tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Nowe prawo jazdy 2013 - jakie zmiany?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Nowe prawo jazdy 2013 - jakie zmiany?

Autor: Łukasz „Boczo” Tomanek 2012.10.11, 12:37 230 Drukuj

Nowe prawo jazdy 2013 - jakie czekają nas zmiany? 19 stycznia 2013. Tego dnia oficjalnie wchodzą w życie zupełnie nowe przepisy dotyczące zdobywania prawa jazdy. Wszelkie szczegóły zostały opublikowane w Rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 5  września 2012. Temat zmian w przepisach dotyczących prawa jazdy obrósł spekulacjami na długo przed potwierdzeniem w Dzienniku Ustaw. Czego możemy się spodziewać?

Nowe kategorie praw jazdy - oficjalnie oficjalne

Kategoria prawa jazdy AM - Zastępuje kartę motorowerową i uprawnia do prowadzenia motorowerów i czterokołowców lekkich (np. niewielkich quadów, których masa nie przekracza 330 kg, a prędkość maksymalna to 45 km/h) o pojemności nie przekraczającej 50 cm3. O to uprawnienie młodzi  kierowcy będą mogli się ubiegać po ukończeniu 14 roku życia. Osoby, które ukończyły 14 lat i posiadają kartę motorowerową odpłatnie mogą ją wymienić na prawo jazdy AM bez konieczności zdawania egzaminu.

Wedle ustawy z dnia 5 stycznia 2011, osoby które przed wejściem przepisów w życie ukończyły 18 lat, są uprawnione do poruszania się motorowerem.

Kategoria prawa jazdy A1 – (bez zmian) Uprawnia do prowadzenia jednośladów o pojemności do 125 cm3 i mocy nie przekraczającej 11 kW (15 KM). Aby zdobyć to uprawnienie, należy mieć ukończone 16 lat.

Kategoria prawa jazdy A2 – Największa nowość. Prawo jazdy tej kategorii uprawniało będzie motocyklistę do prowadzenia jednośladu 35 kW (47,5 KM) np. Kawasaki Ninja 300, Hondy NC700, Yamahy MT-03, Yamahy XT660 czy Suzuki GS500. Rzecz jasna wprowadzenie tej kategorii ma zapobiec wsiadaniu młodzieży na mocne motocykle.

Do uzyskania tej kategorii prawa jazdy wymagane jest ukończenie 18 lat.

Kategoria prawa jazdy A – bez zmian pozostaje zakres pojemności (można prowadzić wszystkie motocykle). Zmienia się jednak wiek potrzebny do uzyskania tej kategorii. Motocyklista może ubiegać się o dokument od 20 roku życia pod warunkiem, że od 2 lat jest posiadaczem kategorii A2. Jeśli ubiegający się nie posiada prawa jazdy kategorii A2, musi mieć ukończone 24 lata.

Ważne: Prawo jazdy AM, A1, A2 oraz A będą wydawane na okres 15 lat. Okres ten może zostać skrócony biorąc pod uwagę orzeczenie lekarskie. Po upływie tego czasu ważność traci jedynie dokument, nie zdobyte uprawnienia.

Ważne: Kierowca, który posiada prawo jazdy kat. B jest uprawniony do poruszania się pojazdami określonymi w kategorii AM. Innymi słowy, posiadając prawo jazdy na samochód, można się poruszać motorowerami.

Ubiór egzaminowanego motocyklisty

O ile o prawie jazdy kategorii A2 i ukończonych 24 latach potrzebnych do uzyskania kategorii A (bez wcześniejszego A2) było już wiadomo, o tyle opublikowane w paragrafie 13.1. zmiany dotyczące przygotowania egzaminowanego rodzą pytania.

Otóż egzaminowany zobligowany będzie do zapewnienia sobie odpowiedniego stroju, który obejmuje:

  • spodnie z długimi nogawkami
  • kurtkę z długimi rękawami zapinaną na suwak, guziki lub zatrzaski
  • rękawice zakrywające całe dłonie
  • obuwie wiązane na płaskiej podeszwie

Dyskusyjnym elementem jest ostatnia pozycja, czyli obuwie. Skoro ustawa jest dość ścisła i dokładna, jeśli chodzi o ubiór egzaminowanego motocyklisty, można wywnioskować, że obuwie wiązane, na płaskiej podeszwie będzie jedynym akceptowanym przez egzaminatora. Mówiąc łopatologicznie, akceptowalne będą zwykłe, sznurowane tenisówki, ale homologowane obuwie motocyklowe z pełnym zestawem protektorów (zapinane na zamek, rzepy lub zatrzaski) już nie.

Zmiany w egzaminie teoretycznym i praktycznym

Zmiany części teoretycznej wyglądają dokładnie tak samo, jak w przypadku kategorii B. Będzie 20 pytań. Na przeczytanie każdego z nich egzaminowany ma 20 sekund, a na odpowiedź TAK/NIE 15 sekund. Są także pytanie A/B/C i na nie należy odpowiedzieć w czasie 50 sekund. Pytania są punktowane (max 74 punkty), a do wyniku pozytywnego trzeba mieć 68 punktów. Czas egzaminu – 25 min.

Totalne zmiany w stosunku do tego, co jest teraz nastąpią w przypadku części praktycznej.

  1. Nie będzie znanej  do tej pory jazdy na słynnej „ósemce” (rozumianej jako slalom w określonym liniami na nawierzchni kształcie). Motocyklista nadal będzie wykonywał slalom między dwoma pachołkami w kształcie ósemki, ale będzie wykonywał go w prostokącie o wymiarach 7x14m, określonym białymi liniami
  2. Slalom między bramkami ustawionymi z pachołków. Bramka będzie miała szerokość 1,9 m, a będą one ustawione w odległości 3,5 m od siebie.
  3. Szybki slalom między pachołkami przy średniej prędkości 30 km/h
  4. Ruszanie na wzniesieniu – pozostaje bez zmian
  5. Ominięcie przeszkody przy prędkości 50 km/h (na palcu znajdować się będzie urządzenie do pomiaru prędkości). Swoisty Test Łosia. Temat ze wszech miar kontrowersyjny. Na zamkniętym obiekcie, jakim egzaminacyjny plac manewrowy bez wątpienia jest, prędkość 50 km/h jest ogromna. I sporo może pójść nie tak podczas wykonywania tego manewru. Za duża prędkość, za duże pochylenie w czasie omijania przeszkody, utrata przyczepności, a w skrajnym przypadku utrata panowania nad motocyklem i uderzenie w inny obiekt.

Ważne: Każdy egzamin (kategoria) będzie miał osobny pojazd egzaminacyjny. Innymi słowy, motocykliści zdający na kategorią A2 będą egzaminowani na motocyklach o mocy nie przekraczającej 47 KM (w jednym z WORDów usłyszeliśmy, że będzie to pojazd 400cc, ale nie mamy pojęcia, o jaki motocykl dokładnie chodzi), a motocykliści zdający na kat. A zostaną przeegzaminowani na motocyklach „dorosłych” (których pojemność zapewne będzie oscylować w okolicach 600cc). I tak, zgadza się. Każdy motocykl będzie jeździł po tym samym placu manewrowym.

Trasa egzaminacyjna

Oficjalna trasa egzaminacyjna, która będzie wywieszona w WORDzie będzie obowiązywać jedynie dla kategorii AM. W przypadku pozostałych kategorii A1, A2 i A trasę egzaminator ustala na bieżąco mając na uwadze kryterium określone w paragrafie 25.1 czyli "Egzaminator przeprowadzający egzamin państwowy dobiera trasę przejazdu w trakcie egzaminu państwowego w taki sposób, aby natężenie ruchu (w godzinach szczytu) na elementach drogi określonych w tabeli nr 7 załącznika nr 2 do rozporządzenia nie było mniejsze niż 400 pojazdów na godzinę na jeden pas ruchu – nie dotyczy egzaminów państwowych prowadzonych w zakresie prawa jazdy kategorii AM i T."

Pytanie, w jaki sposób owo natężenie ruchu będzie mierzone nasuwa się samo. Czy jest to tylko umowna (ale jednak ustalona ustawicznie) kwestia, której i tak nie będzie sprawdzać? Czy ośrodki będą się powoływać na dane statystyczne? WORDy w tej kwestii póki co milczą.

Co jeśli jestem w trakcie robienia kursu?

Cóż, mamy złe wiadomości. Jeśli kursant jest aktualnie w trakcie robienia kursu, ale egzamin będzie miał po wejściu nowych przepisów, będzie zdawał na nowych zasadach. Najlepiej byłoby zdać egzamin jak najszybciej, ale problemem jest pogoda. WORD może wstrzymać egzaminy na kategorię A jeśli aura na to nie pozwoli. Obecnie jest ostatni moment na to, aby zdać wszystko „po staremu”. Czas oczekiwania na egzamin kategorii A wynosi od 3  do 4 tygodni, więc jest jeszcze cień szansy.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 116
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG
Zobacz również

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

    NAS Analytics TAG
    na górę