Wymiana oleju w motocyklu. Co zrobić ze zużytym olejem? Jakie obowiązki, jakie kary?
Wymiana oleju silnikowego w naszych motocyklach to jedna z podstawowych prac serwisowych, którą powinniśmy wykonywać. Nad tematem, kiedy fachowo trzeba wymienić olej, często podczas spotkań motocyklowych toczą się emocjonujące dyskusje, gdyż w tej tematyce są dwie szkoły. Stara mówi, że olej powinniśmy wymienić przed rozpoczęciem nowego sezonu, a nowa, że powinniśmy taki zabieg przeprowadzić przed zimowaniem motocykla. Nie jest to tematem tego artykułu, ale jedno jest pewne - tak czy siak olej wymienić trzeba. Jeśli decydujemy się zrobić to we własnym zakresie, to warto wiedzieć o kilku sprawach, aby nie narazić się na poważne konsekwencje.
Olej silnikowy to jeden z najważniejszych płynów, którego stan i jakość ma decydujący wpływ na kondycję silnika w naszym motocyklu. Prawidłowe interwały między jego wymianami dadzą nam gwarancję na długie i bezawaryjne funkcjonowanie naszej jednostki napędowej. Wymieniając olej na nowy, zwróćcie szczególną uwagę na to, jaki olej był dotychczas lany do silnika (mineralny, półsyntetyczny, syntetyczny oraz jakiej był klasy lepkości). Najlepiej zastosować olej tego samego producenta o tych samych parametrach.
Nauczony przykrym doświadczeniem z różnymi mechanikami, większość prostych prac serwisowych wykonuję sam. Samodzielna wymiana oleju nie jest trudnym zabiegiem i raczej każdy, kto ma choć trochę zacięcia mechanicznego, bez problemu sobie z tym poradzi. Zapewne wśród naszych czytelników też jest sporo takich osób, więc warto pamiętać o tym, że zużyty olej silnikowy należy do odpadów niebezpiecznych, więc nie można go po prostu wyrzucić do kosza. Co prawda można nim zaimpregnować drewniane elementy, znajdujące się na zewnątrz, lub nasmarować łańcuch w pile. Dawniej przepracowanego oleju używano do palenia w piecach, ale dzisiaj jest to zabronione. Co możemy w takim razie zrobić? Prawo zobowiązuje nas do oddania zużytego oleju podmiotowi, który gwarantuje jego prawidłowe zagospodarowanie, czyli regenerację lub utylizację. Warto pamiętać, że przepracowany olej przed oddaniem do punktu utylizacji należy odpowiednio zabezpieczyć, czyli zlać do szczelnego kanistra lub butelki. Najlepszym rozwiązaniem dla osób prywatnych jest odwiedzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych, gdzie bez problemu można zostawić kilka litrów oleju. Możemy przy okazji zrobić sobie większy porządek w garażu i wywieźć zbędne rzeczy, takie jak np. zużyte opony, czy zalegające w kącie gabaryty.
Warto zainteresować się tematem, gdyż przepracowany olej jest bardzo szkodliwy dla środowiska. Wystarczy wyobrazić sobie, że 1kg zużytego oleju silnikowego wystarczy, aby zanieczyścić ok. 5 mln litrów wody w taki sposób, aby ta nie nadawała się do spożycia. Cieszy fakt, że w naszym społeczeństwie rośnie świadomość co do szkodliwości różnych odpadów, jakie generują nasze gospodarstwa domowe. Do tego dochodzi również fakt, iż coraz częściej i głośniej mówi się o możliwościach ponownego wykorzystania zużytych surowców.
Zanim przystąpimy do samodzielnej wymiany płynów eksploatacyjnych w naszym motocyklu, miejmy świadomość tego, jakie mamy obowiązki, związane z utylizacją przepracowanych olejów i płynów. Jadąc na wymianę do serwisu, jesteśmy zwolnieni z tego obowiązku, gdyż utylizacja leży po stronie wykonawcy usługi.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeW PSZOKu w moim mieście oleju nie przyjmują. Muszę się prosić mechaników, żeby przyjęli. Ma ktoś pomysł gdzie można taki olej oddać jeszcze?
OdpowiedzAutor moze nie zauwazył ale mamy XXIw. Nie ma praktycznie znacenia jaki olej jakiego producenta był w silniku wczesniej. Współczesne oleje nawet mineralne sa tak skomponowane, że w pełni ...
OdpowiedzZbudować i pomalowac drewniany płot i po sprawie :D
Odpowiedzmieszkam w bloku, posiadam moto- mam postawić na osiedlu i raz/ rok mam go malować?
Odpowiedz