzież motocykli, nawet tanich i nie przestawiających większej wartości...
OdpowiedzChcą ruszyć sprzedaż? Prosta sprawa! Jak będziemy zarabiać tyle co np. Niemcy to motocykl za 8-10k€ nie będzie takim wyzwaniem. No ewentualnie niech dystrybutorzy zejdą z marż. Na ...
Odpowiedznie trzeba od razu 8-10k. wystarczyłoby 2-3k i już łatwiej byłoby kupić nowe moto o wartości 8-10k euro. z naszym średnim zarobkiem 600 euro miesięcznie to my se możemy
OdpowiedzNo to też zacznij pracować za darmo, w wolontariacie. Po co Ci pieniądze?
OdpowiedzW mojej ocenie nie ma się co dziwić, że import używek spada, rynek się nasyca starymi pojazdami i tak będzie przez kilka lat na spadku . Szkoda, że nowych motocykli liczba nie rośnie, ale oferta ...
Odpowiedz