Motocykl używany Yamaha XV 535 Virago 1988-2004 (dane techniczne, wady/zalety, opinia)
Yamaha XV 535 zadebiutowała w 1988 roku, z miejsca uzyskując gigantyczną popularność. Zgrabna, proporcjonalna, nowoczesna i absolutnie przyjazna jak na segment chopperów przyciągnęła początkujących, zaawansowanych, kobiety i drobnych mężczyzn, miłośników niewielkich tras i codziennych dojazdów do pracy. W produkcji pozostała aż do 2004 roku...
Choppery drugiej połowy lat 80 były w większości dużymi, ciężkimi, mocnymi pojazdami, wymagającymi siły i słusznych gabarytów. Yamaha w średniej kategorii pojemnościowej postanowiła pójść nieco inną drogą. Siedzenie na niewielkiej wysokości, doskonała poręczność i gabaryty przypominające średniej wielkości nakeda sprzyjały kobietom i motocyklistom o niższym wzroście. Dodatkowym atutem był bezobsługowy wał kardana, dzięki czemu kobietom odpadał stres związany ze smarowaniem i naciągiem łańcucha, a tylne koło pozostawało wolne od smaru.
Kameleon
Yamaha XV535, zamiast przydomka Virago powinna mieć nazwę kameleon. W perfekcyjny bowiem sposób podkreślała kształt i linię detali, mimo że rzeczywiste podzespoły są czymś innym, niż się wydają. Mówiąc prościej, bak de facto był elementem maskującym układu ssącego i elektryki, a rzeczywisty zbiornik ukryto pod siedzeniem. Atrapami były wloty powietrza do gaźników czy elementy głowicy.
Obserwator mógłby stwierdzić, że układ wydechowy składa się z dwóch rur "wychodzących z silnika", w praktyce, pomiędzy silnikiem a wahaczem ukryto olbrzymią komorę tłumika. Od 1989 roku atrapa zbiornika paliwa zaczęła być także bakiem, co wraz z dotychczasowym, umieszczonym pod siedzeniem, zwiększyło możliwość zatankowania 13,5 litra benzyny w miejsce dotychczasowego 8,6 litra. Przy deklarowanym zużyciu paliwa 5,3 l/100 km wydłużyło to zasięg pojazdu o blisko 100 km.
Niezła dynamika
Prosty, pozbawiony nietypowych rozwiązań silnik, z pojedynczym wałkiem rozrządu i dwoma zaworami w każdej z głowic, ma bardzo udaną charakterystykę. Generuje 46 KM co przy uczciwej masie (197 kg na gotowo) umożliwia osiągnięcie prędkości 160 km/h. Jak na klasycznego choppera o średniej pojemności to dobry wynik. Przy tym wszystkim jednostka napędowa jest elastyczna i bardzo trwała. Nie wykazuje żadnych typowych usterek, a najszybciej zużywającym się elementem jest sprzęgło. Przy dużych przebiegach wymiany wymagają koła zębate piątego biegu.
Słabe punkty
Virago 535 ma dwa podzespoły, które nieco psują jej pozytywny obraz. Pierwszą z nich jest zbyt twarde zawieszenie. W połączeniu z twardą wyściółką kanapy (szczególnie roczniki 1988-1989), kiepsko wyprofilowaną kierownicą i umieszczeniem podnóżków, dłuższe wyjazdy bywają problematyczne.
Podobnie wygląda sprawa z hamulcami. Są niezbyt wydajne, a podzespoły z 1988 roku piszczą niemiłosiernie. Tylny hamulec bębnowy także nie jest tytanem skuteczności. Wersje od 1989 roku otrzymały zmienione podzespoły, w efekcie jakość pracy zarówno zawieszenia jak i hamulców uległy poprawie, chociaż nigdy nie osiągnęła perfekcji. W obu przypadkach wskazane są eksperymenty z elementami aftermarketowymi. Efekty bywają zaskakujące.
Z drobiazgów - niektórzy narzekają na ciężko działającą zmianę biegów oraz włącznik zapłonu umieszczony z boku po lewej stronie.
Naszym zdaniem
Yamaha XV535 Virago to bardzo udany sprzęt. Jest trwała, doskonała dla niskich kierowców, po niewielkich modyfikacjach (siedzenie, zawieszenie, podnóżki, kierownica, montaż szyby) okazuje się wygodnym motocyklem nawet do dalszych tras a w standardzie, jak mało który chopper, sprawdzi się nawet na codzienne dojazdy do pracy. Co ciekawe, duża dostępność elementów tuningowych potrafią całkowicie odmienić stylistykę i charakter tej maszyny.
W zależności od stanu, wyposażenia i rocznika Virago 535 oscylują pomiędzy 4 a 14 tysięcy złotych. Naszym zdaniem to ciekawy wybór, szczególnie dla kobiet oraz początkujących motocyklistów, dysponujących kat A2.
Wady/zalety
Wady
- twarde zawieszenie/siodło (pierwsze roczniki)
- wydajność układu hamulcowego (pierwsze roczniki)
- specyficzna pozycja
- lokalizacja włącznika zapłonu
- ciężko pracująca skrzynia
Zalety
- mocny, elastyczny, trwały silnik
- nisko umieszczona kanapa
- duża zwrotność
- prowadzenie
- ceny, dostępność części
- napęd wałem
- duża oferta
- duża oferta akcesoriów
- niewielkie zużycie paliwa
- design
Dane techniczne
SILNIK I PRZENIESIENIE NAPĘDU | |
Pojemność skokowa | 535 ccm |
Typ silnika | V2 |
Ilość suwów | 4 |
Moc maksymalna | 44.00 KM (32.1 kW)) |
Maksymalny moment obrotowy | 48.00 Nm (4.9 kgf-m or 35.4 ft.lbs) |
Liczba zaworów na cylinder | 2 |
System chłodzenia | Powietrze |
Skrzynia biegów | 5 biegowa |
Wtórne przeniesienie napędu | Shaft drive (cardan) |
WYMIARY I WAGI | |
Waga na sucho | 182 kg |
Wysokość siodła | 720 mm |
PODWOZIE | |
Hamulec przedni | Jednotarczowy |
Hamulec tylni | Bębnowy |
PRĘDKOŚĆ I PRZYSPIESZENIE | |
Prędkość maksymalna | 160.0 km/h (99.4 mph) |
Stosunek mocy do masy | 0.2418 HP/kg |
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze