tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Motocykle 125cc ratują sprzedaż jednośladów w Polsce
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motocykle 125cc ratują sprzedaż jednośladów w Polsce

Autor: Lovtza 2014.10.10, 10:20 5 Drukuj

Wraz ze zmianami w ustawie o kierujących pojazdami jakich byliśmy świadkami w pierwszej połowie tego roku, wielką niewiadomą pozostawało w jaki sposób wpłyną one na rynek jednośladów w Polsce. Zgodnie z oczekiwaniami zanotowaliśmy w miesiącach letnich spore wzrosty sprzedaży motocykli, w tym głównie 125-tek. Z rozmów, które mieliśmy okazję przeprowadzić z dealerami motocykli wynika, że małe motocykle zaczęły sprzedawać się zanim jeszcze zmiany w prawie zostały podpisane przez prezydenta RP. Trudno także ocenić chłonność polskiego rynku jeśli chodzi o motocykle, które wykorzystywane będą przez posiadaczy prawa jazdy kategorii B. Z salonów, szczególnie tych oferujących marki premium, wyprzedane zostało wszystko co miało dwa koła i silnik 125cc o mocy nieprzekraczającej 11kW. Jak te obserwacje wyglądają w liczbach? Poniżej znajdziecie raport Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, który podsumowuje ostatnie 9 miesięcy sprzedaży jednośladów na naszym rynku.

Styczeń –> wrzesień 2014

We wrześniu zarejestrowano 3 773 nowe jednoślady. Jest to o 5,9% więcej niż przed rokiem (+210 szt.). Rezultat motorowerów w tym czasie był słabszy od ubiegłorocznego i wyniósł 2 878 szt. (-9,3% r/r, -295 szt.).  Motocykli zarejestrowano  895 (+129,5%; +505szt.), czyli ponad dwa razy więcej niż w analogicznym miesiącu ub.r. Siłą napędową tego wzrostu była sprzedaż 125-tek, których przybyło niemal pięciokrotnie więcej niż we wrześniu przed rokiem. Po trzech kwartałach liczba rejestracji nowych jednośladów osiągnęła 45 653. Poziom jest niższy o 12,1% niż w tym samym czasie ub.r. (-6 261 sztuk).

Używanych jednośladów zarejestrowano we wrześniu 4 791. Jest to wynik lepszy niż we wrześniu 2013r. (+1491szt., +45,2%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 50 249, czyli o 6,7% więcej niż w ciągu pierwszych trzech kwartałów 2013 (+3 177 szt.).

Rynek motocykli

Nie widać końca sezonu - we wrześniu zarejestrowano 895 nowych motocykli. Pierwszy miesiąc jesieni nie przyniósł od kiedy PZPM obserwuje ten rynek (od 2005r), tak wiele rejestracji. Jest to wynik wyższy o 129,5% (505 szt.) niż przed rokiem i zgodnie z sezonowym trendem mniejszy niż w sierpniu br. o blisko jedną trzecią (-28,3%; -354).

Od stycznia do września zarejestrowano 8 314  maszyn, o jedną czwartą więcej (+1 668 szt. +25,1%)  niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to najlepszy rezultat po trzech kwartałach od 2008 roku, kiedy przybyło w takim czasie 9500 nowych motocykli. Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje  ROMET MOTORS (1 490 szt., +41,2% r/r). Skupia ona niemal 18% rynku, o 2 pkt. procentowe więcej niż przed rokiem. Następna jest YAMAHA (1 101 szt., +85%), która w tym czasie zwiększyła swoją sprzedaż blisko dwukrotnie (1,85 razy). Jej udział  w rynku wynosi 13,2%. Trzecią pozycję z wynikiem 871 szt. (+30,2% r/r, +202 szt.) zajmuje BMW. Wypracowało 10,2% udział w rynku. Hondę od podium dzieliło tylko 38 szt. – zarejestrowała 833 maszyny co przełożyło się po trzech kwartałach na 10,0% udział.

W bieżącym roku, dzięki zmianom legislacyjnym dotyczącym uprawnień do prowadzenia 125-tek, pojawił się drugi szczyt sprzedaży trwający od lipca do września (3446 zarejestrowanych nowych motocykli) i znacznie przewyższający obserwowany tradycyjnie od kwietnia do czerwca (3183).  Jeszcze we wrześniu zarejestrowano 526 nowych maszyn z silnikami do 125cm3. Niemal pięć razy więcej niż rok wcześniej. Od początku roku przybyło ich 3 104. Jest to prawie dwa razy więcej niż w analogicznym czasie przed rokiem (+87,7%). Ich udział w całym rynku urósł do ponad 37% z 25%. W tej klasie najsilniej reprezentowane są Streety – 47,5% udziału w grupie i Big Scootery – 39%. Najpopularniejsze  marki to: ROMET (1048 szt.), JUNAK (491) oraz KYMCO (362). Lekkie motocykle wyprzedziły w klasyfikacji dominujące do tej pory motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Maszyn największych zarejestrowano do września 2 505 co stanowi 30% całego rynku. Ich udział zmalał o niemal 4 pkt. proc. mimo, że cała klasa odnotowała wzrost liczby rejestracji o 11,4%. Najwięcej zarejestrowano  BMW -  843 szt. od początku roku. Jest to więcej o 206 szt. (+32,3%) niż w ciągu trzech kwartałów ub.r. Prawie o połowę mniej ma kolejny na liście Harley-Davidson – 424 szt. (+6%). Wysoką dynamikę w tej klasie wykazało trzecie Kawasaki (296szt.; +48%)

Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, jako jedyne zmniejszyły wolumen do 1147szt. (-13,8%). Po trzech kwartałach roku zajmują 13,8% rynku, podczas gdy przed rokiem 20%. Na uwagę zasługuje w tej klasie Yamaha, która wypracowała 55,9% wzrost, rejestrując 357 maszyn. Kolejne Honda i Suzuki dostarczyły 285 i 190 szt. ale tracąc odpowiednio w skali roku 12,6% i 40%.

pierwsze rejestracje nowych moto pojemnoscSegmenty funkcjonalne

Licząc od początku roku pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych zajmują motocykle typu STREET. Stanowią one 38% wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Ich rezultat po dziewięciu miesiącach wyniósł 3 156szt. (+23,5% r/r, +600 szt.). W tej kategorii klienci najchętniej wybierają Romet Motors (734 szt.). Marka ta jednak nie ma już w tej grupie miażdżącej przewagi, którą notowała jeszcze w zeszłym roku. Udział jej wyniósł teraz 23%, gdy przed rokiem miała 27%. Goni ją Yamaha (534 szt; +144%) oraz Junak (508szt.; +74%). Na drugiej pozycji w rankingu segmentów, znajdują się BIG SCOOTERY (1 631 szt., +116,9% r/r). Ich udział w rynku w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem zwiększył się o ponad 8 pkt. proc. do 19,6%. Lidera w tej grupie – markę Kymco (424szt. +80%), gonią dzięki 125-kom Yamaha (336;+203%) oraz Romet Motors (238szt; +180%). Motocykle typu ON/OFF zajmują trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 1 267szt. (+23,9%) co pozwoliło im utrzymać udział w rynku na poziomie 15%. W grupie tej na pierwszym miejscu umocniło się BMW (512;+30%) (40% udz.) pozostawiając za sobą drugie KTM (252szt.; 20%udz.) oraz trzecią Hondę (140szt.; 11%udz.).

pierwsze rejestracje nowych moto segmenty

Rejestracje motocykli używanych

Podobnie jak w rejestracjach nowych motocykli znacznie wzrosła liczba używanych. W ciągu trzech kwartałów  zarejestrowano 39 420 wszystkich używanych motocykli. Jest to o 14,3% więcej niż ubiegłym roku (+4 941 szt.).  W ciągu ostatniego kwartału w przeciwieństwie do drugiego, każdy miesiąc zamykał się silnym wzrostem rok do roku (+14,1%; +26,6%; +70,9%). Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: HONDA (9 745 szt.), YAMAHA (9 011) oraz SUZUKI (7010). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.

Rynek motorowerów

We wrześniu zarejestrowano 2 878 nowe motorowery, czyli -9,3% mniej niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 37 339. Oznacza to spadek o 17,5% r/r (- 7 929 szt.). Wynik ten wpisuje się w długą, bo trwającą już szósty rok, tendencję spadkową.

Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą ROMET MOTORS (14 318 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-20,8% r/r) to ciągle ma ponad 38% udział w rynku. Jego wynik jest ponad trzy razy lepszy niż drugiego JUNAKA, który zanotował jeden z najwyższych wzrostów wśród dziesięciu najpopularniejszych marek (4 532, +52,2%). Trzeci jest ZIPP (4 140 szt., -20,1%). Za podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (4 089, -19,4%). Sprzedaż tych czterech polskich marek stanowi ponad 2/3 całego rynku nowych motorowerów. Kolejne marki  - TAOTAO oraz WONJAN zarejestrowały znacznie mniej (1294 i 1201 szt.) chociaż przy zdecydowanej zmianie w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. (+20% i +56%).

W okresie od stycznia do sierpnia 2014r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 10 829 motorowerów używanych. Jest to mniej o 14% i 1 764 sztuki niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: PEUGEOT (1 711 szt., -12,7% r/r), PIAGGIO (1 293, -15,5%), YAMAHA (1 163, -16,8%).

Pierwsze rejestracje nowych i używanych jednośladów w Polsce:

Pierwsze rejestracje nowych i uzywanych jednosladow w Polsce

struktura pierwszych rejestracji

rejestracje nowe uzywane

nowe moto ranking marek

nowe moto dcc

nowe moto segmenty

motorowery rejestracje nowe uzywane

nowe motorwery ranking marekPolski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największą polską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnych producentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów, ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motorowerów oraz producentów nadwozi w Polsce. Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Pojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM, PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej. 

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 4
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę