Pijani kierowcy nadal plagą na polskich drogach. Kiepskie statystyki z 2022 roku
Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji opublikowało statystyki Komendy Głównej Policji dotyczące liczby ujawnionych kierujących pojazdami w stanie nietrzeźwości lub pod wpływem środka odurzającego oraz po spożyciu alkoholu lub podobnie działającego środka. Podano również liczbę wypadków, zabitych i rannych. Dane dotyczą tylko dwóch pierwszych kwartałów.
Dane statystyczne KGP zostały przesłane przez Macieja Wąsika, który jest sekretarzem stanu w MSWiA i stanowią odpowiedź na interpelację Magdaleny Łośko. Co ciekawe, interpelacja została wysłana 10 października 2022 r., a dane przekazano dopiero 31 stycznia 2023 r. Posłanka poprosiła o dane dotyczące I i II kwartału lat 2018, 2019, 2020, 2021 i 2022. Przesłane w odpowiedzi informacje nie napawają optymizmem.
Co prawda pandemia koronawirusa, która wybuchła w 2020 r., spowodowała spadek liczby kierujących pod wpływem alkoholu i środków odurzających, ale w 2022 r. sytuacja zaczęła wracać do smutnej normy, a przed pandemią wcale się nie polepszała. W I kwartale 2018 r. zatrzymano 20 607 kierujących, w 2019 liczba ta wzrosła do 22 638, a w 2022 r. było to 19 093 kierowców. Dane za II kwartał są jeszcze gorsze, ponieważ w 2018 r. odnotowano 30 603 przypadki, w 2019 r. - 30 940 przypadków, a w 2022 r. - 29 374 przypadków.
Jeśli chodzi o liczbę wypadków spowodowanych przez osoby będące pod wpływem alkoholu lub środków odurzających, to można powiedzieć, że jest ona w miarę stabilna. W I kwartale 2018 r. odnotowano 261 wypadków, w 2019 r. było ich 326, w 2020 r. zaledwie 1 mniej, w 2021 r. - 262 i w 2022 r. - 231. Dane dla II kwartału wypadają stabilniej, ale to nie znaczy, że dobrze. W 2018 r. było 498 wypadków, w 2019 r. - 430, w 2020 r. - 445, w 2021 r. - 472 i w 2022 r. - 424. Pełne dane znajdziecie w tabelach w galerii i na stronie internetowej Sejmu RP.
Nie wiadomo, jak wyglądało drugie półrocze, ale należy zakładać, że było równie kiepsko. Od 13 grudnia 2023 r. będą obowiązywały przepisy pozwalające na konfiskatę pojazdów pijanym kierowcom. Oczywiście będzie to dotyczyło jedynie przypadków, kiedy samochód lub motocykl jest zarejestrowany na jedną osobę fizyczną, która na dodatek nie pozostaje w związku małżeńskim lub nie ma wspólnoty majątkowej. Okazuje się bowiem, że wspólnota majątkowa może uratować pijanego kierowcę przed utratą pojazdu i sprawić, że będzie musiał zapłacić grzywną w wysokości wartości rynkowej samochodu lub motocykla. Kara grzywny będzie obowiązywała również dla pojazdów będących przedmiotem finansowania, wypożyczonych oraz służbowych.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeGdyby obowiązywały normy jak w wielu europejskich krajach czyli 0.5 promila albo jeszcze lepiej 0.8 promila to by się okazało że tych "pijaków" to wcale tak dużo nie ma na polskich drogach. Ale ...
Odpowiedz