tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Sidecar Moto Pomarañcza. Motocykl z koszem zbudowany, by dzieliæ pasjê z ¿on±
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
 
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Sidecar Moto Pomarañcza. Motocykl z koszem zbudowany, by dzieliæ pasjê z ¿on±

Autor: Lech Wangin 2022.06.15, 13:37 Drukuj

Nigdy wcześniej w swojej zawodowej karierze nie spotkałem się z historią, która równie dobitnie dowodzi związku maszyny z człowiekiem, swoistego sprzężenia zwrotnego, które można by podsumować stwierdzeniem: pokaż mi swój motocykl, a powiem ci kim jesteś.

Prezentowany w tym artykule sidecar, z racji koloru zwany Moto Pomarańczą, jest dziełem Krystiana Wiznera. Zbudował go po to, by móc dzielić swą motocyklową pasję z żoną Gosią, która cierpi na dystrofię mięśni. Jest to nieuleczalna i stale postępująca choroba prowadząca do zaniku mięśni. Osoby cierpiące na tą chorobę wymagają stałej opieki, bo z oczywistych względów nie mogą być samodzielne. Jednak tak już chyba często bywa, że osoby, których fizyczność ma istotne ograniczenia dysponują silnym duchem i sprawnym umysłem. Tak też jest w przypadku Gosi. Jej apetyt na życie mógłby być wzorem dla nie jednego w pełni sprawnego człowieka, a fakt, że z wykształcenia jest matematykiem dowodzi, że musi mieć "tęgą kiepełę".

NAS Analytics TAG

Z Krystianem poznali się w 1996 roku i od tego czasu są nierozłączną parą. Jak Krystian sam mówi związek z Gosią pozwolił mu stać się lepszym człowiekiem, bo wcześniej, delikatnie mówiąc, nie zaliczał się do ludzi spokojnych i bezkonfliktowych. Motocykle towarzyszyły mu już od szczenięcych lat, dość powiedzieć, że widoczny na zdjęciach sidecar jest jego trzydziestym czwartym motocyklem. Kiedy poznali się z Gosią początkowo wspólne wyjazdy organizowali w ten sposób, że Gosia jechała z kimś ze znajomych samochodem, a Krystian dosiadał motocykla. To się jednak na dłuższą metę nie sprawdziło, więc wybór motocykla z wózkiem bocznym wydawał się oczywistym rozwiązaniem. Jednak próby wspólnej jazdy sowieckim zaprzęgiem nie spełniały oczekiwań. Po prostu jazda w koszu "Kaśki" czy Urala była dla Gosi zbyt męcząca i mało komfortowa. Wtedy nastąpiła krótka przerwa w motocyklowej aktywności Krystiana, a miejsce jednośladów zajęły stare Volkswageny Garbusy, bo trzeba wam wiedzieć, że Krystian jest entuzjastą przede wszystkim starej motoryzacji. Ponieważ jednak wilka zawsze ciągnie do lasu, Krystian w końcu poczuł nieodpartą chęć powrotu na dwa koła. Kupił wtedy używaną Hondę X 11. To motocykl, o którym mało kto dziś pamięta, bowiem Honda produkowała ten model tylko przez trzy lata - od 2000 do 2003 roku. Jest to naked bike zbudowany na bazie sportowo - turystycznego modelu CBR 1100 XX Blackbird, który w swoim czasie był jednym z najszybszych motocykli i bez wątpienia najszybszą Hondą. Nie dziwne więc, że X 11 może wśród nakedów nawet jeszcze dziś imponować osiągami. Krystian nie zbyt długo cieszył się z trakcyjnych walorów nowego nabytku i zamiast ryzykować szybką jazdą postanowił wykorzystać Hondę jako bazę do budowy zaprzęgu z wózkiem bocznym, by móc w ten sposób zaoferować żonie uroki motocyklizmu. Ze względu na to, że Honda posiada otwartą od dołu ramę grzbietową, wykorzystanie  motocykla jako ciągnika w zaprzęgu nie było zadaniem łatwym. Krystian ma jednak duże doświadczenie zarówno w remontach motocykli jak i w ich customowych modyfikacjach, podjął się więc tego zadania bez wahania. Zarówno sam wózek boczny jak i cały system połączenia go z motocyklem został zaprojektowany i wykonany przez Krystiana. Aby można było połączyć wózek z motocyklem trzeba było zbudować ramę pomocniczą okalającą boki i spód silnika. Konstrukcja ta wykonana jest z płyty stalowej o grubości 9 mm. Elementy pomocniczej ramy zostały wycięte waterjetem i następnie odpowiednio uformowane. Do kotwiczenia ramy pomocniczej do ramy motocykla wykorzystano oryginalne otwory w ramie motocykla i w bloku silnika. W celu połączenia pomocniczej ramy z motocyklem wykorzystano nowe, dłuższe od oryginalnych, śruby K-10 o podwyższonej wytrzymałości. Podwozie wózka bocznego łącznie z wahaczem koła to również konstrukcja własna. Rama wózka wykonana jest z profili zamkniętych bezszwowych o przekroju 50 x 30 mm i grubości ścianki 3 mm. Jak widać jest to konstrukcja solidna, zapewniająca długoletnią bezawaryjną eksploatację. Ponieważ Honda X 11 posiada układ hamulcowy dual CBS, nie chcąc ingerować w ten skomplikowany system Krystian nie przewidział hamowania koła wózka. Na szczęście kosz nie jest zbyt ciężki bo cały wózek wraz z gondolą i fotelem waży 75 kg, nie jest więc żadnym wyzwaniem ani dla silnika Hondy ani dla jej hamulców. Jeśli chodzi o samą gondolę, to została ona zaprojektowana tak, by można było łatwo przewozić z tyłu wózek inwalidzki. W gondoli umieszczony jest specjalny fotel, który został zaadoptowany z wyczynowego auta, po czym jego kształt zmodyfikowano, by zapewnić Gosi wygodną podróż na pokładzie sidecara. W czasie jazdy siedzi ona w fotelu mocno przypięta pasami. Dla poprawy bezpieczeństwa za fotelem znalazł się jeszcze solidny pałąk przeciwkapotażowy. Przednia część gondoli, łącznie z wykonaną z poliwęglanu szybą, jest odchylana do przodu, tak by łatwiej było usadowić pasażerkę na jej miejscu, a w tylnej części za oparciem fotela znajduje się jeszcze pojemny bagażnik. Zawieszenie koła wózka zapewnia zupełnie niezły komfort jazdy, a sama gondola zamontowana jest do ramy za pośrednictwem taśmy elastomerowej, która dodatkowo tłumi drgania. Jako koło wózka wykorzystano tylne koło od Hondy Hornet z 2004 roku. Początkowo na tylne koło Hondy i koło wózka zamontowano samochodowe opony, ale okazało się, że nie najlepiej współpracowały one z motocyklowymi felgami wymuszając stosowanie w kołach zbyt wysokiego ciśnienia. Jak w każdym rzetelnie skonstruowanym sidekarze również w Moto Pomarańczy nie brak elementów, które umożliwiają precyzyjną regulację podwozia - mam tu na myśli zbieżność kół motocykla i wózka oraz prawidłowe odchylenie motocykla od pionu.  Jako amortyzator skrętu, konieczny szczególnie wtedy, gdy sidecar zdolny jest osiągać wyższe prędkości, Krystian wykorzystał amortyzator układu kierowniczego z Mercedesa.

Moto Pomarańcza służy Krystianowi i Gosi już od sześciu lat. Bez wątpienia jest czynnikiem cementującym ich związek - jemu pozwala dzielić z żoną pasję motocyklową, dla niej jest ruchomym oknem na świat. Oboje bardzo lubią wspólne podróże, choć oboje z nieco innych powodów. W czasie wspólnych wyjazdów Krystian z pasją odwiedza motoryzacyjne muzea i zloty, Gosia zaś napawa się pięknymi widokami odwiedzanych okolic. Wspomnienia ze wspólnych wyjazdów na długo pozostają w pamięci i wzbudzają apetyt na więcej podobnych przeżyć. Dla mnie to kolejny dowód na to, że motocykl jest najlepszym sposobem by ubarwić życie.

Na koniec wypada jeszcze wspomnieć, że Krystian w ciągu swej długoletniej motocyklowej kariery zaskarbił sobie uznanie wielu fachowców, którzy pomagają mu w realizacji jego rozlicznych projektów i którym to fachowcom chciałby za naszym pośrednictwem podziękować.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjêcia
01 Sidecar Moto Pomarancza na drodze
NAS Analytics TAG
02 Sidecar Moto Pomarancza jazda
03 Sidecar Moto Pomarancza z koszem
04 Sidecar Moto Pomarancza Krystian
05 Sidecar Moto Pomarancza w akcji
06 Sidecar Moto Pomarancza Honda
07 Sidecar Moto Pomarancza Blackbird Custom
08 Sidecar Moto Pomarancza wozek boczny
09 Sidecar Moto Pomarancza kokpit
10 Sidecar Moto Pomarancza siedzenie pasazerki
11 Sidecar Moto Pomarancza Gosia and Siwy
12 Sidecar Moto Pomarancza
... wiêcej zdjêæ »
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG
Zobacz równie¿

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê