tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Znaczenie nazw i symboli motocykli. Jak rozszyfrować te kody?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Znaczenie nazw i symboli motocykli. Jak rozszyfrować te kody?

Autor: Andrzej Sitek 2022.01.09, 13:46 3 Drukuj

Dlaczego produkowane od blisko 20 lat turystyczne enduro BMW nosi oznaczenie "GS"? Czy "GSX-R" litery w nazwie motocykla Suzuki mają jakieś specjalne znaczenie? I wreszcie, skąd wzięły się nazwy producentów w rodzaju Bimota?

Ponieważ istnieją setki różnych modeli, przyjrzymy się najciekawszym motocyklom i ich oznaczeniom. Warto zaznaczyć, że wiele motocykli ma odmienne symbole na różnych rynkach. Oczywiście nie wszystkie mają dodatkowe znaczenia ukryte w cyfrach lub liczbach. Znakomita większość posiada symbole, które wybrano jedynie po to, aby odróżnić modelu od modelu, rodzinę, segment, lub wskazać jakąś cechę.

NAS Analytics TAG

Japoński szpieg-zabójca, czyli… Kawasaki Ninja

Pominiemy także oczywiste nazwy w rodzaju Ninja, Boulevard, Fireblade, Multistrada lub Sportster. Ich historia jest powszechnie znana. Chyba wszyscy już wiedzą, że "Ninja", czyli nazwa zastrzeżona przez Kawasaki i używana w większości motocykli sportowych tej firmy od czasu pierwszego GPZ900R z 1984 roku, wywodzi się od japońskich szpiegów i najemników, którzy działali w feudalnej Japonii od średniowiecza. Być może bardziej ciekawy jest fakt, że ninja we współczesnej popkulturze posiadają specjalne moce, takie jak niewidzialność czy umiejętność chodzenia po wodzie. To na pewno pasowałoby marketingowcom od Kawasaki.

Z oczywistych nazw warto zrobić wyjątek dla Hayabusy. Ale zanim do tego dojdziemy, wyjaśnimy sobie najpierw, jakie są ogólne zasady nadawania nazw motocyklom.

Oznaczenia często wskazują na konkretny rok modelowy, specyfikację lub wariant. Skróty Yamaha R1, R6 i R3 wskazują na modele 1000 cm3, 600 cm3 i 300 cm3, podczas gdy Suzuki i Honda używają konkretniejszej identyfikacji, na przykład GSX R600 lub CBR600RR dla maszyn o pojemności 600 cm3.

Co oznaczają kody literowe Suzuki i Hondy?

Kody literowe CBX, GSX itd., często oznaczają coś szczególnego, cel lub inspirację, która towarzyszyła powstaniu modelu. GSX-R Suzuki to "Grand Sport eXperimental- Racing", z kolei CB Hondy ma prostsze wyjaśnienie. To po prostu "City Bike". Co w takim razie może kryć się pod kodem CBR? Na pewno domyśliliście się, że to skrót od "City Bike Racer" (lub Racing).

Z kolei RR, czyli literki, które przypisano do współczesnych sportowych maszyn Hondy, wskazują po prostu, że to model sportowy, zorientowany na wyścig. Pełne znaczenie to "Race Replica" lub "Race Ready". Dokładnie takie samo znaczenie, to jest dwie litery RR, zastosowano w limitowanej wersji Ducati Desmosedici RR. To dopuszczona do ruchu drogowego odmiana motocykla wyścigowego Desmosedici MotoGP. Swoją drogą to była pierwsza rzeczywista replika motocykla wyścigowego. Powstało tylko 1500 sztuk tego kosztującego obecnie krocie superbike’a.

W czasach gama Kawasaki składała się z modeli Z, tj. wszystkich rzędowych czwórek (z wyjątkiem modeli o małej pojemności skokowej) o nazwach takich jak Z250, Z500 i Z650, które mówiły nam, że jest to Kawasaki z rzędowym czterocylindrowym silnikiem o określonej pojemności, Team Green dodawał dodatkowe przyrostki, aby jeszcze bardziej zróżnicować modele. Na przykład GPZ dla swoich chłodzonych wodą, sportowych modeli, choć później zostały one podzielone na linie replik turystycznych i wyścigowych w postaci modeli ZZR i ZXR. Po dodaniu do nich numeru można się zorientować, jakiej klasy i jakiej wielkości jest to silnik.

Jak przywołać sławę poprzedników?

Niektóre nazwy to odwołania do sławnych poprzedników, ale chyba najciekawsze są te określenia, które powstały po to, by wbić szpilkę konkurencji. "Hayabusa" to nie tylko doskonale brzmiąca nazwa, ale przede wszystkim określenie najszybszego zwierzęcia na świecie. Sokół wędrowny rozpędza się w locie nurkowym do 390 km/h. Jednocześnie to drapieżny ptak, który zjada Kosy (ang. Blackbirds). Nawiązanie było celowe. Hayabusa została zbudowana w 1999 roku, aby pożreć Hondę Blackbird, naówczas najszybszym motocykl produkcyjny na świecie.

Oddzielną kategorię stanowią nieoficjalne skróty, które dotyczą maszyn tkwiących w martwym punkcie. Chodzi o rozwinięcia skrótów, których producenci na pewno nie planowali, ale zostały przyklejone motocyklom przez użytkowników i właścicieli. Przykłady? Proszę bardzo. Niepopularna Honda Dn-01 znana jest lepiej jako "Do Not Own One", co znaczeniowo bliskie jest "Nie miej Hondy 01".

Nazwy jako duma z wspaniałej historii

Część nazw odzwierciedla ich historię, miejsce powstania lub nawiązuje do założycieli. Tak było na przykład z Bimotą. Włoskie przedsiębiorstwo produkujące motocykle od lat 70. Ubiegłego wieku ma nazwę będącą kombinacją trzech pierwszych sylab z nazwisk właścicieli, czyli Bianchi, Morri i Tamburini.

BMW to oczywiście Bayerische Motoren Werke, A CCM to skrót od Clews Competition Machines. Pomarańczowi, czyli KTM, kryją w nazwie macierzystą lokalizację, tj. Kraftfahrzeuge Trunkenpolz Mattighofen. Z kolei MV w MV Agusta to skrót od Meccanica (mechanika) i Verghera - włoskiego miasta, w który zbudowano pierwsza maszynę MV.

Litery i cyfry są ponadto informacją o silniku. Honda VTR i VFR to "V-Twin Racig" (lub Racer) oraz "Vee Four Racer". Istnieje także Aprilia RSV, czyli "Racig Series V-Twin". Następne są silniki BMW Fi K, przy czym F jest zasadniczo cylindrem wertykalnym, a K rzędowym, położonym wzdłuż ramy, występującym w K 1200 i K 1300, albo sześciocylindrowym K 1600. Boksery maja oczywiście literkę R w nazwie. Dodajmy jeszcze, że literki RS, np. w BMW K 1200 RS, co jest wskazówka do dwufunkcyjności motocykla: "Road & Sport".

Tajemnicze "R" w bokserach BMW

Wspomniane R w bokserach to "Reihen", co w dosłownym tłumaczeniu oznacza "rzędy" lub "szeregi", ale w BMW odnosi się do umieszczonych przeciwstawnie bliźniaków. Aby jeszcze uszczegółowić i odróżnić różne specyfikacje, BMW ma całą gamę dodatkowych literek. GL to Grand Turismo oraz L dla Luxus, czyli naszego "luksusu". RT i ST to "Reise Touriung" i "Sport Touring", czyli jak w Hondzie ST 1300 lub modelu Triumph Sprint ST.

GS w kodzie Bawarczyków oznacza "Gelande" I "Strasse" - teren I ulicę. Oznaczenie tego typu bywa pomocne, aby określić, z której linii lub rodziny pochodzi dany model, na przykład w klasie MT Yamahy, gdzie wiemy, że liczby podają nam przybliżoną wielkość silnika a litery wskazują na fakt, że chodzi o hyper nakeda. Nazwy takie jak CB 550 mówią nam, że to Honda "City Bike" o pojemności skokowej 550 cm3 i czyterocylidrowym silniku. Proste? Proste.

To już wszystko?

Oczywiście podobnych niuansów jest dziesiątki i moglibyśmy właściwie napisać o tym książkę. Ale poza mniej lub bardziej standardowymi systemami i dziesiątkami wyjątków najważniejszy jest fakt, że wiodący producenci trzymają się swoich kodów, których zrozumienie jest stosunkowo łatwe. To z kolei pozwala lepiej orientować się w galimatiasie nazw i dostępnych modeli, oraz szybciej je identyfikować. Chcielibyście uzupełnić powyższą listę? Napiszcie nam swoje przykłady w komentarzach.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 1
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę