MotoGP na Silverstone: Dodatkowe opony Pirelli dla klas Moto2 i Moto3. Przed zespołami dużo trudnej pracy
Cykl MotoGP powraca po wakacyjnej przerwie, a wraz z nim także zawodnicy klas Moto2 i Moto3. W dniach 2-4 sierpnia zawodnicy będą walczyć na brytyjskim torze Silverstone. Ze względu na jego charakterystykę Pirelli postanowiło dostarczyć dodatkowe opony dla obu klas, gdzie jest oficjalnym i wyłącznym dostawcą opon.
Nitka toru Silverstone ma długość 5,9 km, co czyni go najdłuższym torem w kalendarzu. Jest szybki, zapewnia dobrą przyczepność, ale jest kilka zakrętów, które stanowią duże obciążenie dla opon, generując duże obciążenia boczne. Ułożenie toru ma swoje korzenie w historii obiektu.
Tor Silverstone powstał na gruncie dawnego lotniska wojskowego i częściowo zachował układ pasów startowych, typowy dla brytyjskich lotnisk z czasów II wojny światowej. Zostały one połączone ciasnymi zakrętami i przez lata ewoluowały. Nitka ma 10 prawych i 8 lewych zakrętów z 11 sekcjami hamowania, z czego najważniejsze jest hamowanie do zakrętu numer 7, gdzie przednia opona musi zapewniać wsparcie i stabilność.
Zawodnicy klas Moto2 i Moto3 otrzymają więcej opon i więcej mieszanek. Zawodnicy klasy Moto2 będą mieli do dyspozycji standardowe mieszanki, a więc 8 sztuk SC0 (miękka) i tyle samo SC1 (pośrednia) na tył. Dostaną też SC1 (miękka) i SC2 (pośrednia) na przód, ale w liczbie zwiększonej z 6 do 8 dla każdej z nich. Więcej opcji nie oznacza, że zawodnicy bedą mogli zużyć więcej opon. Zgodnie z przepisami każdy zawodnik może użyć 8 opon przednich i 9 tylnych.
Ta sama logika ma zastosowanie w Moto3, gdzie z przodu liczba opon zostanie zwiększona z 6 do 8 dla każdej z opcji. Zawodnicy dostaną też zwiększoną liczbę opon tylnych, a będzie to 8 zamiast 7 SC1 (miękka) i SC2 (pośrednia), podczas gdy C1096 (twarda) będzie dostępna w liczbie 6 sztuk. Dodatkowa trzecia mieszanka sprawi, że zawodnicy będą mogli użyć dodatkowej tylnej opony (10 zamiast 9). W razie deszczu zawodnicy Moto2 i Moto3 otrzymają opony SCR1 w liczbie 5 sztuk na przód i 6 sztuk na tył.
- Tor Silverstone to obiekt, który doskonale znamy, ponieważ ścigaliśmy się tu przez wiele lat w Mistrzostwach Świata Superbike i British Superbike, więc mamy dane, na których możemy bazować, ale jednocześnie jesteśmy świadomi różnic pomiędzy motocyklami używanymi w tych seriach i tymi z Moto2 i Moto3. Wiemy, że to szybki i wymagający tor dla opon. Oferuje kombinację szybkich prostych przeplatanych z technicznymi i szybkimi zakrętami, które generują duże napięcie boczne i sprawiają, że koła szybciej się kręcą. Znalezienie odpowiedniej konfiguracji na wyścig będzie wymagało dużo pracy, dlatego zdecydowaliśmy, że damy zespołom więcej opon z każdej dostępnej opcji. Dzięki temu każdy zawodnik będzie mógł się skupić na poszukiwaniu odpowiedniej mieszanki bez martwienia się o to, czy wystarczy mu opon na wszystkie sesje i wyścig. W klasie Moto3 zawodnicy otrzymają też rozwojową mieszankę C1096 na tył, której użyliśmy już podczas kilku Grand Prix w tym roku. To bardziej środek zapobiegawczy, w razie zbyt mocnego zużywania miękkich opon. Chociaż to sierpień, nie można wykluczyć, że będzie padać, dlatego każdy zawodnik ma do dyspozycji nasze opony deszczowe - powiedział Giorgio Barbier, dyrektor ds. wyścigów motocyklowych Pirelli.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze