Wyjazd motocyklowy - co warto mieć ze sobą?
Podróż motocyklem lub skuterem to całkiem nowy poziom doznań, niedostępny użytkownikom aut. Aby w pełni z niego skorzystać i nie dać się zaskoczyć niespodziewanym sytuacjom, warto zawsze mieć ze sobą przemyślany zestaw podręczny, w którym znajdą się najpotrzebniejsze przedmioty, narzędzia i dokumenty.
Jednoślady dają masę frajdy, mają jednak kilka poważnych ograniczeń, o których należy pamiętać planując każdy wyjazd - nieważne, czy krótką przejażdżkę po okolicy, czy wyprawę na drugi koniec Europy. Są to przede wszystkim niewielka przestrzeń bagażowa oraz brak ochrony przed deszczem. Po drodze może nas ponadto spotkać niespodziewana awaria lub, odpukać, nieprzyjemne zdarzenie drogowe, po którym zarówno my, jak i nasz motocykl, będziemy potrzebować pomocy.
Oto przykładowy "niezbędnik motocyklisty", który można przygotować jako niewielki i szczelny pakunek, który nie zajmie zbyt wiele miejsca na motocyklu, a w sytuacjach awaryjnych może uratować wyjazd.
Telefon z GPS
Ten punkt nie wymaga akurat specjalnych wyjaśnień - dziś telefon to nie tylko urządzenie do wykonywania połączeń głosowych, ale też multimedialne centrum zarządzania. Nawet jeśli jestesmy przyzwyczajeni do tradycyjnego stylu życia i korzystania z papierowych map, w czasie wyjazdu zdecydowanie warto mieć smartfona ze sobą. Zaliczysz upadek na odludziu, zgubisz się w czasie wytyczania nowych tras? Nie musisz mieć urządzenia non stop przed sobą, ale możliwość zerknięcia do niego w razie potrzeby jest niezwykle cenna.
Siatka bagażowa / torba wodoodporna
Jak już wspomnieliśmy, jedną z podstawowych przewag auta nad motocyklem jest nieporównywalnie więcej miejsca na bagaż. Na jednośladzie skazani jesteśmy na niewielkie kufry, choć nawet one bywają luksusem. Uniwersalny system bagażowy, który sprawdzi się na praktycznie każdym jednośladzie, to elastyczna siatka z haczykami lub gumowe linki, którymi można zamocować do bagażnika lub siodła pasażera prostą "żeglarską" torbę. Specjalnie zawijane worki wykonane są z wodoszczelnego materiału i dostępne w wielu rozmiarach. W zależności od potrzeb można zabrać ze sobą kilkulitrowy woreczek lub pakowną torbę o pojemności nawet 60 litrów.
Przeciwdeszczówka
W naszym klimacie pogoda to ciągła loteria. Nawet w pozornie ciepły i słoneczny dzień możemy się natknąć na krótką, ale intensywną ulewę. Obecnie produkowana odzież motocyklowa charakteryzuje się sporą odpornością na lekki i średni deszcz, ale nawet najlepsze i najdroższe ciuchy i poddadzą się po kilkunastu-kilkudziesięciu minutach. Sprawdzonym sposobem są specjalne przeciwdeszczówki w postaci jednoczęściowych lub dwuczęściowych kombinezonów, nakładanych na właściwe ubranie. Są one wykonane z podobnego materiału, co wspomniane już worki bagażowe. Nie są zbyt komfortowe i nie oddychają, ale ich niezaprzeczalna zaleta to niemal całkowita szczelność, pozwalająca przetrwać nawet intensywne opady. Strój ten po złożeniu zajmuje naprawdę niewiele miejsca, dlatego polecamy go do naszego niezbędnika.
Smar do łańcucha
Łańcuch to obecnie najpopularniejszy sposób przeniesienia napędu w motocyklach. Jest lekki, tani i skuteczny, wymaga jednak stałej konserwacji. Najważniejsze jest regularne smarowanie. Nie ma sztywnych zasad co do jego częstotliwości, można jednak przyjąć, że warto to zrobić z każdym tankowaniem do pełna (czyli co 200-300 km) lub po każdej jeździe w deszczu. W sklepach motocyklowych dostępne są smary w sprayu w niewielkich opakowaniach, w sam raz nadających się do wożenia w bagażu podręcznym. Bardzo ważny element, kiedy planujemy dłuższą wycieczkę.
Latarka nagłowna / komplet narzędzi
Nawet najlepszy motocykl wciąż pozostaje zwykłym urządzeniem mechanicznym, które czasem może zawieść. Nigdy nie wiadomo, kiedy spotka nas niespodziewana awaria, mniejsza lub całkiem poważna. Może to być w szczerym polu i po zmroku. Warto mieć wtedy przy sobie latarkę zakładana na głowę, która daje pełną swobodę korzystania z obu rąk, a także mały, motocyklowy zestaw podstawowych narzędzi w wygodnym etui, uzupełniony o taśmę naprawczą i plastikowe opaski samozaciskowe. Zestaw narzędzi jest często standardowym wyposażeniem motocykla, ukrytym zazwyczaj w pod kanapą. Warto się upewnić, czy jest na miejscu. Czasem, nie damy sobie jednak sami rady z naprawą, a wtedy...
Ubezpieczenie assistance
Od niedawna wybierając się w podróż jakimkolwiek pojazdem, nie musimy wozić ze sobą dowodu rejestracyjnego i potwierdzenia ubezpieczenia OC. Wszystkie informacje na temat naszej maszyny dostępne są w internetowym systemie CEPiK, do którego w razie potrzeby mogą zajrzeć policjanci z drogówki lub inne zainteresowane służby. Zdecydowanie warto jednak mieć zawsze wykupione i aktualne dobre ubezpieczenie assistance. Druczek z numerem polisy i danymi kontaktowymi miejmy ze sobą w czasie każdego wyjazdu motocyklem - czy krótkiego, czy długiego. Nie wiadomo, kiedy się przyda, a w razie kolizji lub awarii maszyny tego typu ubezpieczenie oszczędzi nam nerwów i konieczności szukania na szybko lawety lub busa u okolicznych mieszkańców. Assistance to nie tylko transport i naprawa pojazdu, to również zwrot kosztów ewentualnego noclegu oraz wypłata świadczenia NNW w przypadku doznania uszczerbku na zdrowiu.