Światło stop na kask - dodatkowy gadżet z paranormalnymi zdolnościami
Twój kask komunikuje się z motocyklem i sygnalizuje twoje manewry? To przeszłość, czas na zdolności telepatyczne.
Trzecie światło stop przyjęło się w samochodach i teraz nie wyobrażamy sobie świata bez tego wynalazku. Czy podobne rozwiązania mają sens w motocyklach? Oczywiście największym problemem jest znalezienie miejsca na dodatkowe światło stop. Rozwiązaniem może być umieszczanie tego typu gadżetów na motocykliście - na przykład w tylnej części kasku.
Tą drogą poszła firma Break Free Technologies, oferująca światło, przyczepiane do tyłu kasku i zapalające się w momencie hamowania. Podobne rozwiązania są prezentowane na rynku od pewnego czasu, ale Break Free poszło dalej - otóż ich urządzenie nie komunikuje się z motocyklem aby uzyskać informację o tym, czy hamujemy. Zgaduje to cudownie na podstawie odczytu z czujników, umieszczonych wewnątrz urządzenia.
Cały projekt jest startupem, opierającym swoje działanie częściowo na Crowdfundingu. Mając w pamięci historię kasków Skully trzeba podchodzić do całej sprawy z dużą ostrożnością. Cena z dodatkowe światło stop od Break Free Technologies waha się w granicach od 89 do 149 dolarów. Można już składać zamówienia. Producent zapewnia, że użyta przez niego technologia jest zapożyczona od Audi i od BMW. Brzmi to trochę tak, jakby Audi i BMW, odwieczni konkurenci, z niewiadomych przyczyn współpracowali ze sobą w zakresie opracowywania paranormalnych technologii, które następnie są pożyczane niezależnym startupom. Czy ma to sens? Odpowiedź pozostawiamy Wam. Niemniej zdaniem producenta to "zapożyczenie" technologii od Audi i BMW sprawia, że nasze inteligentne światełko z tyłu kasku wykazuje paranormalne zdolności. Potrafi odróżnić pracę hamulcem od zamykania przepustnicy, czyli hamowanie hamulcem, a nie silnikiem. Brzmi trochę jak czytanie w myślach - w tym wypadku naszych albo motocykla.
Opis wynalazku brzmi ciekawie i na pewno będziemy śledzili jego dalsze losy.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzeZ założenia światło stop zapala się w czasie hamowania a nie zwalniania/deceleracji/odjęcia gazu (zwał jak zwał) więc autor słusznie stawia pytanie jak toto odróżnia hamowanie (użycie hamulca) od ...
OdpowiedzŻadne cuda i gusła. Akcelerometr i żyroskop. Ewentualnie GPS. Dodatkowo odpowiedni soft. Ot i cała magia. Coś jak GearBrake dla motocykla tylko w formie dla kasku i z własnym zasilaniem.
OdpowiedzOtóż to... ale zgadywanie, czy się hamuje hamulcem, czy silnikiem.. to już fantastyka. Można hamulca używać bardzo delikatnie. Stop się zaświeci, a na kasku wtedy nie, bo uzna że hamujemy silnikiem, bo robimy to delikatnie? Hmm... raczej nie. Już wolałbym komunikację jakoś po Bluetooth może czy jakkolwiek bezprzewodowo. Ale pytanie kolejne, co z baterią, na ile starczy? Ładować codziennie kask też głupota :P Niby wszystko bezprzewodowe, a jak codziennie nie podepniesz pod kabel, to z ułatwień dupa. Jeszcze kask ładować? naaah... Choć idea trzeciego stopu fajna, trzeba przyznać.
OdpowiedzNie jest ważne czym hamujesz. Ważna jest wartość przeciążenia które powstaje przy hamowaniu oraz charakterystyka jego narastania która określa czy hamujemy. Potem dodatkowe dane z żyroskopów i dobre diody czy przewód elektroluminescencyjny. Zasilanie z baterii litowej CR123 lub dobrego akumulatora. Wytrzyma wystarczająco długo, zapewne więcej niż zestaw BT który i tak ładujemy. Po jeździe, raz na tydzień - do miesiąca podłączasz powerbank i następnego dnia działa jak nowy ;-) A kask wciąż może leżeć w garażu. Ja chciałbym jednak żeby świecił nawet podczas hamowania silnikiem. Dobry silnik jest lepszy niż lipne hamulce. Jadący za Tobą nie zorientuje się do momentu kiedy wjedzie w Ciebie. Do tej pory robili w maszynie taki rzeczy ale kask działa zawsze z kierowcą. Rożnica porównywalna do assistance przy ubezpieczeniu OC i przez ADAC ;-D To nie cuda. To fizyka, matematyka i najnowsza wczorajsza technologia ;-)
OdpowiedzCo za różnica czy się hamuje silnikiem czy hamulcem, ktoś kiedyś napisał gdzieś na forum motocykla sv 650, że on to w sumie w trasie rzadko używa hamulca, bo wystarcza sama redukcja.
OdpowiedzMoże będą robić wersje premium co reaguje rowniez na hamowanie silnikiem :)
Odpowiedz