Motocykle 125cc ratują sprzedaż jednośladów w Polsce
Wraz ze zmianami w ustawie o kierujących pojazdami jakich byliśmy świadkami w pierwszej połowie tego roku, wielką niewiadomą pozostawało w jaki sposób wpłyną one na rynek jednośladów w Polsce. Zgodnie z oczekiwaniami zanotowaliśmy w miesiącach letnich spore wzrosty sprzedaży motocykli, w tym głównie 125-tek. Z rozmów, które mieliśmy okazję przeprowadzić z dealerami motocykli wynika, że małe motocykle zaczęły sprzedawać się zanim jeszcze zmiany w prawie zostały podpisane przez prezydenta RP. Trudno także ocenić chłonność polskiego rynku jeśli chodzi o motocykle, które wykorzystywane będą przez posiadaczy prawa jazdy kategorii B. Z salonów, szczególnie tych oferujących marki premium, wyprzedane zostało wszystko co miało dwa koła i silnik 125cc o mocy nieprzekraczającej 11kW. Jak te obserwacje wyglądają w liczbach? Poniżej znajdziecie raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który podsumowuje ostatnie 9 miesięcy sprzedaży jednośladów na naszym rynku.
Styczeń –> wrzesień 2014
We wrześniu zarejestrowano 3 773 nowe jednoślady. Jest to o 5,9% więcej niż przed rokiem (+210 szt.). Rezultat motorowerów w tym czasie był słabszy od ubiegłorocznego i wyniósł 2 878 szt. (-9,3% r/r, -295 szt.). Motocykli zarejestrowano 895 (+129,5%; +505szt.), czyli ponad dwa razy więcej niż w analogicznym miesiącu ub.r. Siłą napędową tego wzrostu była sprzedaż 125-tek, których przybyło niemal pięciokrotnie więcej niż we wrześniu przed rokiem. Po trzech kwartałach liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 45 653. Poziom jest niższy o 12,1% niż w tym samym czasie ub.r. (-6 261 sztuk).
Używanych jednośladów zarejestrowano we wrześniu 4 791. Jest to wynik lepszy niż we wrześniu 2013r. (+1491szt., +45,2%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 50 249, czyli o 6,7% więcej niż w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2013 (+3 177 szt.).
Rynek motocykli
Nie widać końca sezonu - we wrześniu zarejestrowano 895 nowych motocykli. Pierwszy miesiąc jesieni nie przyniósł od kiedy PZPM obserwuje ten rynek (od 2005r), tak wiele rejestracji. Jest to wynik wyższy o 129,5% (505 szt.) niż przed rokiem i zgodnie z sezonowym trendem mniejszy niż w sierpniu br. o blisko jedną trzecią (-28,3%; -354).
Od stycznia do września zarejestrowano 8 314 maszyn, o jedną czwartą więcej (+1 668 szt. +25,1%) niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to najlepszy rezultat po trzech kwartałach od 2008 roku, kiedy przybyło w takim czasie 9500 nowych motocykli. Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje ROMET MOTORS (1 490 szt., +41,2% r/r). Skupia ona niemal 18% rynku, o 2 pkt. procentowe więcej niż przed rokiem. Następna jest YAMAHA (1 101 szt., +85%), która w tym czasie zwiększyła swoją sprzedaż blisko dwukrotnie (1,85 razy). Jej udział w rynku wynosi 13,2%. Trzecią pozycję z wynikiem 871 szt. (+30,2% r/r, +202 szt.) zajmuje BMW. Wypracowało 10,2% udział w rynku. Hondę od podium dzieliło tylko 38 szt. – zarejestrowała 833 maszyny co przełożyło się po trzech kwartałach na 10,0% udział.
W bieżącym roku, dzięki zmianom legislacyjnym dotyczącym uprawnień do prowadzenia 125-tek, pojawił się drugi szczyt sprzedaży trwający od lipca do września (3446 zarejestrowanych nowych motocykli) i znacznie przewyższający obserwowany tradycyjnie od kwietnia do czerwca (3183). Jeszcze we wrześniu zarejestrowano 526 nowych maszyn z silnikami do 125cm3. Niemal pięć razy więcej niż rok wcześniej. Od początku roku przybyło ich 3 104. Jest to prawie dwa razy więcej niż w analogicznym czasie przed rokiem (+87,7%). Ich udział w całym rynku urósł do ponad 37% z 25%. W tej klasie najsilniej reprezentowane są Streety – 47,5% udziału w grupie i Big Scootery – 39%. Najpopularniejsze marki to: ROMET (1048 szt.), JUNAK (491) oraz KYMCO (362). Lekkie motocykle wyprzedziły w klasyfikacji dominujące do tej pory motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Maszyn największych zarejestrowano do września 2 505 co stanowi 30% całego rynku. Ich udział zmalał o niemal 4 pkt. proc. mimo, że cała klasa odnotowała wzrost liczby rejestracji o 11,4%. Najwięcej zarejestrowano BMW - 843 szt. od początku roku. Jest to więcej o 206 szt. (+32,3%) niż w ciągu trzech kwartałów ub.r. Prawie o połowę mniej ma kolejny na liście Harley-Davidson – 424 szt. (+6%). Wysoką dynamikę w tej klasie wykazało trzecie Kawasaki (296szt.; +48%)
Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, jako jedyne zmniejszyły wolumen do 1147szt. (-13,8%). Po trzech kwartałach roku zajmują 13,8% rynku, podczas gdy przed rokiem 20%. Na uwagę zasługuje w tej klasie Yamaha, która wypracowała 55,9% wzrost, rejestrując 357 maszyn. Kolejne Honda i Suzuki dostarczyły 285 i 190 szt. ale tracąc odpowiednio w skali roku 12,6% i 40%.
Licząc od początku roku pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajmują motocykle typu STREET. Stanowią one 38% wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Ich rezultat po dziewięciu miesiącach wyniósł 3 156szt. (+23,5% r/r, +600 szt.). W tej kategorii klienci najchętniej wybierają Romet Motors (734 szt.). Marka ta jednak nie ma już w tej grupie miażdżącej przewagi, którą notowała jeszcze w zeszłym roku. Udział jej wyniósł teraz 23%, gdy przed rokiem miała 27%. Goni ją Yamaha (534 szt; +144%) oraz Junak (508szt.; +74%). Na drugiej pozycji w rankingu segmentów, znajdują się BIG SCOOTERY (1 631 szt., +116,9% r/r). Ich udział w rynku w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem zwiększył się o ponad 8 pkt. proc. do 19,6%. Lidera w tej grupie – markę Kymco (424szt. +80%), gonią dzięki 125-kom Yamaha (336;+203%) oraz Romet Motors (238szt; +180%). Motocykle typu ON/OFF zajmują trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 1 267szt. (+23,9%) co pozwoliło im utrzymać udział w rynku na poziomie 15%. W grupie tej na pierwszym miejscu umocniło się BMW (512;+30%) (40% udz.) pozostawiając za sobą drugie KTM (252szt.; 20%udz.) oraz trzecią Hondę (140szt.; 11%udz.).
Rejestracje motocykli używanych
Podobnie jak w rejestracjach nowych motocykli znacznie wzrosła liczba używanych. W ciągu trzech kwartałów zarejestrowano 39 420 wszystkich używanych motocykli. Jest to o 14,3% więcej niż ubiegłym roku (+4 941 szt.). W ciągu ostatniego kwartału w przeciwieństwie do drugiego, każdy miesiąc zamykał się silnym wzrostem rok do roku (+14,1%; +26,6%; +70,9%). Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: HONDA (9 745 szt.), YAMAHA (9 011) oraz SUZUKI (7010). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.
Rynek motorowerów
We wrześniu zarejestrowano 2 878 nowe motorowery, czyli -9,3% mniej niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 37 339. Oznacza to spadek o 17,5% r/r (- 7 929 szt.). Wynik ten wpisuje się w długą, bo trwającą już szósty rok, tendencję spadkową.
Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą ROMET MOTORS (14 318 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-20,8% r/r) to ciągle ma ponad 38% udział w rynku. Jego wynik jest ponad trzy razy lepszy niż drugiego JUNAKA, który zanotował jeden z najwyższych wzrostów wśród dziesięciu najpopularniejszych marek (4 532, +52,2%). Trzeci jest ZIPP (4 140 szt., -20,1%). Za podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (4 089, -19,4%). Sprzedaż tych czterech polskich marek stanowi ponad 2/3 całego rynku nowych motorowerów. Kolejne marki - TAOTAO oraz WONJAN zarejestrowały znacznie mniej (1294 i 1201 szt.) chociaż przy zdecydowanej zmianie w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. (+20% i +56%).
W okresie od stycznia do sierpnia 2014r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 10 829 motorowerów używanych. Jest to mniej o 14% i 1 764 sztuki niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: PEUGEOT (1 711 szt., -12,7% r/r), PIAGGIO (1 293, -15,5%), YAMAHA (1 163, -16,8%).
Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce:
Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarzeszkoda, ze ci co kupuja te 125 wybieraja chinszczyzne, a potem beda mowic, ze motocykle sie sypia i to szajs.. Jakim cudem sa dopuszczane takie sprzety na polskie/europejskie drogi? Przeciez made ...
OdpowiedzWitam, odradzasz chińczszyzny, a co sądzisz o Junaku 123, miałeś może jakąś styczność z tym motorem? W internecie ludzie bardzo dobrze się o nim wypowiadają, nawet robili testy długodystansowe. Mam prawo jazdy kat. B i właśnie planuję zakup 125ccm w okolicy 5'000zł natomiast ceny nowej Yamahy są 2 krotnie wyższe. Byłbym wdzięczny za pomoc
OdpowiedzNiedługo udział ROMET-a się zmieni. Kilka tygodni temu ROMET kupił 50% udziałów ZIPP-a. W przyszłym roku Romet samodzielnie będzie miał 2/3 rynku. Praktycznie będzie monopolistą na polskim runku. ...
OdpowiedzNiedługo udział ROMET-a się zmieni. Kilka tygodni temu ROMET kupił 50% udziałów ZIPP-a. W przyszłym roku Romet samodzielnie będzie miał 2/3 rynku. Praktycznie będzie monopolistą na polskim runku. ...
OdpowiedzNo i dobrze:) Wszystko idzie w dobrą stronę. Jeździjmy koleżanki i koledzy, tylko z głową bo 125 też potrafi się rozpędzić :P
Odpowiedz