Rynek motocykli i skuterów od stycznia do sierpnia 2014
Wszystkich nowych jednośladów zarejestrowano w sierpniu 5 591. Jest to o 14,7% mniej niż przed rokiem (-962 szt.). Rezultat motorowerów (-26,8% r/r, -1 592 szt.) miał przeważający negatywny wpływ na łączny wynik. Ich sprzedaż systematycznie spada szósty rok z rzędu, a słabszy sierpień był ostatnio w 2005 roku. Pozytywnie do rezultatu nowych jednośladów przyczyniły się motocykle, których rejestracje podwoiły się w porównaniu z sierpniem 2013 roku (+101,8% r/r, +630 szt.). Czynnikiem tego wzrostu było trwające zwiększone zainteresowanie 125-tkami związane z ustawą z dnia 26 czerwca 2014 r. o zmianie ustawy o kierujących pojazdami, która weszła w życie 24 sierpnia. Przyznaje ona uprawnienia do kierowania motocyklem o pojemności skokowej silnika nieprzekraczającej 125 cm3, mocy nieprzekraczającej 11 kW i stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg, osobie posiadającej od co najmniej 3 lat prawo jazdy kategorii B – bez konieczności zdawania egzaminu lub odbycia szkolenia.
Liczba rejestracji nowych jednośladów liczona od początku roku – 41 880 sztuk - jest o 13,4% mniejsza niż w tym samym okresie ub.r. (-6 471 sztuk).
Używanych jednośladów zarejestrowano w sierpniu 5 946. Jest to wynik lepszy niż w sierpniu 2013r. (+555 szt., +10,3%). Licząc od początku roku takich jednośladów zarejestrowano 45 458, czyli o 3,9% więcej niż w ciągu pierwszych ośmiu miesięcy 2013 (+1 686 szt.).
Rynek motocykli
W sierpniu zarejestrowano 1 249 nowych motocykli. Jest to wynik dużo lepszy niż w najlepszym dla sprzedawców motocykli 2008 roku. Wtedy w sierpniu zarejestrowano „tylko” 950 sztuk. W porównaniu z sierpniem 2014 jest to więcej o 630 sztuk. Zapewniła to podpisana ww. ustawa.
Od stycznia do sierpnia zarejestrowano 7 419 maszyn, czyli prawie o jedną piątą więcej (+1 163 szt. +18,6%) niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. Jest to najlepsze osiem miesięcy od 2009 roku.
Najpopularniejszą marką motocyklową licząc od początku roku pozostaje ROMET MOTORS (1 256 szt., +27,3% r/r) z prawie 17% udziałem w rynku. Następna jest YAMAHA (1 001 szt., +79,1%), która w tym czasie zwiększyła swoją sprzedaż blisko dwukrotnie (1,8 razy) w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. Jej udział w rynku wzrósł do 13,5%. Trzecią pozycję z wynikiem 808 szt. (+32,5% r/r, +198 szt.) zajmuje BMW. Wypracowało 10,9% udział w rynku. Hondę od podium dzieliło tylko 40 szt. – zarejestrowała 768 maszyn co dało jej po ośmiu miesiącach 10,4% udział.
Sierpień jest drugim miesiącem po lipcu, w którym wspomniane zmiany legislacyjne pociągnęły za sobą wzmożony popyt na 125-tki. W ostatnim miesiącu zarejestrowano ich 816, czyli 3,5 razy (+634 szt.) więcej niż przed rokiem. Najpopularniejsze były marki: ROMET (229 szt), JUNAK (157) oraz YAMAHA (139). Dzięki temu udział tej grupy pojazdów w całej sierpniowej sprzedaży wyniósł aż 65,3%. Licząc od początku roku udział w całym rynku motocykli, pojazdów z silnikami o pojemności do 125cm3 zwiększył się do 34,7% z 24,7% przed rokiem. W ciągu ostatnich ośmiu miesięcy przybyło ich 2 578 sztuk. Lekkie motocykle wyprzedziły w klasyfikacji dominujące do tej pory motocykle najcięższe z silnikami o pojemnościach przekraczających 750 cm3. Maszyn największych zarejestrowano do sierpnia 2 340 co stanowi 31,5% całego rynku. Jest to 2,1 pkt. proc. mniej niż przed rokiem. W tej klasie najwięcej rejestruje BMW - 782 rejestracje od początku roku. Osiągnęło ono wysoki wzrost o 35,1% w skali roku. Drugi jest Harley-Davidson ale ma już o połowę rejestracji mniej (386 szt.;+7,2%). Wysoką dynamikę w tej klasie wykazało trzecie Kawasaki (282szt.; +45,4%)
Motocykle z silnikami o pojemności od 500 do 750 cm3, jako jedyne zmniejszyły wolumen do 1 079szt. (-16%). Po ośmiu miesiącach roku zajmują 14,5% rynku, podczas gdy przed rokiem 20,5%.
Segmenty funkcjonalne:
W sierpniu, podobnie jak w lipcu, największy wzrost ilościowy zanotowały STREETY (+322 szt. r/r) oraz BIG SCOOTERY (+222 szt.). Nie jest to zaskoczeniem, ponieważ te dwie grupy pojazdów są najliczniej reprezentowane wśród maszyn z silnikami o pojemnościach do 125 cm3.
Licząc od początku roku, motocykle typu STREET zajmują pierwsze miejsce w rankingu segmentów funkcjonalnych. Stanowią one ponad 1/3 wszystkich rejestrowanych nowych motocykli. Ich rezultat po ośmiu miesiącach wyniósł 2 723szt. (+12,2% r/r, 297 szt.). W tej kategorii klienci najchętniej wybierają Romet Motors (524 szt.). Marka ta jednak nie ma już w tej grupie miażdżącej przewagi, którą notowała jeszcze w zeszłym roku. Udział jej wyniósł teraz 19,2%, gdy przed rokiem miała 26,2%. Goni ją Yamaha (490szt; +135,6%) oraz Junak (481szt.; +76,2%). Na drugiej pozycji w rankingu segmentów, znajdują się BIG SCOOTERY (1 365 szt., +93,6% r/r). Ich udział w rynku w porównaniu do analogicznego okresu przed rokiem zwiększył się o ponad 7 pkt. proc. do 18,4%. Lidera w tej grupie – markę Kymco (353szt. +59%), gonią dzięki 125-kom Yamaha (295;+186,4%) oraz Romet Motors (177szt; +115,9%). Motocykle typu ON/OFF zajmują trzecią pozycję. Zarejestrowano ich 1 132szt. W grupie tej BMW (476;+35,6%) umocniło się na pierwszym miejscu (42% udz.) pozostawiając za sobą drugie KTM (226szt.) oraz trzecią Hondę (135szt.).
W sierpniu wzrosły także wyniki pierwszych rejestracji motocykli używanych. Zarejestrowano ich 4 606 (+26,6% r/r). Przy czym w tej grupie także zaobserwowaliśmy wzrost zainteresowania motocyklami najmniejszymi o DCC<=125cc. Takich maszyn zarejestrowano w sierpniu 1 660 (+156% r/r) a od początku roku 6 556 (+54%).
W ciągu ośmiu miesięcy zarejestrowano 35 546 wszystkich używanych motocykli. Jest to o 10,4% więcej niż ubiegłym roku (+3 334 szt.). Czołówka najpopularniejszych marek w tej części rynku jest niezmienna: HONDA (8 782 szt.), YAMAHA (8 100) oraz SUZUKI (6 412). Wszystkie te marki zanotowały wzrost rejestracji.
Rynek motorowerów
W sierpniu zarejestrowano 4 342 nowe motorowery, czyli -26,8% mniej niż przed rokiem. Od początku roku zarejestrowano ich 34 461. Oznacza to spadek o 18,1% r/r (7 634 szt.). Wynik ten wpisuje się w długą, bo trwającą już szósty rok, tendencję spadkową.
Na czele znajduje się niezmiennie z dużą przewagą ROMET MOTORS (13 371 szt.), który mimo, że zarejestrował mniej pojazdów niż przed rokiem (-21,2% r/r) to ciągle ma prawie 40% udział w rynku. Jego wynik jest ponad trzy razy lepszy niż drugiego JUNAKA, który zanotował największy wzrost wśród dziesięciu najpopularniejszych marek (4 111, +50,5%). Trzeci jest ZIPP (3 827 szt., -20,3%). Za podium znajduje się należący do grupy Zipp TOROS (3 748, -20,0%). Sprzedaż tych czterech polskich marek stanowi ponad 2/3 całego rynku nowych motorowerów.
W okresie od stycznia do sierpnia 2014r. zarejestrowano po raz pierwszy w Polsce 9 912 motorowerów używanych. Jest to mniej o 14,3% i 1 648 sztuk niż w tym samym okresie 2013 roku. Pierwsza trójka wśród motorowerów używanych to: PEUGEOT (1 550 szt., -14% r/r), PIAGGIO (1 183, -15%), YAMAHA (1 066, -16,7%). Pod marką PIAGGIO są także rejestrowane popularne motorowery VESPA oraz GILERA.
PIERWSZE REJESTRACJE NOWYCH I UŻYWANYCH JEDNOŚLADÓW w POLSCE
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze