Najlepsze trasy motocyklowe w USA. Wielka pi±tka to gwarantowana przygoda ¿ycia
Stany Zjednoczone słyną z wielu niezwykle malowniczych tras motocyklowych, łącznie z historyczną i bodajże najbardziej znaną Route 66, nawet jeśli jej obecna forma to zaledwie fragmenty trasy z przeszłości. Ale USA to nie tylko droga numer 66. Oto pięć najwyżej cenionych przez motocyklistów tras w Ameryce.
Jeśli podobnie jak ja szukasz inspiracji na niezwykłą wyprawę, być może powinieneś rozważyć wyjazd do Stanów Zjednoczonych. W dobie stosunkowo tanich przelotów i minimum formalności, jakich wymaga wypożyczenie motocykla, to wcale nie jest takie trudne. Warto jeszcze przypomnieć, że obywatele Polski mogą przebywać w USA bez wizy w celach turystycznych aż przez trzy miesiące. To aż nadto, żeby zaliczyć poniższe trasy.
Pacific Coast Highway - Kalifornia
California State Route 1 określana mianem Pacific Coast Highway, jest jedną z najpiękniejszych dróg motocyklowych w Ameryce. Trasa wiedzie od Orange Country do Mendocino Country, ale najbardziej niezwykły fragment prowadzi przez Big Sur. Pod tą nazwą kryje się niemal 200-kilometrowy odcinek drogi PCH wiodący wzdłuż skalistych klifów wybrzeża środkowej Kalifornii.
Wspaniałe krajobrazy zapierające dech w piersi i błyszczący błękitem Pacyfik skutecznie odrywają uwagę od drogi, a to może być niebezpieczne, bo motocyklistów czekają ostre zjazdy i zakręty. Do tego ruch bywa zazwyczaj spory. W Big Sur znajduje się Cone Peak. To przybrzeżna góra o wysokości 1571 metrów i jest to najwyższy przybrzeżny szczyt na obszarze kontynentalnych Stanów Zjednoczonych. W praktyce Cone Peak jest oddalony od Oceanu Spokojnego o pięć kilometrów.
Skyline Drive - Georgia
Skyline Drive to kolejna narodowa droga krajobrazowa. Trasa przebiega granią Pasma Błękitnego wzdłuż całej długości Parku Narodowego Shenandoah w Wirgini, z Front Royal na północy do przełęczy Rockfish w pobliżu Waynesboro na południu. Skyline Drive ma 169 km długości. Na całej długości obowiązuje ograniczenie prędkości do 35 ml na godzinę, czyli 55 km/h. Malownicze krajobrazy można podziwiać z 74 punktów widokowych. Droga jest szczególnie atrakcyjna jesienią, kiedy wielobarwne korony drzew sprawiają, że okolica wygląda jak obraz impresjonisty.
W pierwotnych zamierzeniach Skyline Drive miała służyć jako droga dojazdowa do Rapidan Camp, gdzie znajdowała się wakacyjna rezydencja prezydencka, przeniesiona później do Camp David. Na drodze znajduje się również tunel o długości ponad 200 metrów wydrążony w górze Mary’s Rock.
Walory krajoznawcze tej drogi przyciąga rocznie ponad 2 miliony odwiedzających. Ze względu na ruch, zakręty i dziką przyrodę, w tym niedźwiedzie, jelenie i dzikie… indyki, trzeba być jednak bardzo ostrożnym.
Going-to-the-Sun Road - Montana
Super gładka asfaltowa droga jest główną trasą biegnącą przez Park Narodowy Glacier w Montanie, jeden z najpiękniejszych w całych Stanach Zjednoczonych. Going-to-the-Sun Road ma tylko około 80 kilometrów długości, ale jest doskonała ze względu na bardzo dobrą jakość drogi i niezwykle widoki na trasie. Najlepsze jest to, że w okolicy są również inne całkiem dobre drogi, a więc nie trzeba skupiać się wyłącznie na jednej trasie, lecz można oddać prawdziwej motocyklowej włóczędze górami i dolinami, wokół jezior i wodospadów wciąż dzikiej krainy.
Jedynym z wyzwań jest pokonanie przełęczy Logan na wysokości 2026 metrów, będącej najwyższym punktem na trasie. Droga jest zamknięta zimą, a więc trzeba upewnić się, że w terminie przejazdu będzie już otwarta. Going-to-the-Sun Road zazwyczaj jest uruchamiana na początku czerwca i można nią jeździć do połowy października. Termin nie jest stały. Bywa, że droga jest otwierana dopiero w lipcu.
Jednocześnie Going-to-the-Sun Road uważana jest za jedną z najtrudniejszych do oczyszczenia na wiosnę. Zajmuje to około dziesięciu tygodni nawet przy użyciu sprzętu, który może usunąć 4000 ton śniegu w ciągu godziny! I jeszcze dodam ciekawostkę. Załoga jednego pługu śnieżnego pokonuje na wiosnę, w ciągu całego dnia, zaledwie około 150 metrów odległości.
Cherohala Skyway - Tennessee
Cherohala Skyway to łącznie prawie 70 kilometrów trasy między Robbinsville, North Carolina and Tellico Plains w stanie Tennessee. Droga należy do National Scenic Byway, czyli jest wyróżniona przez Departament Transportu Stanów Zjednoczonych ze względu na swoje walory krajoznawcze. Druga specjalna kategoria łączy się z przyrodą - National Forest Scenic Byway. Cherohala Skyway jest świetną drogą, ale możesz stworzyć pętlę dokładając tzw. Ogon Smoka, czyli słynny Tail od The Dragon. Smok to legendarna trasa licząca zaledwie 17-kilometrów, ale charakteryzująca się tym, że na całej długości ma aż 318 ostrych zakrętów. Niewielki minus tej trasy to pustki w nocy - niektórzy uznają to za plus, i zdecydowanie wyższa trudność przejazdu w miesiącach zimowych. Nie ma też stacji benzynowych ani miejsc, w których można zjeść.
Tail of the Dragon - Tennessee
Deal’s Gap albo Tail of the Dragon to wspomniany już odcinek o długości 17 kilometrów wzdłuż US Route 129, który prowadzi przez Park Narodowy Great Smoky Mountains. Położony na pograniczu stanów Karolina Północna i Tennessee rozciąga się pośród niezwykle malowniczego pasma górskiego Appalachów. W parku występują łosie, jelenie i niedźwiedzie czarne.
Chociaż droga jest krótka, ma aż 318 zakrętów, z których wiele zostało nazwanych, np. Wheelie Hell, Shade Tree Corner, Mud Corner, Sunset Corner, Gravity Cavity, Beginner’s End. Ograniczenie prędkości na drodze wynosiło pierwotne 55 mil na godzinę, czyli 90 km/h, ale ze względu na dużą popularność trasy i spory ruch wynosi obecnie 35 mil na godzinę - 55 km/h.
Jeźdźcy, którzy zostają pożarci przez smoka, zostawiają na chropowatym asfalcie fragmenty własnej skóry, plastiku i metalu, ale to nie wszystko. Świadkiem ich porażki pozostaje stare, rosochate Drzewo Wstydu, tj. Tree of Shame, znajdujące się na rozdrożu Deals Gap. To żyjący pomnik bezradności człowieka wobec nieubłaganej grawitacji i własnych ograniczeń. Począwszy od lat 80. ubiegłego wieku, na Drzewo Wstydu trafiają kawałki i fragmenty metalowych rumaków, których jeźdźcy przegrali z drogą 129. Jak tam trafiają? Zostają zamocowane lub powieszone przez tych, którzy ponieśli fiasko.
Warto wiedzieć, że park położony na wysokości od 277 do 2025 m n.p.m. i charakteryzuje się dużymi różnicami wysokości drogi. Strome zjazdy i podjazdy z licznymi zakrętami mogą wysadzić z siodła najlepszych motocyklistów, szczególnie w weekendy, kiedy na Ogonie Smoka jest duży ruch.
Far, far away
Wielka piątka to trasy niezwykłe i wspaniałe, ale oczywiście stanowią tylko niewielką część możliwości podróży na dwóch kołach przez Stany Zjednoczone. I jeszcze jedno. Pomimo niepowtarzalnych okoliczności przyrody, są to trasy stricte turystyczne. Jak doskonale wiecie, istnieją plusy i minusy podróży takimi trasami, ale o tym porozmawiamy już następnym razem.
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeDobra pi±tka tras, to na pewno. Te s± te najbardziej znane ale jest ich du¿o wiêcej, po prostu mniej turystycznych, mo¿e te¿ z mniej piêknymi widokami ale za to super zakrêtami (a o to ka¿demu ...
Odpowiedz