Motocykle, którymi możesz ścigać się w polskim Moto3
Honda CBR250R, Kawasaki Ninja 250R, dwusuwowa Aprilia RS125, a może wyczynowe Moriwaki? Czym chciałbyś ścigać się w Moto3?
Klasa Moto3 to najniższa klasa wyścigowa cyklu Motocyklowych Mistrzostw Świata, ich zaplecze i kuźnia młodych talentów. Nastawiona na młodych zawodników z potencjałem, startujących na lekkich i nieprzesadnie mocnych motocyklach. Niejednokrotnie mogliśmy się przekonać jak pasjonujące są walki w Moto3. Poprzez wyrównany poziom technologiczny maszyn i stosunkowo małą moc silników walka o zwycięstwo prowadzona jest przez kilkunastu zawodników do ostatniej prostej.
Przez kilkadziesiąt lat najniższą klasę stanowiły dwusuwowe 125-tki. Jako, że silniki dwusuwowe powoli wychodziły z masowych produkcji seryjnych, postanowiono, że od 2012 roku zastąpią je silniki czterosuwowe o dwukrotnie większej pojemności 250 ccm (ale porównywalnej mocy). W taki oto sposób powstała klasa Moto3.
Zmiana, która natychmiastowo weszła w życie w Mistrzostwach Świata, niekoniecznie przyjęła się jeszcze w pełni w rozgrywkach krajowych, w tym w Wyścigowych Motocyklowych Mistrzostwach Polski. Na naszym podwórku w klasie Moto3 nadal możemy wystartować zarówno czterosuwową 250-tką jak i dwusuwową 125-tką. Jak się uprzemy to nawet pozwolą nam dosiąść czterosuwa 125, ale przez bardzo małą moc tych motocykli nie są w stanie konkurować w wyścigu i są zarezerwowane dla Młodzieżowego Pucharu Polski (przy limicie wieku zawodników 21. lat).
Tak więc jeśli ktoś z was poczuje potrzebę rozwoju własnych umiejętności i chęci rywalizowania w najniższej kategorii, przedstawiamy listę motocykli dostępnych na rynku, którymi można ścigać się w polskim Moto3:
1. Moriwaki MD 250H
Bez wątpienia najlepszy motocykl w stawce, ponieważ to sprzęt bez homologacji, stworzony tylko do sportu. Produkcja na małą skalę w Japonii polega na zaadoptowaniu 33 konnego silnika od crossowej Hondy CRF250X do prototypowej ramy. Całość waży ok. 80 kg, co stanowi świetny stosunek mocy do wagi. Minusem jest ekstremalnie mało miejsca za kokpitem oraz niskie położenie siodła - motocykl ewidentnie skrojony pod drobnego dwunastolatka. Kolejnym minusem, względem poniższych propozycji, jest wysoka cena. Mimo to Moriwaki to sprzęt dla osób, które na poważnie myślą o Moto3 i chcą w pełni poczuć wyczynowy duch klasy.
Cena: od 28,000 zł. (za pojazd używany)
Produkowana seryjnie Honda ma ładne smukłe kształty, nowoczesny elektroniczny wyświetlacz oraz wygodna pozycja za sterami. Z powodu niewyczynowego charakteru jednostki napędowej, jednocylindrowej konstrukcji silnik generuje tylko 27 KM. Mimo to po kilku przeróbkach (zawieszenie, wydech, sety) możemy cieszyć się sportową i, co ważne, nie drogą w eksploatacji maszyną. Hiszpański puchar markowy jest dowodem na to, że CBR250R to świetna baza.
Cena: od 10,000 zł (używany); 16,100 zł (nowy w dniu premiery)
Od tego roku w regulaminie PZM-otu nie ma zapisu, że silnik 250 ccm mają posiadać jeden cylinder, dlatego wachlarz maszyn możemy poszerzyć o ten model. Dwa cylindry w tej samej pojemności generują trochę większą moc i Zieloni mogą pochwalić się 33 KM. Niestety, tak jak w przypadku Hondy CBR250R, pozycja jest bardziej turystyczna niż sportowa, dlatego w tym przypadku wypadałoby zrobić kilka przeróbek zanim wyjedziemy na tor. Model został zastąpiony jednocylindrową Ninją 250SL.
Cena: od 7,000 zł (używany); 17,900 (nowa Ninja 250SL)
4. Aprilia RS 125
Kultowy motocykl rozwijany przez kilkanaście lat. Niestety produkcja tego modelu została zakończona w 2011 roku. Wygląd tej maszyny oraz sportowa pozycja powodowały, że była marzeniem niejednego nastolatka. Jakość wykonania oraz osiągi zapewniają gotowość do jazdy w wyścigu bez jakichkolwiek modyfikacji. Oczywiście można ulepszyć seryjną specyfikację podwyższając moc silnika nawet do 40 KM oraz dopasować lekkie komponenty i wymienić zawieszenie, co pozwoli na uzyskanie czasu 1:51 na torze Poznań. Dostępność na aukcjach internetowych skutkuje jest duża, a ceny zróżnicowane. Egzemplarze sprzed 2000 roku można kupić poniżej 5,000 zł. Minus konstrukcji? Dwusuwowy silnik jest mocny, ale wymaga regularnych serwisów i stosowania porządnych olei do mieszanki.
Cena: od 5,000 zł (używany)
5. Cagiva Mito 125
Główny konkurent Aprili, niestety mniej popularny w Polsce, bardziej w krajach południowych. Parametry i osiągi bardzo zbliżone do RS-ki, a nawet trochę lepsze. Dynamiczny wygląd i sportowa pozycja również czynią z niego z miejsca rasowego „ściga”. Niestety słaba dostępność części zamiennych powoduje, że jest to motocykl drugiego wyboru i lepiej poszukać zdrowej RS.
Cena: od 5,000 zł (używany)
Czterosuwowe 125-tki
Motocykle te możemy wrzucić do jednego worka o umownej nazwie „odkurzacze”. Skrojone pod ten sam parametr, generują około 15 KM i mają służyć nastolatkom do stawiania pierwszych kroków nie tylko na torze, ale w ogóle na motocyklu. Z tego powodu pozycja jest bardzo wygodna, a komponenty zaledwie wystarczające na jeżdżenie po ulicy. Jazda na torze też może być przyjemna, ale sprowadza się raczej do płynnego przejazdu całego obiektu z jednostajną prędkością 120km/h. Na pewno więcej frajdy uzyskamy na treningach po torze kartingowym. W dedykowanych dla siebie klasach konkurencyjne, ale nie mają szans w porównaniu do motocykli Moto3. Mimo wszystko idealne do rozpoczęcia przygody ze ściganiem w ogóle, zwłaszcza gdy ma się “naście” lat. Godnymi reprezentantami klasy są: Honda CBR125R, Yamaha YZF-R125 czy KTM RC125.
Nie czekaj, nie myśl, wystartuj w Moto3!
Wspólną cechą dla wszystkich motocykli klasy Moto3 jest ich niska cena. Poza wyczynowym Moriwaki (które jest drogie w zakupie w porównaniu do Aprili RS125, niekoniecznie w porównaniu do sportowych motocykli klasy 600 czy 1000), ceny zakupu są jak na motorsport niskie. Za nieco ponad 5,000 zł można kupić Aprilię RS125, która udowodniła już w przeszłości, że jest jednym z bardziej konkurencyjnych pojazdów tej kategorii. A nie można zapominać, że koszty eksploatacji (np. ceny i zużycie opon czy w końcu finansowe następstwa wypadku) są wielokrotnie niższa od “dużych” motocykli. Bez problemu w 10,000 zł zmieścimy się w przygotowaniu wyczynowego sprzętu dedykowanego torom wyścigowym, którym nie tylko tanio się pościgamy, ale też tanio potrenujemy (chociażby na torach kartingowych, gdzie większe motocykle się duszą). Wielu zawodników więcej pieniędzy w sezonie wydaje na same opony…
W kolejnych odsłonach artykułów z cyklu poświęconemu polskiemu Moto3 postaramy się przedstawić testy dwóch najpopularniejszych motocykli występujących w Mistrzostwach Polski: Aprilii RS125 oraz Moriwaki MD 250H.
Foto: Archiwum
|
Komentarze 8
Pokaż wszystkie komentarzeCzy do Moto3 dopuszczają też dziewczyny? A jak nie to może chociaż jakieś krajowe zawody???
OdpowiedzOczywiście, dziewczyny mogą na równi startować z panami :)
OdpowiedzZnalazłem nową stronę z aukcjami na której można kupić np. laptopa za 15 złotych : www.tinyls.net/licytuj Polecam serwis, póki co mało użytkowników i łatwo się wygrywa :) Ja wylicytowałem ...
OdpowiedzYamaha, nie TZF-R125, tylko YZF-R125 :)
Odpowiedzczekam na kolejne artykuły związane z Moto 3 i liczę na więcej szczegółów.
OdpowiedzW jaki sposób można się dostać do moto3, ile lat trzeba mieć i co jest wymagane :)
Odpowiedz1:51 s aprillia rs 125??? chyba się autorowi pokręciła 1 z 9 ;) na filmiku gdzie jest onboard z jazdy wyscigowa rs 125 kierowca regualrnie kreci czasy na poziomie równych 2 minut żeby zejść o te 9 ...
Odpowiedzokoło 2:00 to czas dla seryjnego motocykla na slickach. 1:51 pojechał jeden z braci Pawelec, na motocyklu który w czechach słowacji itp jechałby nie z innimi rs'kami w klasie SP, a ze sprzętami takimi jak moriwaki, w klasie gp ;)
OdpowiedzNie nikt się nie pomylił. Taki czas pojechał jeden z zawodników w zeszłym roku bodajże - 40KM zdjęcie z masy pojazdu - zmiana zawieszenia i dobre opony no i oczywiście wiedza jak jechać. A regularnie chłopaki jeżdżą po 1min55s. Filmik jest tylko przykładem.
Odpowiedz