Jazda bez prawa jazdy - główna przyczyna wypadków?
Na ile jazda bez prawa jazdy zwiększa zagrożenie wypadkiem? Wielu twierdzi, że z uwagi na słaby system nauczania w Polsce, fakt posiadania, lub nie posiadania prawa jazdy nie ma wielkiego znaczenia. Co jednak jeśli system nauczania działa poprawnie? Wtedy brak prawa jazdy okazuje się istotnym czynnikiem zwiększającym ryzyko wypadku i śmierci na motocyklu. Ilustruje to opracowanie Extreme Behaviour on 2 Wheels (Ekstremalne zachowania na dwóch kołach) przygotowane w Szwecji i odnoszące się do tamtejszych statystyk wypadków.
Co pokazuje nam przykład ze Skandynawii? Kierowcy, którzy nie przeszli szkolenia i nie posiadają prawa jazdy mają o wiele większą szansę na udział w wypadku i zależność ta jest o wiele silniejsza, niż mogłoby się wielu osobom wydawać.
Spójrzmy na suche liczby. W okresie 12 miesięcy pomiędzy rokiem 2011 i 2012 w Szwecji odnotowano 72 wypadki śmiertelne motocyklistów. Aż 25 z nich (czyli 35%!) to wypadki osób nie posiadających prawa jazdy na motocykl. Spośród tych 25 zabitych aż 18 było pod wpływem alkoholu lub narkotyków (co stanowi 72%).
Wśród pozostałych 47 ofiar śmiertelnych wypadków motocyklowych posiadających prawo jazdy jedynie 4 osoby (czyli 8%) prowadziło na podwójnym gazie.
Osoby nie posiadające prawa jazdy wydają się z definicji ignorować także inne zapisy prawa o ruchu drogowym. Pięciu spośród zabitych nie miało na głowie kasku i wszyscy oni nie posiadali prawa jazdy. W całej statystyce zabitych odnotowano 18 przypadków braku ubezpieczenia, braku przeglądu lub rejestracji. Spośród nich aż 17 przypadków dotyczyło kierujących bez prawa jazdy. Zabici kierowcy, którzy nie posiadali prawka w 60% przypadków nie byli właścicielami maszyn na których stracili życie, podczas gdy ofiary posiadające prawo jazdy w 85% przypadków były właścicielami motocykli na których miały wypadek.
Pozostałe statystyki również mówią o sporo o typowej ofierze śmiertelnej wypadku motocyklowego posiadającej i nie posiadającej prawa jazdy. Wiek tej pierwszej to blisko 43 lata, podczas gdy tej drugiej zaledwie 31 lat.
Oczywiście nie da się (z wielu przyczyn – kulturowych i ekonomicznych) odnieść bezpośrednio danych ze Szwecji do sytuacji w Polsce. Niemniej jednak pewne problemy pozostają niezmienne niezależnie od tego o którym kraju mówimy. Poziom szkolenia kierowców to pierwszy z nich. Im jest ono lepsze – tym bezpieczniejsi sią potem motocykliści na drodze. Niestety porządne szkolenia muszą kosztować, a podnoszenie kosztów wraz z coraz wyższymi barierami biurokratycznymi na drodze do zdobycia prawa jazdy na motocykl narzucanymi przez UE prowadzi do tego, że w Unii generalnie zwiększa się liczba osób jeżdżących motocyklami bez prawa jazdy (choć z przyczyn oczywistych jest to zjawisko trudne do precyzyjnego oszacowania – polska Policja twierdzi, że w naszym kraju ten odsetek wynosi 20 do 25%!).
Niezależnie od tego na ile posiadanie prawa jazdy realnie podnosi bezpieczeństwo jego posiadacza – jedno pozostaje bezdyskusyjne. Warto posiadać ten dokument, choćby po to aby w przypadku problemów na drodze oszczędzić sobie gigantycznych problemów prawnych i cywilnych.
Pełny raport Extreme Behaviour on 2 Wheels możesz znaleźć TUTAJ.
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarzeWolę te 20 % kierowców bez prawa jazdy jeśli są oni OSTROŻNI i ROZWAŻNI podczas jazdy niż w/g mnie ok. 50% tych co mają uprawnienia i mają też w d..*** wszelkie zasady poruszania się po drogach.
OdpowiedzWolę te 20 % kierowców bez prawa jazdy jeśli są oni OSTROŻNI i ROZWAŻNI podczas jazdy niż w/g mnie ok. 50% tych co mają uprawnienia i mają też w d..*** wszelkie zasady poruszania się po drogach.
OdpowiedzWolę te 20 % kierowców bez prawa jazdy jeśli są oni OSTROŻNI i ROZWAŻNI podczas jazdy niż w/g mnie ok. 50% tych co mają uprawnienia i mają też w d..*** wszelkie zasady poruszania się po drogach.
OdpowiedzNie jest tak żle z naszymi szkoleniami.Ja miałem fajne OSK gdzie było 6 motorów,zdałem za 1 razemPoza tym,warto miec prawko bo można jeżdzic na testówkach w dni otwarte :)
OdpowiedzTemat ciekawy i warty głębszej analizy. Niestety policja polska nie dysponuje w statystykach wypadków danymi w rozbiciu na posiadanie lub nieposiadanie prawka. Szkoda :-(
OdpowiedzMoim zdaniem brak kat. A w PL ma się nijak do ilości śmiertelnych wypadków, ponieważ w PL system szkolenia młodych kierowców to na chwilę obecną dno i wodorosty... Jak ja robiłem kurs to 3/4 ...
Odpowiedzwielkie mecyje, ci co robią kat. B też przyjeżdżają własnymi autami, a ci mocniej opaleni i o wąskich oczach autami klasy wyższej
OdpowiedzZgodzę się z przedmówcą. Niewiele w naszym kraju OSK, które uczą czegokolwiek więcej niż zdania egzaminu, a czasem nawet tego nie. Cały czas jest nagonka na "dawców organów", gdzie w min 80% nie są oni sprawcami wypadków, a giną niezależnie od posiadanych dokumentów, czy doświadczenia.
Odpowiedz