Sprzeda¿ motocykli w 2008
Sezon 2008 to okres wzrostów. Pytanie, czy tak dobre wyniki ktokolwiek powtórzy w roku 2009?
Ostatnie lata na polskim rynku motocyklowym do złudzenia przypominały pierwsze lata działalności warszawskiej giełdy, kiedy to wszystkie wskaźniki dynamicznie pięły się do góry. Wielkość sprzedaży, ilość rejestracji, import prywatny w przypadku nowych i używanych motocykli, a także rynek akcesoriów to obszary, gdzie obroty i wolumeny nabytego motocyklowego dobra niezmordowanie ustały nowe rekordy. Tak było do końca ubiegłego roku, lecz początek 2009 nasz rynek przeżywa pod hasłem nadciągających wzrostów ... ale tym razem cen. Nie uprzedzajmy jednak faktów.
Podobnie jak w roku ubiegłym przygotowaliśmy dla was krótkie podsumowanie statystyk sprzedaży w roku 2008. Jest ono oparte na danych gromadzonych przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego, skupiającego praktycznie wszystkich znaczących importerów jednośladów na naszym rynku. Odnotować należy w związku z tym, że przytoczone dane to nie 100% rynku, natomiast dane te można uznać za jego reprezentatywną część.
Bardzo ważna uwaga dla wszystkich zainteresowanych dalszym wykorzystaniem poniższych informacji! Dane dotyczące rynku polskiego jednośladów pochodzą z różnych źródeł. Monitoringiem rynku zajmują się organizacje prywatne jak choćby Instytut Samar, czy też PZPM, czy też rządowe - MSWiA, CEPiK (Centralna Ewidencja Pojazdów i Kierowców), Główny Urząd Statystyczny czy choćby organy kontroli skarbowej. Oznacza to, że w zależności od źródła konkretne liczby mogą się różnić.
Sytuację dodatkowo komplikuje fakt, że część pojazdów nigdy nie jest rejestrowana (maszyny niehomologowane, quady, motocykle crossowe, pojazdy przeznaczone do wyczynowego sportu, itp.), a sposób liczenia sprzedaży potrafi znacząco różnić się w zależności od importera. Sugerujemy zatem przyjmowanie przedstawionych danych jako wartości przybliżonych.
Polska to nie Arizona
Nasze podsumowanie zacznijmy od rozbicia sprzedaży na typy motocykli. Rzućmy okiem na wielkość sprzedaży w poszczególnych segmentach motocyklowego rynku. Najwyraźniej polscy motocykliści pogodzili się w końcu z faktem, że Polska to nie Arizona z ciągnącymi się po horyzont highway'ami. Wskazuje na to fakt, iż coraz mniej ochoczo kupujemy choppery i cruisery. Spadek w tym segmencie jeśli chodzi o firmy zrzeszone w PZPM to ponad 10%. Sytuację ratuje nieobecny w tym zestawieniu Harley-Davidson, który odnotował spory skok sprzedaży w roku 2008, co jednak nie zmienia faktu, że okres zapatrzenia w styl easy rider jako Polacy mamy już raczej za sobą. Jakby na potwierdzenie tego znaczący wzrost sprzedaży importerzy odnotowali w dziale maszyn terenowych i dualowych. Ktoś uszczypliwy mógłby powiedzieć, że te ponad 67% więcej maszyn offroadowych i 30% dualowych sprzedanych w roku 2008 jest też swoistym komentarzem, jakie motocykle najlepiej sprawdzają się na naszych drogach.
W innych segmentach notujemy stabilne wzrosty i świadectwo tego, że nasi motocykliści stają się coraz bardziej dojrzali. Wzrost sprzedaży motocykli super sportowych, jeszcze nie tak dawno budzących niemy zachwyt, to zaledwie 3%. Sprzedaż uniwersalnych maszyn ulicznych skoczyła natomiast w tym samym czasie o ponad 75%. To wyraźny sygnał że gruby lans powoli wypierany jest przez czerpanie radości z jazdy motocyklem. Niezmiennym powodzeniem cieszą się pojazdy określane jako sportowe (wzrost o blisko 59%), a także turystyki, których sprzedało się w roku 2008 więcej o blisko 48%.
Coraz chętniej nabywców znajdują duże skutery. Z roku na rok bardziej zakorkowane ulice sprawiły, że sprzedaż w tym segmencie skoczyła o ponad 45%. Tym maszynom śmiało prognozować można dalsze umocnienie pozycji na rynku.
Łączny wzrost sprzedaży dla importerów motocykli zrzeszonych w PZPM wyniósł w roku 2008 36%. Importerzy i producenci skuterów, których skupia ta organizacja to wąski wycinek rynku motorowerów, dlatego dane te należy traktować orientacyjnie, a dla pełnego obrazu rynku motorowerów warto posiłkować się naszymi statystykami opracowywanymi na bieżąco w roku 2008.
Konkretne wartości sprzedaży w poszczególnych segmentach znajdziecie zestawione w poniższej tabeli:
SPRZEDAŻ MOTOCYKLI I MOTOROWERÓW WG SEGMENTÓW, GRUDZIEŃ 2008 | ||||||
Segment | ROK NARASTAJĄCO styczeń - grudzień | zmiana | 2008 Udział | |||
2008 | 2007 | MC segmenty | PTW | |||
MOTOROWERY (MP) | 21951 | 17440 | 25,9% | x | 81,0% | |
MOTOCYKLE (MC) | Big Scooter | 602 | 414 | 45,4% | 11,7% | 2,2% |
Chopper & Cruiser | 587 | 656 | -10,5% | 11,4% | 2,2% | |
Street | 1428 | 816 | 75,0% | 27,8% | 5,3% | |
Tourist | 851 | 576 | 47,7% | 16,6% | 3,1% | |
ON/Off | 723 | 556 | 30,0% | 14,1% | 2,7% | |
Sport | 176 | 111 | 58,6% | 3,4% | 0,6% | |
SuperSport | 494 | 478 | 3,3% | 9,6% | 1,8% | |
Off Road | 275 | 169 | 62,7% | 5,4% | 1,0% | |
TOTAL MC | 5136 | 3776 | 36,0% | 100,0% | 19,0% | |
RAZEM MOTOCYKLE i MOTOROWERY (PTW) | 27087 | 21216 | 27,7% | x | 100,0% |
Źródło: PZPM na podstawie nadesłanych deklaracji od firm uczestniczących w wymianie danych
Yamaha dzieli i rządzi
Pozycja lidera na rynku motocykli od pewnego czasu pozostaje niezmienna. Mowa oczywiście o marce Yamaha, która w roku 2008 sprzedała w naszym kraju 1436 pojazdów, co poza wspomnianą pozycją lidera dało jej także blisko 28% wzrost. O ile pierwsze miejsce w rankingu nie jest niespodzianką, to drugie już nią jest. Honda ze sprzedażą 1024 pojazdów nie tylko wypchnęła Suzuki z drugiego miejsca, ale także ustanowiła wśród japońskich marek najwyższy wzrost, przekraczający 54%. Suzuki z kolei z najniższym w „wielkiej czwórce" wzrostem na poziomie 12% sprzedało 1015 pojazdów, co dało koncernowi z Hamamatsu najniższe miejsce na pudle, jeśli chodzi o polski rynek.
Solidne wzrosty zanotowało Kawasaki (ponad 33%) oraz BMW (blisko 42%) zajmując kolejno czwarte i piąte miejsce na naszym rynku w klasyfikacji PZPM. Do góry skoczyła o blisko 26% sprzedaż Triumpha, natomiast największą niespodzianką jest znaczący skok sprzedaży Ducati. Choć w procentach wygląda to imponująco (ponad 173%), to na uwadze należy mieć ciągle niewielką ilość sprzedanych motocykli, konkretnie 82 sztuki. Tak czy inaczej marka z Bolonii ma przed sobą coraz lepsze perspektywy w Polsce, a zmiana importera oraz inwestycje poczynione w sieć dealerską przynoszą jak widać spodziewane efekty.
Szczegółowe dane dla poszczególnych marek znajdziecie w tabeli poniżej:
SPRZEDAŻ MOTOCYKLI WG MAREK i SEGMENTÓW, 2008 | ||||
Marka | Segment | ROK NARASTAJĄCO styczeń - grudzień | ||
2008 | 2007 | ZMIANA | ||
Yamaha | Big Scooter | 121 | 64 | 89,1% |
| Chopper & Cruiser | 81 | 220 | -63,2% |
| Street | 525 | 306 | 71,6% |
| Tourist | 291 | 186 | 56,5% |
| ON/Off | 219 | 115 | 90,4% |
| SuperSport | 132 | 160 | -17,5% |
| Off Road | 67 | 73 | -8,2% |
Yamaha Suma | | 1436 | 1124 | 27,8% |
Honda | Big Scooter | 67 | 23 | 191,3% |
| Chopper & Cruiser | 116 | 108 | 7,4% |
| Street | 264 | 185 | 42,7% |
| Tourist | 192 | 92 | 108,7% |
| ON/Off | 124 | 61 | 103,3% |
| Sport | 29 | 31 | -6,5% |
| SuperSport | 124 | 138 | -10,1% |
| Off Road | 107 | 25 | 328,0% |
Honda Suma | | 1023 | 663 | 54,3% |
Suzuki | Big Scooter | 89 | 90 | -1,1% |
| Chopper & Cruiser | 179 | 177 | 1,1% |
| Street | 161 | 130 | 23,8% |
| Tourist | 196 | 175 | 12,0% |
| ON/Off | 143 | 158 | -9,5% |
| Sport | 83 | 10 | 730,0% |
| SuperSport | 113 | 128 | -11,7% |
| Off Road | 51 | 36 | 41,7% |
Suzuki Suma | | 1015 | 904 | 12,3% |
Kawasaki | Chopper & Cruiser | 93 | 62 | 50,0% |
| Street | 136 | 101 | 34,7% |
| Tourist | 75 | 43 | 74,4% |
| ON/Off | 29 | 53 | -45,3% |
| Sport | 8 | 22 | -63,6% |
| SuperSport | 99 | 48 | 106,3% |
| Off Road | 45 | 35 | 28,6% |
Kawasaki Suma | | 485 | 364 | 33,2% |
BMW | Street | 56 | 35 | 60,0% |
| Tourist | 83 | 65 | 27,7% |
| ON/Off | 193 | 129 | 49,6% |
| Sport | 44 | 40 | 10,0% |
| Off Road | 5 | | |
BMW Suma | | 381 | 269 | 41,6% |
Triumph | Chopper & Cruiser | 26 | 27 | -3,7% |
| Street | 38 | 23 | 65,2% |
| Tourist | 8 | 4 | 100,0% |
| ON/Off | 7 | 12 | -41,7% |
| Sport | 9 | 4 | 125,0% |
Triumph Suma | | 88 | 70 | 25,7% |
Ducati | Street | 51 | 23 | 121,7% |
| Tourist | 5 | 3 | 66,7% |
| SuperSport | 26 | 4 | 550,0% |
Ducati Suma | | 82 | 30 | 173,3% |
Inne marki | | 626 | 352 | 77,8% |
Suma końcowa | | 5136 | 3776 | 36,0% |
Źródło: PZPM na podstawie nadesłanych deklaracji od firm uczestniczacych w wymianie danych
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeBardzo ciekawy i profesjonalnie przygotowany artyku³. Niestety, autor ma racjê. Obawiam siê, ¿e w tym roku sprzeda¿ "poleci na ³eb". Nie chodzi nawet (tu nasze ostatnio ulubione s³owo) o kryzys ile...
Odpowiedz