Ford wchodzi na rynek elektrycznych jednośladów
Amerykańska marka buduje podwaliny pod zintegrowany, pół-autonomiczny system dla pojazdów przyszłości. Jednym z nich ma być elektryczny jednoślad.
Podczas technologicznych targów CES (Customer Electronics Show), które odbyły się w Las Vegas na początku tego roku, Ford zaprezentował swój eksperymentalny projekt Ford Smart Mobility. W sporym uproszczeniu, amerykańska marka buduje podwaliny pod zintegrowany, pół-autonomiczny system dla swoich pojazdów przyszłości. Jego działanie będzie jaśniejsze, gdy przyjrzymy się jednemu z pierwszych prototypów mających wejść w skład systemu. I co zaskakujące, jest to jednoślad.
Ford na odbywającym się właśnie w Barcelonie Mobile World Congress zaprezentował dwa elektryczne rowery - MoDe:Pro oraz MoDe:Me. Obydwa rowery wyposażone są w 200-wattowe, 9Ah baterie pozwalające na rozpędzenie się do 25 km/h, rowery można złożyć i wrzucić do bagażnika samochodu. Wbrew pozorom zaprezentowanie e-rowerów jest ważne także z perspektywy motocyklistów - to pierwszy krok do rozbudowanej sieci sygnowanej logiem Forda, a dodatkowo e-rowery posiadają sporo ciekawych rozwiązań.
MoDe posiadą czujniki, które wykryją moment wyprzedzania przez samochód i zasygnalizują to poprzez wibrację na kierownicy. Instalując aplikację MoDe:Link na telefonie, nawigacja będzie dawać nam znać w którą stronę i kiedy skręcić, także poprzez wibrację (mamy skręcić w lewo, lewa manetka wibruje itp.), a jeśli połączymy MoDe:Link z nowoczesnym pulsometrem, e-rower przypilnuje, żebyśmy przesadnie się nie zmęczyli, ograniczając siłę potrzebną podczas pedałowania do utrzymania stałej prędkości.
MoDe:Link w przyszłości ma być wspólnym systemem dla innych Fordów, a bardzo możliwe, że także platformą do dzielenia się pojazdami. Osobiście rozwiązanie to kojarzy mi się nieco z francuskimi wypożyczalniami skuterów o których ostatnio pisaliśmy. Użytkownik odpłatnie (w tym przypadku w formie miesięcznego abonamentu) korzysta z gotowej sieci pojazdów. W przypadku Forda nie zostało określone, czy system byłby "współdzielony" tylko przez właścicieli Fordów czy zupełnie otwarty. W tym momencie odbywają się testy na całym świecie, ale do finalnego, konsumenckiego produktu jeszcze daleko.
Same rozwiązania zastosowane w MoDe:Link w łatwy sposób można przeszczepić do motocykli. Wibrująca kierownica pozwalająca orientować się w którą stronę jechać bez odrywania wzroku od drogi to świetny pomysł - idealnie współgrający z powoli przedzierającymi się na rynek "inteligentnymi kaskami".
Komentarze 2
Pokaż wszystkie komentarzeRower elektryczny Activa to fajna sprawa. U mnie na Śląsku w Rudzie Śląskiej jest jeden taki fajny sklep mający bardzo dużo e-rowerów. Polecam każdemu, kto chce się przesiąść z samochodu na rower.
OdpowiedzW norauto takie rowerki elektryczne i składane w pół jak kultowy 'składak' widziałem. Wibrujące rączki kierownicy na mój gust to tylko będą przeszkadzały i mogą nawet przestraszyć prowadzącego.
Odpowiedz