Wypadki motocyklistów w sezonie 2013 - raport
Co roku przygotowujemy dla Was raport na temat bezpieczeństwa motocyklistów na polskich drogach. Czas na podsumowanie sezonu 2013. W ubiegłym roku w Polsce zarejestrowano po raz pierwszy około 45 000 motocykli nowych i używanych. Taki przyrost motocykli na naszym rynku utrzymuje się od kilku lat, dzięki czemu według danych GUSu w Polsce zarejestrowanych jest już ponad milion motocykli. Jak na tle tych danych wyglądają statystyki wypadków motocyklistów? Zapraszamy do naszego raportu.
Suche liczby
W minionym sezonie motocykliści uczestniczyli w 2210 wypadkach, których w 967 przypadkach byli sprawcami. W wyniku tych zdarzeń zginęły 253 osoby (w tym 242 kierujących motocyklami i 11 ich pasażerów), a 2075 zostało rannych (1808 to kierujący, 267 to pasażerowie).
Choć oficjalne dane zebrane przez Policję pokazują, że w większości przypadków sprawcami wypadków są kierowcy samochodów (typowy wypadek z udziałem motocykla, to zajechanie drogi kierującemu jednośladem przez kierowcę samochodu), to nieoficjalnie policjanci przyznają, że motocykliści są winni, lub przynajmniej współwinni większości wypadków. Wynika to z faktu, że najczęściej nadmierna prędkość z jaką się poruszają uniemożliwia im wyhamowanie, lub ominięcie pojazdu, który wymusza na nich pierwszeństwo, a zatem nie są w stanie naprawić błędu, który popełnia inny uczestnik ruchu.
Wypadki | Zabici | Ranni | |
Udział: | 2 210 | 253 | 2 075 |
w tym kier. motocykli | 242 | 1 808 | |
pasażerowie motocykli | 11 | 267 | |
Sprawcy | 967 | 146* | 957* |
*liczby wszystkich zabitych i rannych w wypadkach spowodowanych przez motocyklistów | |||
Tab. 1. Liczba wypadków z udziałem motocyklistów w roku 2013 wraz z liczbą osób zabitych i rannych. Dane: Komenda Gówna Policji. |
Młodzi i (za) szybcy
Jeśli chodzi o podział na grupy wiekowe, to z jednej strony można mówić o braku zaskoczenia, bo w statystykach dominują ludzie młodzi, z drugiej strony dane policyjne są mało precyzyjne, bo np. grupa wiekowa 25-39 lat wydaje się być zbyt szeroka.
Niezależnie od tego obraz typowego motocyklisty poszkodowanego w wypadku to młody człowiek na motocyklu sportowym. Kierowcy z przedziału wiekowego 18-24 lat „wypracowali” aż 38,4% ofiar śmiertelnych. Szczegółowe dane znajdziecie poniżej.
Liczba Zda- rzeń | Liczba Wypad. | Procent Wypad. | Liczba Zabi- tych | Proc. Zabi- tych | Liczba Ran- nych | Procent Rannych | Liczba Kolizji | Proc. Kolizji | |
07 - 14 | 9 | 5 | 0,5% | 0 | 0,0% | 6 | 0,6% | 4 | 0,2% |
15 - 17 | 125 | 48 | 5,0% | 4 | 2,7% | 57 | 6,0% | 77 | 4,4% |
18 - 24 | 793 | 314 | 32,5% | 56 | 38,4% | 312 | 32,6% | 479 | 27,1% |
25 - 39 | 1175 | 434 | 44,9% | 68 | 46,6% | 413 | 43,2% | 741 | 42,0% |
40 - 59 | 389 | 125 | 12,9% | 16 | 11,0% | 122 | 12,7% | 264 | 14,9% |
60 plus | 81 | 28 | 2,9% | 2 | 1,4% | 33 | 3,4% | 53 | 3,0% |
b/d | 161 | 13 | 1,3% | 0 | 0,0% | 14 | 1,5% | 148 | 8,4% |
Tab. 2. Sprawcy wypadków motocyklowych (motocykliści) – podział wg grup wiekowych. |
Mało zaskakujące przyczyny wypadków
Lista przyczyn wypadków drogowych powodowanych przez motocyklistów jest rzecz jasna bardzo długa i różnorodna. Kilka z nich wyróżnia się jednak w sposób szczególny. Pierwsza to niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Przekraczanie prędkości to jeden z grzechów głównych jeśli chodzi o motocyklistów i w danych statystycznych znajduje on swoje mocne odzwierciedlenie. Nieprawidłowe wyprzedzanie oraz niezachowanie odpowiedniego odstępu od innych pojazdów to kolejne istotne powody wypadków motocyklowych. Szczegółowe dane znajdziecie poniżej.
Wypadki | Zabici | Ranni | Kolizje | ||
Ogół zdarzeń | 2733 | 967 | 146 | 957 | 1766 |
Gwałtowne hamowanie | 34 | 15 | 1 | 16 | 19 |
Jazda bez wymaganego oświetlenia | 5 | 3 | 0 | 4 | 2 |
Jazda po niewłaściwej stronie drogi | 29 | 10 | 4 | 7 | 19 |
Niedostosowanie prędkości do warunków ruchu | 1302 | 565 | 100 | 527 | 737 |
Nieprawidłowe: cofanie | 14 | 0 | 0 | 0 | 14 |
Nieprawidłowe: omijanie | 122 | 15 | 1 | 16 | 107 |
Nieprawidłowe: przejeżdżanie przejścia dla pieszych | 27 | 17 | 3 | 18 | 10 |
Nieprawidłowe: skręcanie | 45 | 15 | 1 | 17 | 30 |
Nieprawidłowe: wymijanie | 40 | 16 | 5 | 16 | 24 |
Nieprawidłowe: wyprzedzanie | 374 | 141 | 18 | 150 | 233 |
Nieprawidłowe: zatrzymywanie, postój | 5 | 0 | 0 | 0 | 5 |
Nieprawidłowe: Zawracanie | 5 | 2 | 0 | 3 | 3 |
Nieprawidłowe: zmienianie pasa ruchu | 47 | 6 | 0 | 7 | 41 |
Nieprzestrzeganie innych sygnałów | 4 | 1 | 0 | 1 | 3 |
Nie udzielenie pierwszeństwa pieszemu | 26 | 16 | 3 | 20 | 10 |
Nie udzielenie pierwszeństwa przejazdu | 169 | 49 | 6 | 53 | 120 |
Niezachowanie bezp. odl. między pojazdami | 464 | 87 | 4 | 93 | 377 |
Wjazd przy czerwonym świetle | 15 | 5 | 0 | 5 | 10 |
Zmęczenie, zaśnięcie | 6 | 4 | 0 | 4 | 2 |
Tab. 3. Przyczyny wypadków powodowanych przez motocyklistów, źródło: KGP. |
Na podwójnym gazie
Choć wydaje się to nieprawdopodobne, ciągle są wśród nas, motocyklistów, osoby które dosiadają swych maszyn w stanie wskazującym na spożycie alkoholu. W ubiegłym roku odnotowano z udziałem pijanych motocyklistów aż 183 wypadki, których skutkiem było 12 ofiar śmiertelnych i 107 rannych. Pijani kierujący motocyklami doprowadzili także do 78 kolizji.
Komentarz Policji
Co o nas, jako użytkownikach dróg sądzi Policja? Zwróciliśmy się z tym pytaniem do Inspektora dr Mariusza Sokołowskiego. Oto jego komentarz do powyższych danych:
Rzecznik Prasowy Komendanta Głównego Policji, Inspektor dr Mariusz Sokołowski: Z roku na rok na naszych drogach notujemy coraz większą liczbę motocykli i coraz bardziej wzmożony ruch jednośladów. Dzięki lepszej odzieży wydłuża się sezon, coraz więcej osób zdobywa motocyklowe kategorie prawa jazdy. Niestety ciągle nie wszyscy użytkownicy motocykli dorośli do korzystania z nich, w efekcie czego mała grupa nieodpowiedzialnych ludzi psuje generalnie dobry obraz większości. Bezpieczeństwa motocyklistów nie poprawia fakt, że z definicji jest to wypadkogenna grupa użytkowników dróg. Do tego są to niechronieni uczestnicy ruchu, którzy w wypadku są najczęściej stroną poszkodowaną. Mamy wrażenie, że motocykliści są grupą coraz bezpieczniejszą, sprawy zmierzają raczej w dobrym kierunku i mamy nadzieję, że tendencja ta utrzyma się w latach kolejnych. To fajni ludzie, najczęściej prawdziwi pasjonaci, ale niestety będzie kładła się na nich cieniem negatywna opinia, którą w społeczeństwie przyprawiają nieodpowiedzialni młodzi ludzie na motocyklach sportowych. |
Czy jesteśmy mniej, czy bardziej bezpieczni?
To najważniejsze pytanie w całym tym raporcie. W 2012 roku uczestniczyliśmy w 2 395 wypadkach, zginęło w nich 249 kierujących motocyklami oraz 12 ich pasażerów. 1 899 motocyklistów i 287 pasażerów zostało rannych. W roku 2013 sezonie motocykliści uczestniczyli w 2210 wypadkach. W wyniku tych zdarzeń zginęły 253 osoby (w tym 242 kierujących motocyklami i 11 ich pasażerów), a 2075 zostało rannych (1808 to kierujący, 267 to pasażerowie).
Mówiąc krótko – w ubiegłym roku uczestniczyliśmy w bardzo podobnej ilości wypadków, jak w sezonie poprzednim. Wśród motocyklistów była podobna liczba rannych i zabitych. Nie jest zatem gorzej, a przy wzroście liczby motocykli na drogach jest może nawet relatywnie ciut lepiej, choć oczywiście to ciągle sytuacja daleka od idealnej.
Jakie są przyczyny takiej poprawy? Zapewne nie da się wskazać jednej konkretne. Z pewnością cywilizujemy się jako społeczeństwo i jako użytkownicy dróg. Z pewnością drogi stają się lepsze i rośnie świadomość wśród wszystkich uczestników ruchu. Pozostaje mieć nadzieję, że liczba poszkodowanych w wypadkach motocyklowych będzie spadała w kolejnych latach…
Foto: Archiwum Policji
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarzePowszechne niestosowanie się do ograniczenia prędkości przez wszystkich uczestników ruchu drogowego zabija i z tym sobie chyba nie poradzimy. To niestosowanie się do przepisów wynika z ...
Odpowiedzdokladnie tak! a wystarczy wyjechac poza granice naszego kraju i nagle Polacy jada zgodnie z przepisami..
OdpowiedzNie prawda, że generalnie motocykliści nie współpacują z innym uczestnikami ruchu - inaczej byłaby hekatomba, a nie jest. Nie prawdą też jest, że generalnie się ścigamy, podobnie jak to , że motocyklista musi być zawsze pierwszy - tak może postrzegać ruch motocykla na drodze ktoś, kto czyni swe spostrzeżenia jedynie zza szyby samochodu. Jeżdżę samochodem i na motocyklu, stąd wiem, że taktyka poruszania się motocykla na drodze jest inna niż samochodu. Jest mi też obce odczucie walki o przetrwanie na motocyklu, a radości z jazdy doświadczam.
Odpowiedz"taktyka poruszania się motocykla na drodze jest inna niż samochodu" - ciekawe, możesz rozwinąć temat? Co rozumiesz pod pojęciem taktyka poruszania się po drodze? Wbrew temu, co sugerujesz, nie podszywam się pod motocyklistę, tylko nim jestem i wielokrotnie doświadczałem na 2 kółkach presji ze strony jedno- i dwuśladów, gdy próbowałem jechać z przepisową prędkością na dłuższym odcinku. Jeździmy szybciej niż dozwolona i to jest początek problemów.
OdpowiedzW temacie przyczyn spadającej ilości wypadków: Nie uważacie, że względna poprawa sytuacji ma związek ze spadkiem ilości ludzi podchodzących do egzaminu na kategorię A? Skoro kierowcy śweżo po ...
OdpowiedzWystarczy \"zgasić\" światła w dzień w samochodach, wprowadzić zakaz ich używania w porze dziennej i motocykliście a także rowerzyści i piesi będą bezpieczniejsi.
OdpowiedzDokładnie. A w nocy zakazać w ogóle ruchu wielośladów. Pieszych też. No i rowerów.
Odpowiedzz kierowcami samochódu tez nie który to powinno wyjść i dac "manto" nie umią jeździć. co gorsze to na skrzyżowańiu ostatio mi wymusil gosciu w mercu bo myslal ze ma lepszy to go ustopnie ...
OdpowiedzW jakim to języku?
OdpowiedzPo polskiemu nic nie rozumiem, ani tu, ani tam w temacie ;o
Odpowiedzto rumuński z pewnością
Odpowiedz"w ubiegłym roku uczestniczyliśmy w mniejszej ilości wypadków, mniej spośród nas zostało rannych i zabitych" - chyba coś nie gra. Owszem wypadków było mniej ale ofiar więcej. W 2012r zginęło 249 ...
OdpowiedzDodawanie się kłania... lub brak czytania ze zrozumieniem.
Odpowiedzkłaniam się, nie rozumiem zatem. Wyjaśnij mi proszę jak się ma cytat do cyferek bo za cholerę nie widzę błędu w swoim rozumowaniu. No ale mogę sie mylić...
OdpowiedzCzy policja ma dane nt. rannych i zabitych w winy kierujących motocyklem, ale z wyłączeniem samych kierujących? Zawsze interesowało mnie ile osób postronnych statystycznie jest poszkodowanych przez...
OdpowiedzZadajesz pytanie na tej stronie o dane posiadane przez policję? ! Udaj się na komisariat i ich popytaj. Ponadto tych 967 motocyklistów było sprawcami swojej śmierci lub ran u siebie i swoich pasażerów - jak pojmuję zestawienie, nie dotyczy ono poszkodowanych osób postronnych.
OdpowiedzNa komisariacie tego na pewno się nie dowiem, a podane tutaj statystyki sumują ofiary i sprawców...
OdpowiedzTo przeczytaj dokładnie pierwsza tabele. Jeśli sobie z tym nie poradzisz, to daj znać, bedziemy tłumaczyli dalej.
OdpowiedzTo chyba czytamy inne tabele. W mojej tabelce jest gwiazdka przy liczbie 146 i opis na dole. Oznacza ona, że liczba ta obejmuje zarówno motocyklistów, jaki i pieszych oraz kierowców innych pojazdów. Więc co chcesz mi wytłumaczyć? :)
OdpowiedzOn chce Tobie wytłumaczyć, abyś z forum dla motocyklistów przeniósł sie na jakieś forum policyjne, najlepiej dla drogówki. Być może tam znajdziesz pasjonata do rozważań nad morderczą rolą motocyklistów w ruchu drogowym.
OdpowiedzWłaśnie takie dane mogłyby pomóc udowodnić całkiem odwrotną tezę: że motocykliści NIE stanowią dla otoczenia większego zagrożenia. Skoro jestem na TYM portalu, to pewnie sam jestem motocyklistą i wolałbym być postrzegany jako normalny uczestnik ruchu, a nie morderca - jak to przedstawiają niektóre media.
OdpowiedzSkoro podaniem akurat TYCH danych chcesz wspierać wizerunek motocyklisty - uczyń to! Zdobądź takie dane, a to forum jest otwarte i na pewno bedziesz miał okazję do ich podania. Sam chętnie będę jeździł w glorii, zdefiniowanej przez Ciebie, niskiej szkodliwości dla otoczenia tegoż jeżdzenia.
OdpowiedzA zamiast tego zostałeś nieomal zlinczowany tylko dlatego, że Twój komentarz został przez kogoś odczytany jako potencjalnie uderzający w dobrodusznych motocyklistów ;-)
OdpowiedzLOL, no człowiek z sercem na dłoni, a tu takie potraktowanie... :D
Odpowiedz