tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Wypadki motocyklistów w sezonie 2013 - raport
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Wypadki motocyklistów w sezonie 2013 - raport

Autor: Lovtza 2014.03.06, 14:34 24 Drukuj

Co roku przygotowujemy dla Was raport na temat bezpieczeństwa motocyklistów na polskich drogach. Czas na podsumowanie sezonu 2013. W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano po raz pierwszy około 45 000 motocykli nowych i używanych. Taki przyrost motocykli na naszym rynku utrzymuje się od kilku lat, dzięki czemu według danych GUSu w Polsce zarejestrowanych jest już ponad milion motocykli. Jak na tle tych danych wyglądają statystyki wypadków motocyklistów? Zapraszamy do naszego raportu.

Suche liczby

W minionym sezonie motocykliści uczestniczyli w 2210 wypadkach, których w 967 przypadkach byli sprawcami. W wyniku tych zdarzeń zginęły 253 osoby (w tym 242 kierujących motocyklami i 11 ich pasażerów), a 2075 zostało rannych (1808 to kierujący, 267 to pasażerowie).

Choć oficjalne dane zebrane przez Policję pokazują, że w większości przypadków sprawcami wypadków są kierowcy samochodów (typowy wypadek z udziałem motocykla, to zajechanie drogi kierującemu jednośladem przez kierowcę samochodu), to nieoficjalnie policjanci przyznają, że motocykliści są winni, lub przynajmniej współwinni większości wypadków. Wynika to z faktu, że najczęściej nadmierna prędkość z jaką się poruszają uniemożliwia im wyhamowanie, lub ominięcie pojazdu, który wymusza na nich pierwszeństwo, a zatem nie są w stanie naprawić błędu, który popełnia inny uczestnik ruchu.

  Wypadki Zabici Ranni
Udział: 2 210 253 2 075
w tym kier. motocykli   242 1 808
pasażerowie motocykli   11 267
Sprawcy 967 146* 957*
*liczby wszystkich zabitych i rannych w wypadkach spowodowanych przez motocyklistów
Tab. 1. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów w roku 2013 wraz z liczbą osób zabitych i rannych. Dane: Komenda Gówna Policji.

Młodzi i (za) szybcy

Jeśli chodzi o podział na grupy wiekowe, to z jednej strony można mówić o braku zaskoczenia, bo w statystykach dominują ludzie młodzi, z drugiej strony dane policyjne są mało precyzyjne, bo np. grupa wiekowa 25-39 lat wydaje się być zbyt szeroka.

Niezależnie od tego obraz typowego motocyklisty poszkodowanego w wypadku to młody człowiek na motocyklu sportowym. Kierowcy z przedziału wiekowego 18-24 lat „wypracowali” aż 38,4% ofiar śmiertelnych. Szczegółowe dane znajdziecie poniżej.

  Liczba Zda- rzeń Liczba Wypad. Procent Wypad. Liczba Zabi- tych Proc. Zabi- tych Liczba Ran- nych Procent Rannych Liczba Kolizji Proc. Kolizji
07 - 14 9 5 0,5% 0 0,0% 6 0,6% 4 0,2%
15 - 17 125 48 5,0% 4 2,7% 57 6,0% 77 4,4%
18 - 24 793 314 32,5% 56 38,4% 312 32,6% 479 27,1%
25 - 39 1175 434 44,9% 68 46,6% 413 43,2% 741 42,0%
40 - 59 389 125 12,9% 16 11,0% 122 12,7% 264 14,9%
60 plus 81 28 2,9% 2 1,4% 33 3,4% 53 3,0%
b/d 161 13 1,3% 0 0,0% 14 1,5% 148 8,4%
Tab. 2. Sprawcy wypadków motocyklowych (motocykliści) – podział wg grup wiekowych.

Mało zaskakujące przyczyny wypadków

Lista przyczyn wypadków drogowych powodowanych przez motocyklistów jest rzecz jasna bardzo długa i różnorodna. Kilka z nich wyróżnia się jednak w sposób szczególny. Pierwsza to niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Przekraczanie prędkości to jeden z grzechów głównych jeśli chodzi o motocyklistów i w danych statystycznych znajduje on swoje mocne odzwierciedlenie. Nieprawidłowe wyprzedzanie oraz niezachowanie odpowiedniego odstępu od innych pojazdów to kolejne istotne powody wypadków motocyklowych. Szczegółowe dane znajdziecie poniżej.

    Wypadki Zabici Ranni Kolizje
Ogół zdarzeń 2733 967 146 957 1766
Gwałtowne hamowanie 34 15 1 16 19
Jazda bez wymaganego oświetlenia 5 3 0 4 2
Jazda po niewłaściwej stronie drogi 29 10 4 7 19
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu 1302 565 100 527 737
Nieprawidłowe: cofanie 14 0 0 0 14
Nieprawidłowe: omijanie 122 15 1 16 107
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych 27 17 3 18 10
Nieprawidłowe: skręcanie 45 15 1 17 30
Nieprawidłowe: wymijanie 40 16 5 16 24
Nieprawidłowe: wyprzedzanie 374 141 18 150 233
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój 5 0 0 0 5
Nieprawidłowe: Zawracanie 5 2 0 3 3
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu 47 6 0 7 41
Nieprzestrzeganie innych sygnałów 4 1 0 1 3
Nie udzielenie pierwszeństwa pieszemu 26 16 3 20 10
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu 169 49 6 53 120
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami 464 87 4 93 377
Wjazd przy czerwonym świetle 15 5 0 5 10
Zmęczenie, zaśnięcie 6 4 0 4 2
Tab. 3. Przyczyny wypadków powodowanych przez motocyklistów, źródło: KGP.

Na podwójnym gazie

Choć wydaje się to nieprawdopodobne, ciągle są wśród nas, motocyklistów, osoby które dosiadają swych maszyn w stanie wskazującym na spożycie alkoholu. W ubiegłym roku odnotowano z udziałem pijanych motocyklistów aż 183 wypadki, których skutkiem było 12 ofiar śmiertelnych i 107 rannych. Pijani kierujący motocyklami doprowadzili także do 78 kolizji.

Komentarz Policji

Co o nas, jako użytkownikach dróg sądzi Policja? Zwróciliśmy się z tym pytaniem do Inspektora dr Mariusza Sokołowskiego. Oto jego komentarz do powyższych danych:

Inspektor dr Mariusz SokolowskiRzecznik Prasowy Komendanta Głównego Policji, Inspektor dr Mariusz Sokołowski: Z roku na rok na naszych drogach notujemy coraz większą liczbę motocykli i coraz bardziej wzmożony ruch jednośladów. Dzięki lepszej odzieży wydłuża się sezon, coraz więcej osób zdobywa motocyklowe kategorie prawa jazdy. Niestety ciągle nie wszyscy użytkownicy motocykli dorośli do korzystania z nich, w efekcie czego mała grupa nieodpowiedzialnych ludzi psuje generalnie dobry obraz większości.

Bezpieczeństwa motocyklistów nie poprawia fakt, że z definicji jest to wypadkogenna grupa użytkowników dróg. Do tego są to niechronieni uczestnicy ruchu, którzy w wypadku są najczęściej stroną poszkodowaną.

Mamy wrażenie, że motocykliści są grupą coraz bezpieczniejszą, sprawy zmierzają raczej w dobrym kierunku i mamy nadzieję, że tendencja ta utrzyma się w latach kolejnych. To fajni ludzie, najczęściej prawdziwi pasjonaci, ale niestety będzie kładła się na nich cieniem negatywna opinia, którą w społeczeństwie przyprawiają nieodpowiedzialni młodzi ludzie na motocyklach sportowych.

Czy jesteśmy mniej, czy bardziej bezpieczni?

To najważniejsze pytanie w całym tym raporcie. W 2012 roku uczestniczyliśmy w 2 395 wypadkach, zginęło w nich 249 kierujących motocyklami oraz 12 ich pasażerów. 1 899 motocyklistów i 287 pasażerów zostało rannych. W roku 2013 sezonie motocykliści uczestniczyli w 2210 wypadkach. W wyniku tych zdarzeń zginęły 253 osoby (w tym 242 kierujących motocyklami i 11 ich pasażerów), a 2075 zostało rannych (1808 to kierujący, 267 to pasażerowie).

Mówiąc krótko – w ubiegłym roku uczestniczyliśmy w bardzo podobnej ilości wypadków, jak w sezonie poprzednim. Wśród motocyklistów była podobna liczba rannych i zabitych. Nie jest zatem gorzej, a przy wzroście liczby motocykli na drogach jest może nawet relatywnie ciut lepiej, choć oczywiście to ciągle sytuacja daleka od idealnej.

Jakie są przyczyny takiej poprawy? Zapewne nie da się wskazać jednej konkretne. Z pewnością cywilizujemy się jako społeczeństwo i jako użytkownicy dróg. Z pewnością drogi stają się lepsze i rośnie świadomość wśród wszystkich uczestników ruchu. Pozostaje mieć nadzieję, że liczba poszkodowanych w wypadkach motocyklowych będzie spadała w kolejnych latach…

Foto: Archiwum Policji

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze
Autor: Spilo 07/03/2014 14:24

W jakim to języku?

Odpowiedz
Autor: mmm 07/03/2014 16:41

to rumuński z pewnością

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę