Rynek motocykli i skuterów w pierwszej połowie 2014
Zapraszamy do raportu przygotowane przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego podsumowujący sprzedaż i rejestracje pojazdów w okresie styczeń-lipiec 2014.
Wszystkich nowych jednośladów zarejestrowano w lipcu 7 331. Jest to 18,6% mniej niż przed rokiem (-1 672 szt.). Przeważający negatywny wpływ na ten wynik miał rezultat motorowerów, których sprzedaż systematycznie spada szósty rok z rzędu, a słabszy lipiec był ostatnio w 2005 roku. Rejestracje nowych motocykli strzeliły w górę i zarejestrowano ich 1 302 (+69,5% r/r). Czynnikiem tego wzrostu było zwiększone zainteresowanie 125-tkami. 16 lipca 2014 r. Prezydent podpisał ustawę z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami, która przyznaje uprawnienia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, osobie posiadającej od co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B – bez konieczności zdawania egzaminu lub odbycia szkolenia. Na tę informację czekali sprzedawcy jednośladów, którzy spodziewając się wzmożonego ruchu w salonach, zwiększyli ofertę motocykli o pojemnościach do 125 cm3. Ustawa wejdzie w życie 24 sierpnia, ale już w lipcu rynek pozytywnie zareagował, co pokazuje najnowsza analiza danych rejestracyjnych.
Liczba rejestracji nowych jednośladów liczona od początku roku – 36 289 sztuk - jest o 13,2% niższa niż w tym samym okresie ub.r. (-5 509 sztuk).
Używanych jednośladów sprowadzonych do Polski zarejestrowano w maju 7 057. Jest to wynik lepszy niż w lipcu 2013r. (+184 szt., +2,7%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 39 512, czyli o 2,9% więcej niż w ciągu pierwszych siedmiu miesięcy 2013 (+1 131 szt.).
Motocykle
W lipcu zarejestrowano 1 302 nowych motocykli. Jest to najlepszy miesiąc od maja 2011 roku, kiedy zarejestrowano 1 344 motocykle. Lipcowy wynik jest o 69,5% (+534 szt.) lepszy niż przed rokiem oraz 27,5% (281 szt.) lepszy niż w czerwcu. Zapewniła to podpisana ww. ustawa. Jest to o tyle ciekawe, że odkąd monitorujemy rejestracje jednośladów (od 2005 roku) lipiec lepszy od czerwca zdarzył się tylko raz w 2009 roku. Dzięki tak dobremu rezultatowi lipca także wynik za siedem miesięcy roku jest dodatni. Od stycznia do lipca zarejestrowano 6 170 maszyn, czyli 533 szt. (9,5%) więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego.
Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje ROMET MOTORS (979 szt., +12,5% r/r). Następna jest YAMAHA (786 szt., +58,8%), która w porównaniu z zeszłym rokiem zwiększyła swój udział w rynku o 3,9 pkt. proc. do 12,7%, a dzięki dobrej sprzedaży w lipcu wyprzedziła BMW, które teraz zajmuje trzecią pozycję z wynikiem 755 szt. (+38% r/r)
Rewelacyjny rezultat lipca, spowodowały wspomniane zmiany legislacyjne, które pociągnęły za sobą wzmożony popyt na 125-tki. Tylko w ostatnim miesiącu zarejestrowano ich 653, czyli 155,1% (+397) więcej niż przed rokiem. Najwięcej kupiono motocykli ROMET (225 szt), JUNAK (97) oraz YAMAHA (80). Dzięki temu udział tej grupy pojazdów w całej lipcowej sprzedaży wyniósł aż 50%. Licząc od początku roku udział w rynku motocykli z silnikami o pojemności do 125cm3 wzrósł z 22,8 do 28,6%. Od początku roku przybyło ich 1 762 sztuki.
Mimo dominacji 125-tek w lipcu, motocykle z większymi silnikami konsekwntnie dobrze sobie radzą. Wzrosty sprzedaży zanotowano prawie w każdej z klas pojemnościowych zaprezentowanych na poniższym wykresie. Największy udział w rynku nowych motocykli ciągle mają maszyny z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Zarejestrowano ich od początku roku 2 173, czyli 12,9% więcej niż przed rokiem. Ten segment stanowi 35,2% całego rynku. Jest to 1,1 pkt. proc. więcej niż przed rokiem. W tej klasie najwięcej rejestruje BMW - 731 rejestracji od początku roku. Osiągnął wysoki wzrost o 41,4% w skali roku. Drugi jest Harley-Davidson ale ma już o połowę rejestracji mniej (359szt.;+7,5%).
Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3 jako jedyne zmniejszyły wolumen i zajmują 15,7% rynku (967 szt., -18,6% r/r).
Jeżeli spojrzymy na segmenty funkcjonalne, to w lipcu największy wzrost ilościowy zanotowały BIG SCOOTERY (+184 szt. r/r) oraz STREETY (+162 szt.). Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ te dwie grupy pojazdów są najliczniej reprezentowane wśród maszyn z silnikami o pojemnościach do 125 cm3.
Licząc od początku roku motocykle typu STREET zajmują pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych. Stanowią one ponad 1/3 wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Zarejestrowano ich 2 158 (-1,1% r/r, -25 szt.). W tej kategorii klienci najchętniej wybierają YAMAHĘ (413 sztuk). Dzięki dobremu lipcowi na drugą pozycję wspięły się BIG SCOOTERY (1045 szt., +72,2% r/r). Ich udział w rynku w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem zwiększył się o ponad 6 pkt. proc. do 16,9%. Zepchnęły one na trzecią pozycję motocykle typu ON/OFF, których zarejestrowano tylko o 8 sztuk mniej. W BIG SCOOTERACH najwięcej rejestruje marka KYMCO (293 szt.), a w ON/OFF-ach BMW (440).
W lipcu wzrosły także wyniki rejestracji używanych motocykli sprowadzonych z zagranicy. Zarejestrowano ich 5 377 (+14,1% r/r). Przy czym w tej grupie także zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania motocyklami najmniejszymi o DCC<=125cc. Takich maszyn zarejestrowano w lipcu 1 367(+79% r/r) a od początku roku 4896 (+36%).
W ciągu siedmiu miesięcy zarejestrowano 30 940 wszystkich używanych motocykli. Jest to o 8,3% więcej niż ubiegłym roku (+2 366 szt.). Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: HONDA (7 627 szt.), YAMAHA (7 016) oraz SUZUKI (5 670). Wszystkie te marki zanotowały lekkie wzrosty rejestracji.
Motorowery
W lipcu zarejestrowano 6 029 nowych motorowerów, czyli -26,8% mniej niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 30 119. Oznacza to spadek o 16,7% r/r (-6 042 szt.). Wynik ten wpisuje się w długą, bo trwającą już szósty rok, tendencję spadkową.
Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą ROMET MOTORS (11 782 szt.), który jednak zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-20% r/r). Wynik Rometa jest ponad trzy razy lepszy niż drugiego JUNAKA, który zanotował największy wzrost wśród dziesięciu najpopularniejszych marek (3 634, +59,5%). Trzeci jest ZIPP (3 371 szt., -18,3%). Za podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (3 061, -20,2%). Sprzedaż tych czterech polskich marek stanowi ponad 2/3 całego rynku nowych motorowerów.
W okresie od stycznia do lipca 2014r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 8 572 sprowadzanych z za granicy używanych motorowerów. Jest to mniej o 12,6% i 1 235 sztuk niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: PEUGEOT (1 350 szt., -10,2% r/r), PIAGGIO (1 020, -14,4%), YAMAHA (918, -16,4%). Pod marką PIAGGIO są także rejestrowane popularne motorowery VESPA oraz GILERA.
Od redakcji: Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce.
Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
■ All Ride Moto ■ BMW Polska ■ Chevrolet Poland ■ Citroёn Polska ■ DAF Trucks Polska ■ Fiat Auto Poland ■ Ford Polska ■ General Motors Poland ■ Gruau Polska ■ Honda Poland ■ Hyundai Motor Poland ■ Isuzu Automotive Polska ■ Iveco Poland ■ JLR Polska ■ KIA Motors Polska ■ KTM C&EE ■ Man Truck & Bus ■ Mazda Motor Logistics Europe ■ Mercedes-Benz Polska ■ MMC Car Poland ■ Nissan SC&EE ■ Peugeot Polska ■ Polonia Cup ■ Renault Polska ■ Scania Polska ■ Ssangyong Motors Polska ■ Subaru Import Polska ■ Suzuki Motor Poland ■ Toyota Motor Poland ■ Volkswagen Group Polska ■ Volkswagen Poznań ■ Volvo Auto Polska ■ Volvo Polska ■ Wielton ■ Yamaha Motor Polska ■ ZIPP ■ Alu Trans System, Carpol, Moto Vektor, MR Auto, Tramp
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeYamaha niezle wzrosty, dzieki mt09 a przede wszystkim mt07 i wyrosła nam na lidera w PL. Ale co sie dzieje z Suzuki?, wygląda na to za rok wyprzedzi ich nawet KTM jesli chodzi o nasz rynek.
Odpowiedz