Triumph TR6 Trophy. Sam Steve McQueen ścigał się nim w sześciodniówce!
Brytyjska marka Triumph stała się marką o zasięgu globalnym po II Wojnie Światowej, a szczyt jej popularności przypada na lata 50. i 60. ubiegłego wieku. Podstawą sukcesu był rzędowy dwucylindrowy silnik skonstruowany pod koniec lat 30. przez Edwarda Turnera, zaś jednym z filarów sukcesu brytyjskiej marki za oceanem był model TR 6 Trophy.
Gdzieś tak od połowy lat 50. sprzedaż motocykli w Europie Zachodniej zaczęła gwałtownie spadać. Ratunkiem dla renomowanych producentów europejskich był chłonny rynek amerykański, gdzie motocykl już dawno przegrał walkę z samochodem jako środek transportu, ale za to zyskał nowe przeznaczenie stając się pojazdem hobbystycznym wykorzystywanym do sportu, turystyki i rekreacji. Motocyklizm cieszył się największą popularnością w słonecznej Kalifornii i tam też rodziły się różne mniej lub bardziej szalone pomysły związane z szeroko rozumianą sceną motocyklową. Jedną z szalonych zabaw jakiej oddawali się tamtejsi motocykliści były wyścigi przełajowe wiodące przez pustynne rejony. Najsłynniejszym z nich był Big Bear Run organizowany od 1921 roku. W latach 50. ten wyścig pustynny był dużym wydarzeniem przyciągającym setki zawodników i tysiące publiczności. Edycja z 1959 roku okazała się wielkim sukcesem Triumpha. Spośród 972 motocyklistów, którzy stanęli na starcie dystans około 240 km pokonało tylko 204. Jako pierwszy linię mety osiągnął znany zawodnik i kaskader Bud Ekins (ten sam, który dublował Steve’a McQueena w scenie skoku przez zasieki w znanym filmie "Wielka Ucieczka"). Drugie miejsce zajął Jim Johnson, a trzecie Buck Smith. Wszyscy trzej jechali na motocyklach Triumph TR 6 Trophy, które zostały zaprojektowane specjalnie na rynek amerykański. Nie był to oczywiście jedyny sukces brytyjskiej maszyny. Głośny był również występ amerykańskiej ekipy startującej na Triumphach w sześciodniówce w NRD w 1964 roku. W skład ekipy weszli między innymi bracia Ekins oraz Steve McQueen. Cliff Coleman zajął trzecie miejsce w klasie do 750 ccm, a Dave Ekins piąte w klasie 500 ccm. Bud Ekins i Steve McQueen musieli się wycofać trzeciego dnia. Znany aktor nie odniósł więc sukcesu sportowego w sześciodniówce, ale chyba nigdy zawody motocyklowe najwyższej rangi nie gościły tak prominentnego zawodnika.
Fakt, że Triumphy brylowały w sportowej rywalizacji powodował, że maszyny te rozchodziły się jak cieple bułeczki. Model TR 6 Trophy z silnikiem o pojemności 650 ccm produkowano w latach 1956-1973 i jest uznawany za pierwszego scramblera produkowanego seryjnie. Jego poprzednikiem był TR 5 Trophy (500 ccm), a następcą TR 7 Tiger (750 ccm). Model TR 5 Trophy bazował na motocyklu. który zdobył złoty medal na Sześciodniówce Motocyklowej w San Remo w 1948 roku. Miał jeszcze sztywną ramę, a szczątkową (z dzisiejszego punktu widzenia) amortyzację tylnego koła zapewniała specjalna konstrukcja piasty tego koła. TR 6 miał już tylne koło zawieszone na wahaczu współpracującym z dwoma amortyzatorami. W miejsce stosowanej wcześniej żeliwnej głowicy wprowadzono aluminiową, natomiast cylindry pozostały żeliwne. Model z 1959 roku był ostatnim, w którym zastosowano pojedynczą ramę kołyskową, późniejsze wersje miały ramy podwójne. Ciekawostką był łatwo demontowalny reflektor, tak by po skończonym wyścigu można było niemal jednym ruchem przypiąć reflektor i wrócić do domu na kołach. By zwiększyć pożądany w terenowej jeździe prześwit zastosowano układ wydechowy 2 w 1 poprowadzony górą. W tej wersji motocykl nosił oznaczenie TR6/B, oferowano również wersję z układem wydechowym poprowadzonym dołem i nosiła ona oznaczenie TR6/A. Dwucylindrowy silnik zasilany jednym gaźnikiem osiągał moc, w zależności od rocznika, od 42 do 46 KM. Motocykl w stanie gotowym do jazdy ważył około 180 kg i osiągał prędkość maksymalną 176 km/h. Nawet dziś takie parametry nie przyniosłyby wstydu, a w latach 50. i 60. musiały ekscytować i być poważnym argumentem podczas decyzji zakupu.
Sportowe walory motocykla powodowały, że wiele egzemplarzy poddano amatorskiemu tuningowi, by jeszcze podkręcić jego zdolności do szybkiej jazdy po pustyni. Tym tropem podążył nawet sam producent, wytwarzając niewielkie ilości wersji specjalnych TR6SC Trophy Special na potrzeby rynku amerykańskiego zachodniego wybrzeża. Motocykle te miały poprowadzony górą wydech 2 w 2, aluminiowe błotniki, terenowe opony i zmienione przełożenie. W tej wersji silnik osiągał moc 45 KM.
Oprócz walorów technicznych mocną stroną Triumpha TR6 było niezwykle udane wzornictwo. Współczesne Scramblery Triumpha nawiązują wyglądem właśnie do tej maszyny, która rozgromiła konkurencję w pustynnym wyścigu Big Bear Run w 1959 roku. Do popularności Triumpha z pewnością przyczyniło się również kino. Motocykl, który "zagrał" obok Steve Mc Queena w filmie "Wielka Ucieczka" to właśnie TR 6 Trophy z 1961roku ucharakteryzowany tak, by przypominał niemiecki motocykl wojskowy. Z kolei motocykl "partnerujący" Marlonowi Brando" w filmie "The Wild One" ("Dziki") z 1953 roku to Triumph 6T Thunderbird.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze