Motocykle QJMotor z elektronicznym sprzęgłem. Nowy patent właściciela marki Benelli
Skoro mamy elektronicznie sterowane przepustnice, to dlaczego nie wymyślić elektronicznego operowania sprzęgłem. Dwa lata temu z tego założenia wyszła Honda, a teraz dołącza do niej chiński gigant QJMotor i prezentuje swoje rozwiązanie w tym zakresie. Do szkicu patentowego użyto silnika, który napędza m.in. motocykl Benelli TRK 702.
Elektronicznie sterowana przepustnica zapewnia bardziej precyzyjną reakcję na ruch manetką gazu i wygodniejsze operowanie nią. Podobnie może być przy elektronicznym sprzęgle, które ułatwiłoby życie wielu motocyklistów i pozwalało na szybszą zmianę biegów. Oczywiście można się zastanawiać, po co komu elektroniczne sprzęgło mając np. quick shifter, ale jak widać producenci uznają, że jest zapotrzebowanie na tego typu rozwiązania.
W przypadku patentu QJMotor elektroniczne sprzęgło pozwala nie tylko na szybszą zmianę biegów, ale także wybór, czy całość ma działać w trybie manualnym, czy automatycznym. Podobne rozwiązanie oferuje Honda w skrzyniach DCT, ale tutaj manualna zmiana biegów nie jest tak do końca manualna, gdyż odbywa się z użyciem przycisków umieszczonych na kierownicy. QJMotor natomiast chce zachować klamkę sprzęgła.
Niewiadomą pozostaje kwestia dźwigienki skrzyni biegów, choć logicznie rzecz biorąc, powinna również polegać na elektronice. Tak zrobiła Honda, która najpierw zaprezentowała patent dźwigni zmiany biegów pracującej z pomocą czujnika umieszczonego w skrzyni, a później pokazała elektronicznie sterowane sprzęgło. Dodatkowo Honda zastosowała dodatkowy mechanizm stawiający opór przy wciskaniu klamki sprzęgła. To wszystko to na razie patenty, ale być może QJMotor wkrótce nas czymś zaskoczy.
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarzeCzcigodni autorzy! Biegów we współczesnych motocyklach nie zmieniamy już MANUALNIE. Kiedyś tak było kiedy dźwignia zmiany biegów była umieszczona na baku. Jeśli skrzynia biegów nie jest ...
Odpowiedz