Okresowe ubezpieczenia OC dla motocyklistów? Na razie bez szans
Odbyło się kolejne posiedzenie Parlamentarnego Zespołu ds. Motocyklistów i Quadowców. Tym razem Zespół, pod przewodnictwem pani poseł Iwony Michałek, podejmował trudny temat ułatwień w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń OC dla motocyklistów i właścicieli quadów.
Jednym z zadań, jakie postawił sobie Parlamentarny Zespół ds. Motocyklistów i Quadowców, było usprawnienie przepisów dot. ubezpieczeń OC. Na poprzednich posiedzeniach zaproponowano, aby wyjść naprzeciw potrzebom właścicieli motocykli, którzy używają swoich pojazdów wyłącznie przez niewielką część roku. Są wśród nich zarówno ci, którzy jeżdżą tylko w najcieplejszych miesiącach roku, przykładowo od maja do września, jak również ci, którzy większość czasu poświęcają na naprawianie, czy przebudowywanie swoich motocykli. W takich przypadkach byłoby zasadne, aby opłacać OC tylko wtedy, kiedy motocykl jeździ po drogach publicznych, a nie wtedy, kiedy stoi w garażu. Tego typu wyjątek stosuje się np. w przypadku maszyn rolniczych, pracujących przecież sezonowo.
Na dzisiejszym spotkaniu przedstawiciele różnych jednostek rządowych, m.in. ministerstwa finansów, wyjaśniali, na czym polega kłopot z wprowadzenia tego rodzaju wyjątku dla posiadaczy motocykli i quadów. Okazuje się, że największym problemem jest ryzyko łamania prawa i pojawienia się na drogach publicznych pojazdów bez ważnego ubezpieczenia. Takie zjawisko musi zostać wkalkulowane, co z kolei oznacza, że na skutki ewentualnego łamania prawa należałoby przeznaczyć dodatkowe środki w specjalnym funduszu. To z kolei pociąga za sobą wzrost wysokości składek ubezpieczeniowych i tak całe koło się zamyka. Mówiąc w uproszczeniu - zaoszczędzilibyśmy w miesiącach, w których nie wyjeżdżamy na motocyklach z garażu, ale zapłacilibyśmy więcej w pozostałym okresie. Najbardziej ucierpieliby Ci, którzy jeżdżą przez większą część roku lub na okrągło.
W związku z tym, że wprowadzenie okresowych ubezpieczeń OC dla motocyklistów byłoby niezwykle trudne, a już na pewno wiązałoby się z dodatkowymi kosztami, Zespół podejmie próbę zaproponowania zmian w przepisach dotyczących czasowego wyrejestrowania motocykli oraz quadów. Na najbliższym posiedzeniu członkowie Parlamentarnego Zespołu ds. Motocyklistów i Quadowców będą również dyskutować o propozycjach zmian dotyczących szkolenia kierowców i doskonalenia techniki jazdy. Na posiedzenie zostaną zaproszeni m.in. przedstawiciele Polskiego Związku Motorowego oraz Ministerstwa Infrastruktury. Redakcję Ścigacz.pl będzie reprezentować Piotr Baryła - redaktor naczelny portalu. Jeśli macie sugestie, uwagi lub pytania w sprawie przepisów dotyczących szkolenia kierowców w naszym kraju, piszcie w komentarzach, a my uwzględnimy/przekażemy je na posiedzeniu.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeJeżeli są rozważane różne rozwiązania to ja proponuję rozwiązanie stosowane w Belgii jedne ubezpieczenie na różne pojazdy. I tak byśmy mieli 1 oc, tylko przekładali byśmy rejestrację w zależności ...
OdpowiedzJakie dodatkowe koszty? Jakie trudności? U naszych zachodnich sąsiadów to działa od lat j dotyczy również samochodów. Tam jakoś nie ma problemów i trudności z takim systemem.
OdpowiedzTo znaczy, że teraz 100 % kierujących posiada ważne ubezpieczenia i ryzyko finansowe nie istnieje, a zatem nie ma potrzeby przeznaczania dodatkowych funduszy?
OdpowiedzTak, znowu doją nas, za cały rok, dla naszego dobra :)
Odpowiedz