Motocykle World Superbike - wspania³a siódemka
Kiedyś ścigano się na motocyklach seryjnych, przystosowanych jedynie do wyścigów. Dziś w na starcie stają motocykle zbudowane do wyścigów, które dopiero później przystosowuje się do jazdy po drogach
Kiedyś ścigano się na motocyklach totalnie seryjnych, przystosowanych jtubinedynie do wyścigów. Dziś w większości przypadków na starcie stają motocykle zbudowane do wyścigów, które dopiero później przystosowuje się do jazdy po drogach. Nie zawsze zresztą z pełnym powodzeniem. Co by jednak nie mówić, współczesne maszyny sportowe, nawet te najlepiej przystosowane do jazdy w ruchu ulicznym, to prawdziwa kopalnia mocnych wrażeń.
Rok 2008 stał się przełomowym dla Mistrzostw Świata Superbike. Stało się tak dzięki zmianom regulaminowym, na mocy których w rywalizacji mógł wziąć udział pół prototypowy Ducati 1098R o pojemności 1200cc. Sporo pracy i zakulisowych zabiegów kosztowało Włochów przeforsowanie nowego regulaminu pozwalającego na rywalizowanie ich ponad litrowej V2 w mistrzostwach z litrowymi czterocylidrowcami. Nie zdążyły jeszcze ucichnąć spory na temat sprawiedliwości rozwiązania zatwierdzonego przez FIM, wymuszonego de facto szantażem Ducati, gdy tymczasem na scenie WSBK pojawili się nowi gracze. Dwie ambitne stajnie, BMW i Aprilia wywołały niemało zamieszania, przez niektórych momentami określanego mianem skandalu, ale o tym za chwilę.
Najlepsze seryjne wyścigówki świata. Mamy je wszystkie przed sobą, na brzegu morza omywającego wyspę Filipa na południu Australii. To „Wspaniała Siódemka" walcząca między sobą o tytuł Mistrza Świata 2009. Siedem maszyn wyprodukowanych przez siedmiu światowej renomy producentów. Najlepsze na świecie technologie, wzornictwo i osiągi. Wszystko to oparte na seryjnych motocyklach, które każdy może kupić w najbliższym salonie. Przygotowaliśmy dla was przegląd maszyn klasy Superbike, zestawiając modele drogowe z ich wyścigowymi odpowiednikami, gdzie pełne możliwości prezentowanych maszyn ilustruje tabela na ostatniej stronie niniejszej prezentacji.
WSBK - o regulaminie
Mistrzostwa Świata WSBK to zawody przewidziane dla motocykli produkowanych seryjnie, gdzie liczba zbudowanych egzemplarzy jest nie mniejsza niż 1000 sztuk (3000 sztuk od roku 2010). Pojemność skokowa silnika dla jednostek 4-cylindrowych wynosi 1000cc, natomiast dla 2-cylindrowych 1200cc. Motocykle czterocylindrowe muszą ważyć nie mniej niż 162kg, ich dwucylindrowi rywale nie mogą być lżejsi niż 168kg. Silniki muszą być produkowane seryjnie, dopuszcza się jedynie przeróbki zwiększające ich osiągi, konkretnie dowolną modyfikację głowic, komór spalania, rozrządu jednak przy zachowaniu oryginalnej konfiguracji układu korbowo-tłokowego. Zabronione jest korzystania z pneumatycznego sterowania zaworami, jeśli takie rozwiązanie nie zostało zastosowane w seryjnym motocyklu. W czterocylindrowcach dopuszcza się wymianę korbowodów, natomiast w maszynach klasy 1200 nie wolno tego robić. Odwrotnie sytuacja wygląda w przypadku wałów korbowych. W 1200 można je zastąpić lżejszym, w 1000 musi pozostać oryginalny, choć dopuszcza się jego niewielkie modyfikacje. Rama musi być oryginalna, podwozia można zastąpić tuningowymi, ale bez zmiany ich konfiguracji. Zabronione są „aktywne" zawieszenia, chyba że były zamontowane w seryjnym motocyklu. Układy hamulcowe mogą być modyfikowane wedle uznania. Nowy regulamin WSBK przewiduje także system automatycznego dostosowania oraz porównywania „litrów" i 1200cc, powiązanego z ich klasyfikacją w wyścigach. Jest też miejsce na kary, w tym te finansowe za naruszenia regulaminu, w szczególności jeśli chodzi o wagę maszyn, czy niezastosowanie się do ograniczenia powierzchni filtra powietrza („air restrictor") w systemie zasilania.
Seria kontra WSBK
Seria World Superbike przeżywa w tej chwili swój złoty okres. Wszyscy producenci chcą brać udział w wyścigach, a wielu kierowców obecnie związanych z MotoGP rozważa WSBK jako poważną zawodową alternatywę. Seryjne wyścigówki znalazły się mimowolnie w centrum zainteresowania branży motocyklowej, publiczności oraz mediów. Ten wzrost popularności może jednak nieść ze sobą niekontrolowany wzrost kosztów produkcji motocykli oraz nakładów na wyścigi. Paolo Flammini, członek zarządu Infront Motorsports, firmy zarządzającej mistrzostwami świata Superbików obiecał poświęcenie maksymalnej uwagi temu jakże poważnemu problemowi. Pytanie tylko jak to zrobić?
Sprawa podstawowa to ograniczenie rozwoju i wykorzystania elektroniki. Z tego powodu zabroniono stosowania aktywnych zawieszeń. Gdyby Ducati od lat nie było związane z desmodromicznymi układami rozrządu, to rozwiązanie to również znalazłoby się na czarnej liście. Dokładnie tak jak stało się ze wszystkimi nieklasycznymi układami rozrządu - pneumatycznymi, elektromagnetycznymi i piezoelektrycznymi. Jeśli pójdziemy dalej tym tropem, wyjaśniając prohibicjonizm chęcią obniżenia kosztów motocykli, to może się okazać któregoś dnia, że maszyny seryjne będą mocniejsze, szybsze i bardziej zaawansowane, niż ich wyścigowe odpowiedniki...
|
Komentarze 3
Poka¿ wszystkie komentarzePo prostu cud :-))), kto jest w temacie nie musi zadawaæ takich pytañ...Pozdr. J-999
Odpowiedztzn?
OdpowiedzJak to jest,ze motocykle seryjne maj lepsze czasy na 400 metrow niz Superbike po 200KM?
OdpowiedzBo w Superbike nie chodzi o to ¿eby byæ najszybszym na 400m.
OdpowiedzCiekawy tekst, jednak jest parê zastrze¿eñ: to nie Ducati jako pierwsze zaszanta¿owa³o Flamminich, tylko Suzuki i s-ka, dodatkowo raczej to nie jest jest szanta¿( obojêtnie z której strony na to ...
Odpowiedz