Yamaha MT-10 - promień ciemności
W minionym roku, w ukryciu i poza zasięgiem wzroku, po Ciemnej Stronie Japonii narodziła się nowa, wojownicza siła. Ten nowy rodzaj "ciemnej energii" wykorzystano, by umożliwić czerpanie jeszcze większych emocji z jazdy. I tak powstał nowy motocykl, inspirowany nową falą twórczej energii japońskich subkultur motocyklowych i ukształtowany według sportowego DNA muskularnej rodziny MT, który jest celem ostatecznym dla wielbicieli gamy MT.
Ciemna Strona Japonii ponownie wywołała poruszenie - oto Yamaha MT-10 stała się rzeczywistością. Nigdy dotąd motocykl typu Naked nie był w stanie wyzwolić takich pokładów mocy, dostarczając przy tym potężnego, liniowego momentu obrotowego i zachowując lekkie, zwrotne prowadzenie. Do rodziny MT dołączył nowy model flagowy, otwierający drugi, niezwykle ekscytujący rozdział historii.
Każda trasa, każda prędkość, każdy moment
Mając na swoim koncie jedne z najbardziej innowacyjnych i udanych modeli na rynku europejskim, Yamaha tym razem opracowała całkowicie nowy motocykl o pojemności jednego litra, który będzie wyzwaniem dla wszystkich jednośladów w klasie Naked. Radykalny MT-10 jest w stanie przekroczyć oczekiwania kierowców szukających nowego rodzaju emocji z jazdy, które mogą być doświadczane na każdej drodze, o każdym czasie i przy każdej prędkości.
Właściwości jezdne rodem z MT plus technologia wyścigowa
Silnik o pojemności 998 cm3 wykonany w technologii Crossplane dostarcza potężną dawkę liniowego momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich obrotów, zapewniając naładowane adrenaliną osiągi, natomiast aluminiowe podwozie Deltabox zawiera wyjątkowo krótki rozstaw osi, mierzący jedyne 1400 mm, oferując niesamowicie lekkie i zwinne prowadzenie. Agresywna stylistyka wysuniętej do przodu masy razem z naturalną pozycją kierowcy nadają motocyklowi MT-10 pełną dominacji prezencję, która przyciąga uwagę i żąda szacunku - a dzięki zaawansowanym systemom zawieszenia, opartym na technologii modelu YZF-R1 i wiodącej w swojej klasie specyfikacji, ten flagowy członek najbardziej udanej i wpływowej motocyklowej rodziny jest najwyrazistszym motocyklem typu Naked, jaki Yamaha opracowała do tej pory.
Nowy poziom emocji
Ciemna Strona Japonii stała się inspiracją dla konstrukcji jednych z najbardziej przełomowych motocykli ostatnich lat. Począwszy od nowatorskiego MT-09, przez MT-07, po MT-125, ta ultra nowoczesna gama motocykli zmienia oblicze tej branży i wnosi nowy poziom emocji na ulice.
Nocny Neon: nowa tożsamość rodziny MT
Pojawienie się nowego, flagowego modelu, który wyróżnia się nowatorską, pełną dynamiki opcją kolorystyczną Night Fluo (dostępną od 2016 roku także w innych motocyklach segmentu MT) powiększy gamę i doda pikanterii całej rodzinie MT. Młody kierowca, który dziś zaczyna swoją przygodę od MT-125, posiada ogromny wybór modeli MT, co zachęci go do pozostania z tą rodziną w miarę rozwoju jego motocyklowej kariery. Kolejna legenda Ciemnej Strony Japonii niedługo wyjedzie na ulice Europy. Prawdziwy, motocyklowy świat już nigdy nie będzie taki sam.
SILNIK MT-10
Silnik CP4 dostrojony tak, by oferować jeszcze większą radość z momentu obrotowego
Silnik MT-10 został opracowany w oparciu o najnowszą 4-cylindrową jednostkę w układzie rzędowym, o pojemności 998 cm3, wykonaną w technologii Crossplane z motocykla YZF-R1, która jest powszechnie uznana za jedną z najbardziej zaawansowanych technologicznie i ekscytujących konstrukcji w swojej klasie.
W celu zapewnienia najwyższych emocji w codziennym użytkowaniu, silnik przeszedł znaczące modyfikacje, opracowane z myślą o zapewnieniu potężnego momentu obrotowego w niskim i średnim zakresie obrotowym, między innymi zyskując nową konstrukcję układów dolotowego, wydechowego i paliwowego, a także odpowiednie do tej konstrukcji wyważenie wału korbowego. Zastosowano wiele nowych ustawień dla tego modelu w celu lepszego wyczucia pracy między przepustnicą i tylnym kołem, co wiąże się z konstrukcją Crossplane.
Yamaha D-MODE, YCC-T (Elektroniczne Sterowanie Przepustnicą Yamaha)
Yamaha D-MODE oferuje kierowcy wybór trzech trybów pracy silnika, które zostały dostosowane do różnych warunków i sytuacji na drodze. Kluczem do ich funkcjonowania jest wyrafinowany system elektroniczny YCC-T, który jest w stanie natychmiastowo zmienić charakter silnika, dostosowując otwarcie przepustnicy, czas zapłonu oraz ilość wtryskiwanego paliwa. Tryb "Standard", który zapewnia płynny charakter jazdy w pełnym zakresie obrotów, został opracowany z myślą o jeździe w zróżnicowanych warunkach drogowych. Tryb "A" oferuje bardziej sportowe właściwości w niskim i średnim zakresie obrotów, dodając jeździe wrażeń i emocji, podczas gdy tryb "B" dostarcza łagodniejszą charakterystykę i jest zaprojektowany do użytku w sytuacjach wymagających bardziej delikatnego posługiwania się przepustnicą, np. na śliskich nawierzchniach lub nierównych ulicach.
System Kontroli Trakcji (TCS)
W celu umożliwienia kierowcy czerpania przyjemności z mocy i osiągów MT-10 w różnych warunkach, motocykl wyposażono w 3-stopniowy System Kontroli Trakcji (TCS), który może być wyłączony w razie potrzeby. Działanie systemu polega na monitorowaniu uślizgu tylnej opony i w razie jego wykrycia YCC-T automatycznie steruje otwarciem przepustnicy, czasem zapłonu i ilością wtryskiwanego paliwa w celu przywrócenia przyczepności tylnego koła, zwiększając kontrolę nad pojazdem.
Poziom 1 charakteryzuje się najniższym stopniem ingerencji TCS i został zaprojektowany z myślą o jeździe sportowej, podczas gdy poziom 2 jest odpowiedni dla normalnej jazdy ulicznej, a poziom 3 do użytku w mokrych lub śliskich warunkach, gdy przyczepność tylnego koła jest wyjątkowo niska.
Sprzęgło anty-hoppingowe (Assist and Slipper Clutch) A&S
Zaawansowane technologicznie sprzęgło A&S w motocyklu MT-10 jest podobne do tego, którego użyto w YZF-R1 nowej generacji, a jego kompaktowa i wyrafinowana konstrukcja oferuje liczne korzyści dla kierowcy podczas przyspieszania i zwalniania.
Główną właściwością sprzęgła A&S Yamahy jest jego specjalnie zaprojektowana ukośna krzywka, która znajduje się między koszem sprzęgła a dociskiem. Mechanizm ten zwiększa siłę sprężyn sprzęgła i w konsekwencji pozwala na wykorzystanie ich w mniejszym stopniu w MT-10, umożliwiając dużo lżejszą obsługę dźwigni sprzęgła.
Kiedy siła obrotowa z tylnego koła jest przeniesiona ponownie do sprzęgła podczas zwalniania, ukośne krzywki umożliwiają uślizg tarczy dociskowej do pewnego momentu, co z kolei pozwala na absorpcję wstecznego momentu obrotowego tylnego koła przez sprzęgło, aby spowodować kontrolowane spowalnianie i zwiększony komfort jazdy.
Tempomat
Dzięki naturalnej pozycji jazdy, silnikowi o wysokim momencie obrotowym i wyrafinowanemu podwoziu nowy MT-10 jest w stanie pokonywać długie dystanse. Dodatkowym udogodnieniem jest łatwość montażu opcjonalnych akcesoriów Yamahy, takich jak np. wysoka przednia szyba czy sakwy boczne. Zrelaksowaną i przyjemną jazdę nowym MT-10 zapewni tempomat, który można aktywować na 4., 5. i 6. biegu w zakresie prędkości od 50 km/h do 180 km/h.
Przełącznik po lewej stronie kierownicy włącza i wyłącza tempomat, a po jego uruchomieniu elektroniczne sterowana przepustnica (YCC-T) utrzymuje wybraną prędkość motocykla niezależnie od tego, czy jedzie on pod górkę, w dół czy po płaskiej powierzchni. Prędkość może być zwiększana co 2 km/h poprzez wciśnięcie przycisku, a wszelkie ustawienia automatycznie się anulują po użyciu hamulców, sprzęgła lub przepustnicy. Przycisk "Resume" przywraca ostatnie ustawienia tempomatu.
Główne właściwości silnika MT-10
- 4-cylindrowy, rzędowy silnik "CP4" w technologii Crossplane, pochodzący z YZF-R1
- Dostosowany do zwiększonego momentu obrotowego w zakresie niskich i średnich prędkości
- YCC-T (Elektroniczne Sterowanie Przepustnicą Yamaha)
- D-MODE: wybór 3 trybów pracy
- System Kontroli Trakcji (TCS) z 3 trybami do wyboru
- Sprzęgło antyhoppingowe (A&S)
- Tempomat dla 4., 5. i 6. biegu
- Nowa konstrukcja układów dolotowego, wydechowego i paliwowego
- Nowe, lekkie, wzmocnione tłoki
- Nawęglane korbowody dzielone metodą łamania (FS)
- Nowa konstrukcja wału korbowego o zoptymalizowanej masie
- Nowy, tytanowy, centralizujący ciężar tłumik typu 4-2-1 z nową konstrukcją zaworu wylotowego
- Współczynnik przełożenia wtórnego, dostosowany do charakteru silnika
- Lekki system chłodzenia
PODWOZIE MT-10
Wyprostowana pozycja kierowcy
Naturalna i wyprostowana pozycja kierującego MT-10 została opracowana z myślą o wszystkich, którzy chcą czerpać pełną korzyść z wyjątkowych osiągów pochodzącego z YZF-R1 silnika, jednocześnie będąc w stanie przyjmować różne pozycje ciała, zależnie od sytuacji. Wzajemne położenie kierownicy, siedziska i podnóżków, a także kształt i pozycja pokrywy zbiornika paliwa i wykorzystanie szerokiej kierownicy zostały zaprojektowane tak, aby pozwalać kierowcy na utrzymanie przyczepności kolan i dobrego ułożenia niższych partii ciała podczas pokonywania zakrętów i przyspieszania, a dodatkowym wsparciem przy zwiększaniu prędkości jest wbudowany ogranicznik ruchu bioder.
Wysunięta do przodu, pochylona pozycja kierowcy została ustawiona pod nieco większym kątem niż w MT-09, zapewniając wygodę podczas jazdy z większą prędkością, podczas gdy szeroka, cofnięta i bardziej pionowa kierownica wraz z poziomym, obszernym siedziskiem kierowcy oferują naturalną i elastyczną pozycję, ułatwiającą sportową jazdę.
Agresywna stylistyka za sprawą przesuniętego do przodu środka ciężkości
Przednia owiewka z dwoma reflektorami, kompaktowe owiewki boczne i konstrukcja pokrywy obszernego zbiornika paliwa o mocnych, kanciastych krawędziach podkreślają wojowniczą sylwetkę MT-10 o przesuniętym do przodu środku ciężkości. Ten charakterystyczny wygląd rodziny MT został wzmocniony przez wykorzystanie wąskiej i lekkiej ramy tylnej i długiego wahacza, które kierują uwagę na muskularną, sportową przednią część MT-10 i sprawiają wrażenie dynamiki, która idealnie odzwierciedla charakter nowego motocykla.
Lekka, aluminiowa rama Deltabox
Podwozie MT-10 zostało opracowane na bazie tego, które znajduje się w nowej generacji YZF-R1, powszechnie uznanym za jeden z najbardziej wyrafinowanych i najlepiej prowadzących się motocykli klasy supersport na rynku.
Podczas gdy YZF-R1 jest motocyklem w pełni przynależącym do kategorii Supersport, MT-10 jest stworzony dla tych kierowców, którzy oczekują ekscytującego i wszechstronnego jednośladu o wysokich osiągach, który sprawdzi się w różnych sytuacjach. W celu poprawienia wygody w codziennym użytkowaniu, rama Deltabox w modelu MT posiada lepszą równowagę wytrzymałości/sztywności, która zapewnia wyjątkową zwrotność podczas prowadzenia i najlepszą w swej klasie kontrolę, a także precyzyjną reakcję. Konstrukcja nowej, stalowej ramy pomocniczej, oparta na wyśrodkowanej masie, zawiera wszelkie odpowiednie mocowania, mające za zadanie ułatwić montaż oryginalnych akcesoriów Yamaha.
Krótki, 1400 mm rozstaw osi i ulepszona geometria podwozia
Nowy MT-10 posiada wyjątkowo krótki, 1400 mm rozstaw osi, o całe 35 mm krótszy niż jego bezpośredni konkurent, który sprawia, że jest on najbardziej kompaktowym, jednolitrowym motocyklem typu Naked w swojej klasie. W połączeniu z długim, aluminiowym, skierowanym ku górze wahaczem, który jest wzorowany na elemencie z YZF- R1, oraz ulepszoną geometrią, przekłada się to na lekkie i naturalne prowadzenie oraz doskonałą stabilność podczas przyspieszania.
Zawieszenie rodem z YZF-R1
Zawieszenie MT-10 zostało opracowane na bazie cenionych systemów, wykorzystywanych w najnowszej generacji YZF-R1. Z przodu kartridżowy widelec KYB posiada 43 mm rury i oferuje 120 mm skok. Nowe ustawienia, opracowane specjalnie dla modelu MT-10 zapewniają płynne działanie podczas skoku początkowego w warunkach małego obciążenia, podczas gdy przy dużym obciążeniu przedni widelec oferuje precyzyjną reakcję i wyczucie przedniego koła dla lepszej kontroli.
Tył MT-10 wyposażono w skierowany ku górze wahacz w kształcie kratownicy, pochodzący od YZF-R1, który obraca się w pobliżu środka maszyny, nadając wyjątkową stabilność pionowego ułożenia maszyny. Ten wyjątkowo długi, zaawansowany technologicznie aluminiowy wahacz obsługuje tylny amortyzator KYB za pomocą systemu Monocross typu bottom-link, a ustawienia zawieszenia MT-10 są zaprojektowane w taki sposób, aby wykorzystać siły powstałe przy naprężeniu łańcucha w celu zoptymalizowania siły napędowej i przyczepności podczas przyśpieszania.
Tarcze hamulcowe o średnicy 320 mm oraz montowane radialnie zaciski czterotłokowe i ABS
MT-10 jest wyposażony w dwie, pływające tarcze przednie o średnicy 320 mm oraz montowane radialnie, 4-tłoczkowe przeciwstawne zaciski tłokowe o spiekanych klockach. Ta zaawansowana technologicznie konstrukcja jest jednym z najpotężniejszych i najbardziej wydajnych systemów zastosowanych w motocyklu typu Naked, zapewniając kierowcy MT-10 doskonałą kontrolę i wyjątkową siłę hamowania. Przedni układ hamulcowy klasy Supersport jest dopełniony 220 mm tylną tarczą z zaciskiem typu pin-slide, która zapewnia odpowiednie wyczucie i precyzyjną reakcję, podczas gdy system ABS jest zamontowany jako funkcja standardowa.
Wielofunkcyjny panel przyrządów z wyświetlaczem LCD
Jako uzupełnienie zaawansowanej specyfikacji MT-10, ten litrowy motocykl Naked o wysokich osiągach wyposażono w nowy, wielofunkcyjny panel przyrządów z wyświetlaczem LCD. Czytelny panel obejmuje takie funkcje, jak cyfrowy prędkościomierz, słupkowy wyświetlacz obrotów, wskaźnik paliwa, licznik przebytej drogi, wskaźnik załączonego biegu i inne. Wskaźnik odpowiedniego momentu zmiany biegu może być ustawiony według indywidualnych preferencji kierowcy, a obrazkowe kontrolki w przejrzysty sposób wyświetlają ostrzeżenia i funkcje, które aktualnie są w użyciu.
Przednia owiewka o agresywnej stylistyce z dwoma, LED-owymi reflektorami
Za sprawą kanciastych elementów i wlotów powietrza, wyrazista i ostra "twarz" MT-10 doskonale odzwierciedla jego charakter: lekki, zaawansowany technologicznie, wojowniczy, silny i… Nie tylko! Groźnie wyglądające dwa LED-owe reflektory są umieszczone pod kompaktową owiewką i szybką, a cały przód jest przymocowany bezpośrednio do ramy, podkreślając wrażenie zwrotności i lekkości.
Zarówno przód motocykla, jak i tylna rama zawierają wiele wyeksponowanych punktów mocowania, które świadczą o możliwościach customizacji, jakie oferuje MT-10, począwszy od montażu różnych szyb przednich, przez sakwy boczne po wiele, wiele innych.
Główne właściwości podwozia MT-10
- Naturalna i wszechstronna, pochylona do przodu pozycja kierowcy
- Szeroka i pionowo ustawiona, zwężana kierownica
- Wojownicza konstrukcja nadwozia z przesuniętym do przodu środkiem ciężkości
- Najkrótszy w swojej klasie, 1400 mm rozstaw osi oferujący lekkie i naturalne prowadzenie
- Lekka, aluminiowa główna rama Deltabox o optymalnej równowadze wytrzymałości i sztywności
- Pochodzące od YZF-R1, opracowane na potrzeby wyścigów zawieszenie o zienionych ustawieniach
- Dwie przednie tarcze o średnicy 320 mm z montowanymi radialnie 4-tłoczkowymi zaciskami i systemem ABS
- Pochylone do przodu, sportowe nadwozie rodem z rodziny MT
- 17-litrowy zbiornik paliwa
- Lekkie, 5-ramienne koła z aluminium
- Specjalnie opracowane opony Bridgestone Battlax Hypersport
- Gniazdo 12V DC na wyposażeniu standardowym, zasilające oryginalne, podgrzewane manetki Yamaha
- Nowy, wielofunkcyjny panel przyrządów z wyświetlaczem LCD
- QSS (Quick Shift System) system szybkiej zmiany biegów (dostępny opcjonalnie)
- Potężne, agresywnie wyglądające dwa przednie reflektory LED-owe
- LED-owe światła pozycyjne z nowymi soczewkami
- LED-owe kierunkowskazy i podświetlenie tablicy rejestracyjnej
Oryginalne Akcesoria Yamaha do MT-10
Yamaha przygotowuje gamę akcesoriów do nowego MT-10, które pomogą kierowcom zwiększyć osiągi, funkcjonalność i dostosować styl pojazdu do ich własnych wymagań, upodobań i stylu życia. Szczegółowe informacje pojawią się wczesną wiosną 2016 roku.
Kolory MT-10
- Night Fluo
- Tech Black
- Race Blu
Dostępność
- Maj 2016 (do potwierdzenia)
Dane techniczne MT-10 |
|
SILNIK |
|
Typ silnika |
4-cylindrowy, rzędowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy |
Pojemność |
998 cm3 |
Średnica x skok tłoka |
79,0 mm x 50,9 mm |
Stopień sprężania |
12,0 : 1 |
Moc maksymalna |
b.d. |
Maksymalny moment obrotowy |
b.d. |
Układ smarowania |
Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła |
Mokre, wielotarczowe |
Układ zasilania |
Wtrysk paliwa |
Układ zapłonu |
TCI |
Układ rozrusznika |
Elektryczny |
Skrzynia biegów |
Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy |
Łańcuch |
PODWOZIE |
|
Rama |
Aluminium Deltabox |
Układ przedniego zawieszenia |
Widelec teleskopowy, Ø 43 mm |
Układ tylnego zawieszenia |
Wahacz, (link suspension) |
Hamulec przedni |
Podwójny, hydrauliczny tarczowy, Ø 320 mm |
Hamulec tylni |
Pojedynczy, hydrauliczny tarczowy, Ø 220 mm |
Opona przednia |
120/70 ZR 17 M/C (58W) |
Opona tylna |
190/55 ZR17 M/C (75W) |
WYMIARY |
|
Długośc całkowita |
2 095 mm |
Szerokość całkowita |
800 mm |
Wysokość całkowita |
1 110 mm |
Rozstaw kół |
1 400 mm |
Minimalny prześwit |
130 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) |
b.d. |
Pojemność zbiornika paliwa |
17,0 l |
Pojemność zbiornika oleju |
3,9 l |
Dodatkowe cechy |
TCS, Cruise Control Yamaha D-Mode, wydech 4-2-1 |
Komentarze 6
Pokaż wszystkie komentarze160 KM i 57000 zł :-(
Odpowiedzza kilka lat bedzie tańszy
OdpowiedzCo to jest PROMIEŃ CIEMNOŚCI? Może to ma związek ze światłem w czarnym kolorze?
OdpowiedzMoim zdaniem wygląda koszmarnie :(
OdpowiedzMoże i dla kogoś piękne to i będzie ?:| PS Ale mojej pięknej thunderace szykuje się dożywocie chyba :)
OdpowiedzPrzód kosmiczny ale pasuje do całej linii MT. Wolałbym jednak coś w duchu sport heritage na bazie MT09.
OdpowiedzAle syf, zastanawia mnie skąd w ludziach potrzeba projektowania takich transformersów. Dla mnie niestety wygląda jak kupa. Ciekawe czy którykolwiek z projektantów popatrzył na gotowy motocykl i ...
Odpowiedzwiększości się podoba
Odpowiedz