Yamaha MT-03 - ciemna strona mocy dla ka¿dego
Inspirowana alternatywnymi subkulturami motocyklowymi, zrodzonymi po Ciemnej Stronie Japonii, przełomowa gama motocykli Yamaha MT wprowadziła całkowicie nowy styl na ulice Europy. Charakteryzujące się imponującym momentem obrotowym, wiodącą w swoich klasach wszechstronnością, zwinnością i sportowymi sylwetkami motocykle MT reprezentują nową, dynamiczną i ekscytującą falę w designie motocyklowym, która zawładnęła wyobraźnią współczesnych kierowców. Od chwili wprowadzenia legendarnego MT-09 sprzedano w Europie ponad 70 tys. motocykli z gamy MT, co jest ogromnym sukcesem Ciemnej Strony Japonii.
W 2016 roku Yamaha powiększy niezwykle pożądaną gamę MT o model MT-03, lekki, zwrotny i łatwy w prowadzeniu dwucylindrowiec o pojemności 321 cm3, który wprowadza nowy poziom emocji do prawa jazdy kategorii A2. Przeznaczony zarówno dla posiadaczy kategorii A2, przez osoby które dopiero pragną przesiąść się z pojemności 125 cm3 po bardziej doświadczonych kierowców, którzy szukają drugiego motocykla do codziennego użytku - MT-03 czyni świat MT bardziej dostępnym niż kiedykolwiek.
Istotnymi cechami nowego MT są wyprostowana pozycja kierowcy i umiarkowana wysokość siedziska, które sprawiają, że codzienna jazda tym motocyklem w warunkach miejskich jest łatwa i przyjemna. Dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 321 cm3 bazuje na jednostce pochodzącej z YZF-R3 i został opracowany tak, by dostarczać łatwą w kontroli moc przy niższych obrotach i wysokie osiągi w zakresie średnich i wysokich obrotów.
Ten przyjemny w użytkowaniu silnik uzupełnia wąskie i lekkie podwozie oraz płynnie działające zawieszenie, pochodzące z YZF-R3, które zapewnia wygodną i zwinną jazdę oraz łatwe prowadzenie. Eleganckie, muskularne nadwozie i charakterystycznie przesunięta do przodu masa czynią z MT-03 jeden z najatrakcyjniejszych modeli w klasie prawa jazdy kategorii A2. Yamaha przewiduje, że MT-03 zwróci uwagę nowych i doświadczonych kierowców, zachęcając ich do wejścia w świat MT.
Wyprostowana pozycja kierowcy
Przeznaczony głównie do codziennego, miejskiego użytku MT-03 jest wyposażony w naturalną, ergonomiczną konstrukcję zaprojektowaną, by zapewniać jak największą wygodę. Wzajemna relacja siedziska/kierownicy/podnóżków została pomyślana w taki sposób, aby stworzyć wyprostowaną pozycję kierowcy, dostosowaną do osób o różnych gabarytach, podczas gdy wyprofilowany zbiornik paliwa i okolice kolan pozwalają kierowcy poczuć się jednością z pojazdem.
Pionowo ustawiona kierownica zapewnia promień skrętu 68 stopni, ułatwiając kierowcy manewrowanie w ruchu miejskim.
Wysokość kanapy
Dwupoziomowa kanapa mierzy 780 mm wysokości i zapewnia kierowcy wrażenie siedzenia "w" siodle a nie "na" nim, umożliwiając dostęp obu stóp do podłoża podczas startu czy zatrzymania. Podwyższone siedzisko pasażera oferuje wiele miejsca i jest wyposażone w praktyczne, aluminiowe uchwyty.
Konstrukcja o przesuniętym do przodu środku ciężkości
DNA rodziny MT miało duży wpływ na stylistykę nowego MT-03. Jedną z charakterystycznych cech każdego modelu MT jest jego specyficzna sylwetka z wysuniętym do przodu środkiem ciężkości, która nadaje tym motocyklom kompaktowy i wojowniczy wizerunek, sprawiający wrażenie mocy i zwinności.
Ten unikalny wygląd MT uzyskano za pomocą poziomych linii i minimalnego zwisu z przodu i z tyłu motocykla. Podkreśla go centralnie umieszczony tłumik, natomiast pochylony do przodu silnik i wyprofilowany zbiornik paliwa oraz wloty powietrza kontrastują z wąską i minimalistyczną tylną ramą pomocniczą motocykla, podkreślając drapieżną sylwetkę.
Kompaktowy, lekki, dwucylindrowy silnik rzędowy o pojemności 321 cm3
Opracowany na bazie jednostki pochodzącej z YZF-R3, chłodzony cieczą 4-suwowy, 4-zaworowy, 2-cylindrowy silnik DOHC w układzie rzędowym został zaprojektowany, by dostarczać doskonałą moc i optymalny moment obrotowy. Przyjemny charakter pracy silnika wywołuje wiele pozytywnych emocji podczas jazdy, co odróżnia MT-03 od innych modeli. W celu zwiększenia wydajności tego silnika opracowano go w oparciu o najnowszą technologię analizy spalania z wykorzystaniem wielu zaawansowanych elementów, takich jak lekkie, wzmocnione tłoki i nawęglane korbowody.
Układ zaworów dolotowych i wydechowych został zoptymalizowany, co wraz z kompaktową konstrukcją 4-zaworowej komory spalania wywołuje zawirowanie mieszanki powietrzno-paliwowej, dając w efekcie wyjątkowe osiągi.
Wąska i kompaktowa rama
Podwozie jest oparte na sportowej konstrukcji YZF-R3 i zostało opracowane za pomocą najnowszej technologii analizy strukturalnej, która umożliwiła konstruktorom Yamahy stworzenie lekkiej i kompaktowej ramy dla nowego MT-03 oraz zapewnia doskonałą równowagę sztywności.
Prosta konstrukcja zawiera niewiele zgięć, elementów spawanych czy fałdowanych, dając w efekcie minimalistyczną i atrakcyjną strukturę, której kompaktowe rozmiary i niska masa znacząco przyczyniają się do lekkiego i zwinnego prowadzenia.
Dwie główne rury ramy są wykonane z 35 mm stalowych tub, a dzięki użyciu skrzyni korbowej silnika jako głównego środka ciężkości podwozia, konstruktorzy Yamahy byli w stanie zminimalizować ogólną masę pojazdu.
Długi, asymetryczny wahacz
Yamaha jest jednym z pierwszych producentów, którzy wykorzystali zalety związane z prowadzeniem i przyczepnością, uzyskane dzięki długiej konstrukcji wahacza, a nowy MT-03 zawiera ten sam stosunek wahacza do rozstawu osi, jaki występuje w motocyklu YZF-R1 2014.
Zarówno podczas dobicia jak i odbicia, kąt 573-milimetrowego wahacza w MT-03 zmienia się znacznie mniej w stosunku do płaszczyzny drogi niż w konwencjonalnej, krótszej konstrukcji. Zapewnia to wydajniejsze przekazywanie mocy do tylnego koła, co ma szczególne znaczenie podczas przyspieszania, zwalniania i pokonywania zakrętów, a więc gdy tylne zawieszenie jest najbardziej aktywne.
10-ramienne koła z aluminiowego odlewu i szerokie opony
Niska masa nieresorowana przyczynia się do natychmiastowej reakcji zawieszenia i zwrotności MT-03. Dodatkowo motocykl jest wyposażony w lekkie, 10-ramienne aluminiowe koła, pochodzące z modelu YZF-R3, które zostały zaprojektowane tak, by oferować optymalną równowagę wytrzymałości i sztywności. Koła są wyposażone w szeroką felgę z tylną oponą o wymiarach 140/70-17 i przednią oponą mierzącą 110/70-17, które zapewniają dobrą przyczepność i pewne trzymanie się drogi. Masa nieresorowana jest jeszcze bardziej pomniejszona dzięki zastosowaniu drążonych osi, których konstrukcja zapewnia dobre właściwości amortyzacyjne, a w konsekwencji większą wygodę jazdy.
Wskaźnik wielofunkcyjny
Wskaźnik wielofunkcyjny w motocyklu MT-03 jest jedną z najbardziej wszechstronnych konstrukcji w swej kategorii i zawiera cyfrowy prędkościomierz po prawej stronie i analogowy obrotomierz po lewej, ze wskaźnikiem zmiany biegu w górnej części.
Inne funkcje to między innymi wskaźnik paliwa, wskaźnik temperatury wody, aktualne i średnie zużycie paliwa, zegar, dwa liczniki kilometrów, wskaźnik wymiany oleju i wiele innych.
Pływająca przednia tarcza hamulcowa o średnicy 298 mm, 220 mm tarcza tylna, ABS
W celu zapewnienia potężnej i przewidywalnej siły hamowania i znakomitego wyczucia, MT-03 został wyposażony w przednią tarczę hamulcową o średnicy 298 mm, zawierającą pływający, 2-tłoczkowy zacisk, podczas gdy tylne koło jest zaopatrzone w tarczę 220 mm. Ten efektywny układ hamulcowy zapewnia wysoki poziom siły hamowania, pozwalając kierowcy MT-03 na dużą kontrolę nad maszyną zarówno w ruchu miejskim, jak i podczas jazdy po autostradzie. ABS znajduje się w wyposażeniu standardowym.
LED-owe oświetlenie
Dla podkreślenia dynamicznego wyglądu MT-03 został wyposażony w LED-owe światła pozycyjne i LED-owe światło stopu, które charakteryzują się niskim zużyciem energii elektrycznej, jednocześnie oferując długotrwałe działanie.
Główne właściwości MT-03
- Naturalna, wyprostowana pozycja kierowcy zapewniająca wygodne poruszanie się w mieście
- Charakterystyczna dla rodziny MT pochylona do przodu sylwetka
- Silnik, rama, zawieszenie i koła bazujące na motocyklu YZF-R3
- 2-cylindrowy, rzędowy, 4-suwowy, 4-zaworowy silnik DOHC chłodzony cieczą, o pojemności 321 cm 3
- Wąska i kompaktowa rama o optymalnej sztywności
- Długi, asymetryczny wahacz wzorowany na motocyklu YZF-R1
- Lekkie, 10-ramienne koła z odlewu aluminium
- Średnia, kanapy o wysokości 780 mm oferująca łatwy dostęp stóp do podłoża
- Wszechstronny, wielofunkcyjny panel przyrządów
- pływająca przednia tarcza 298 mm, tylna tarcza 220 mm, system ABS
- LED-owe światła pozycyjne i LED-owe światło stopu
- Płynnie działający 41 mm przedni widelec z tylnym zawieszeniem Monocross
- 14-litrowy zbiornik paliwa ze żłobieniem na kolana i wlotami powietrza
Kolory
- Midnight Black
- Race Blu
Dostępność
- Luty 2016 (do potwierdzenia)
Dane technicze MT-03 |
|
SILNIK |
|
Typ silnika |
2-cylindrowy, chłodzony cieczą, 4-suwowy, DOHC, 4-zaworowy |
Pojemność |
321 cm3 |
Średnica x skok tłoka |
68,0 mm x 44,1 mm |
Stopień sprężania |
11,2 : 1 |
Moc maksymalna |
30,9 kW (42,0 KM) Ø 10 750 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy |
29,6 Nm (3,0 kgf+m) Ø 9 000 obr./min |
Układ smarowania |
Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła |
Mokre, wielotarczowe |
Układ zasilania |
Wtrysk paliwa |
Układ zapłonu |
TCI |
Układ rozrusznika |
Elektryczny |
Skrzynia biegów |
Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy |
Łańcuch |
PODWOZIE |
|
Rama |
Diamond |
Układ przedniego zawieszenia |
Widelec teleskopowy, Ø 41,0 mm |
Skok przedniego zawieszenia |
130 mm |
Kąt wyprzedzania główki ramy |
25° |
Wyprzedzenie |
95 mm |
Układ tylnego zawieszenia |
Wahacz |
Skok tylnego zawieszenia |
125 mm |
Hamulec przedni |
Pojedynczy, hydrauliczny tarczowy, Ø 298 mm |
Hamulec tylni |
Pojedynczy, hydrauliczny tarczowy, Ø 220 mm |
Opona przednia |
110/70-17M/C (54H) |
Opona tylna |
140/70-17M/C (66H) |
WYMIARY |
|
Długośc całkowita |
2090 mm |
Szerokość całkowita |
745 mm |
Wysokość całkowita |
1035 mm |
Wysokość siodełka |
780 mm |
Rozstaw kół |
1380 mm |
Minimalny prześwit |
160 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) |
168 kg |
Pojemność zbiornika paliwa |
14 l |
Pojemność zbiornika oleju |
2,4 l |
Dodatkowe cechy |
ABS |
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeZa rok koñczê 18 lat i planujê zrobiæ prawo jazdy kategorii A2. Jestem dziewczyn± oko³o 58 kg i 1,62 wzrostu, raczej za du¿o ju¿ nie urosnê, mo¿e parê centymetrów. Mam w planach je¼dziæ trochê po ...
OdpowiedzHonda CBF 500 :) Do¶æ niskie siedzisko wiêc bêdziesz dobrze nogami dosiêgaæ. Wa¿ne na pocz±tku.
OdpowiedzKiedy producenci przestan± reklamowaæ niskie siedzenia (pod wzrost japoñczyka) jako zaletê? It's not a bug, it's a feautre?
OdpowiedzSiedzenie powinno byc nisko - po jaka cholerê ma byæ wysoko ? Wiekszosc motocykli jest ze zbyt wysokim siedzeniem - jesli masz 180 cm wzrostu to wiekszosc motocykli jest dla ciebie - ja mam 173 i wiêkszosc jest na styk albo za wysoka. I zeby nie by³o nie jestem zwolennikiem choperów itp.
Odpowiedz