Harley-Davidson patentuje silnik ze zmiennymi fazami rozrządu
Amerykański producent złożył wniosek patentowy dotyczący nowej konstrukcji silnika, wykorzystującej układ zmiennych faz rozrządu. Bardzo możliwe, że jednostka ta zastąpi wysłużone silniki napędzajace Sportstery, które nie spełniają norm Euro 5 i będą musiały być wkrótce wycofane.
Na rysunkach złożonych w amerykańskim urzędzie patentowym jako bazy dla nowej jednostki użyto modelu Fat Bob, jest to natomiast najprawdopodobniej tylko przykład. Sam silnik wyraźnie różni się od jednostek aktualnie stosowanych przez Harleya. Zachowano układ górnozaworowy, zmieniono jednak umiejscowienie popychaczy. Do tej pory pracowały one po jednej stronie silnika, teraz jeden z lewej, drugi z prawej. Widać również nowe, nieregularne i zakrzywione w różnych kierunkach ożebrowanie chłodzące.
Sam wniosek nie dotyczy bezpośrednio widocznego na nim układu zmiennych faz rozrządu, tylko szczegółów modułu wyrównoważającego pracę silnika, montowanego po obu stronach wału korbowego. W opisie patentu można znaleźć sposób połączenia tych dwóch układów.
Główną motywacją zaawansowanych prac Harleya nad nowym silnikiem i zastosowania układu zmiennych faz rozrządu jest konieczność spełnienia nowych, surowych norm Euro 5. Chłodzone powietrzem jednostki Evolution montowane w modelach z rodziny Street są już przestarzałe i nie mają szans sprostać najnowszym przepisom. Po tym sezonie będą musiały być wycofane z rynku. Kilku producentów motocykli złożyło wnioski o odroczenie obowiązywania nowej normy z powodu pandemii, co może dać Harleyowi nieco więcej czasu na dopracowanie nowych silników.
Więcej informacji o motocyklach Harley-Davidson znajdziecie na stronie https://www.harley-davidson.com/pl/pl/index.html
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze