Ducati Multistrada 1260 - jeszcze wiêcej motocykla
Multistrada 1260 to kolejna z tegorocznych nowości Ducati. Wyposażono ją w większy i mocniejszy silnik, a przy tym odchudzono i dorzucono sporo nowej elektroniki. Dzięki temu będzie miała bardzo mocną pozycję w segmencie dużych motocykli turystycznych.
Ducati Multistrada na stałe wpisało się w krajobraz dobrze odżywionych modeli turystycznych. Dzięki ogromnej mocy połączonej z wygodą i poręcznością, stało się jedna z definicji motocykla uniwersalnego. W sezonie 2018 dotychczasowy model 1200 zostanie zastąpiony nowym 1260, oferującym jeszcze więcej dobroci, występującym w trzech wersjach - standard, S oraz sportowej Pikes Peak.
Silnik
Jednostka napędowa nowej Multistrady 1260 pochodzi z power cruisera XDiavel. Dwucylindrowy silnik Testastretta DVT ma pojemność 1262 cm3, którą uzyskano zwiększając nieco skok tłoka w stosunku do poprzednika - z 67,9 do 71,5 mm (średnica tłoka 106 mm). Wymagało to stworzenia nowych cylindrów, korbowodów oraz wału korbowego. Spodziewaliśmy się, że przekroczona zostanie bariera 160 KM, ale Ducati postanowiło utrzymać moc na "skromnym" poziomie 158 KM. W zamian Multistrada 1260 oferuje piekielną wartość momentu obrotowego - 129,5 Nm, z czego 85% jest dostępne poniżej 3500 obrotów/min! W okolicach 5500 obrotów/min jest go o 18% więcej niż u poprzednika. Szczytowy moment osiągany jest z kolei przy 7500 obrotów/min, a moc przy 9750. Jest to więc zdecydowanie silnik przyjazny miłośnikom niskich i średnich obrotów, którzy nie lubią piłować motocykla do oporu, by wydobyć pełnię osiągów. Przemodelowano również wlot powietrza oraz układ wydechowy, które muszą teraz sprostać bardziej wymagającym zadaniom. Bardzo cieszą typowo turystyczne przebiegi między przeglądami. Olej zmienimy po 15 tysiącach km, a regulacja zaworów nastąpi dopiero po 30 tysiącach km.
Elektronika
Multistrada 1260 jest motocyklem, w którym elektronika gra bardzo ważną rolę. Znakomita większośc obecnych tu systemów znalazła również zastosowanie w topowym superbike Panigale V4. Nowy układ ride-by-wire zapewnia łagodniejszą i dokładniejszą reakcję na ruchy manetką gazu. Pracę skrzyni biegów wspomaga DQS, fabryczny quickshifter Ducati (standard od wersji S). Kontrola trakcji ma osiem trybów działania, od niemal niezauważalnego, do wyraźnie hamującego zapędy motocykla przy deszczowej pogodzie. Sercem elektroniki pokładowej Multistrady 1260 jest potężna jednostka obliczeniowa Boscha, z czujnikami przyspieszeń, opóźnień oraz pochylenia. Odpowiada ona m.in. za ABS działające w zakrętach, asystenta startu czy cyfrowy tempomat. Motocykl posiada cztery mapy zapłonu (Sport, Touring, Urban i Enduro), do których dostosowują się pozostałe systemy. Bogatsza wersja S oferuje ponadto nowy, kolorowy wyświetlacz TFT o podwyższonej rozdzielczości, samowyłączające się kierunkowskazy oraz reflektory LED doświetlające zakręty. Dodatkowe atrakcje to łączność bluetooth oraz system bezkluczykowy.
Rama i zawieszenie
Przednia, kratownicowa rama ma teraz nieco inny kształt. Zmieniono również jednostronny wahacz, który jest teraz dłuższy o 48 mm. Rozstaw osi wzrósł z kolei o 55 mm, co daje więcej miejsca i większą stabilność przy pełnym obciążeniu. Komponenty zawieszenia użyte w Multistradzie 1260 zależą od wersji. Podstawowy model posiada w pełni regulowany widelec USD marki Kayaba o średnicy 48 mm oraz regulowany amortyzator Sachs z tyłu. Wersja S posiada regulowany zawias Sachsa z przodu i z tyłu, a dodatkowo jest wyposażona w elektroniczny system Ducati Skyhook Suspension (DSS) Evolution, który na bieżąco zbiera dane o masie resorowanej i nieresorowanej, dopasowując do nich pracę zawieszenia. Różnice występują również w hamulcach. Standardowa Multistrada 1260 zatrzymywana jest przez czterotłoczkowe radialne zaciski Brembo, wgryzające się w 320-milimetrowe tarcze z przodu i pływający zacisk tylny na tarczy o średnicy 265 mm. Wersja S dzieli hamulce z maszynami sportowymi i posiada większe o 10 mm przednie tarcze z zaciskami Brembo Monoblock M50. Zaawansowany ABS działający w zakrętach jest wspólny dla obu wersji.
Multistrada 1260 Pikes Peak
Jeśli standardowa wersja lub wersja S nie spełniają wszystkich wymagań klienta, przygotowano również elitarną wersje Pikes Peak, których nazwa nawiązuje do słynnego wyścigu motocyklowego, którego kręta trasa wiedzie na jeden z amerykańskich szczytów. Posiada ona wszystkie ulepszenia wersji S, oparta jest jednak na kompletnym zawieszeniu firmy Öhlins i lżejszych, aluminiowych obręczach kół. Posiada ponadto karbonowy wydech Termignoni, karbonowa jest również część owiewek. Sportowy sznyt dopełniony jest przez specjalny wzór malowania.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeDla mnie pora¿k± w takim motocyklu jest napêd ³añcuchem. Bezobs³ugowy wa³ ju¿ du¿o lepszym rozwi±zaniem.
OdpowiedzHaha pora¿ka jest ³añcuch? Hmmm chyba wal kardana, strzela puka, palenie gumy odpada guma te¿ a gdy ju¿ jebnie cena z kosmosu, w³a¶nie to ³añcuch przemawia za tym aby kupiæ w³a¶nie tego turystyka a je¶li my¶lisz ¿e nie da siê je¼dziæ ³añcuchem w terenie to zobacz na wszystkie crosy ¿aden z nich nie ma kardana
Odpowiedz