tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Lecimy do Afryki sprawdzić nowe enduro KTM-a!
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Lecimy do Afryki sprawdzić nowe enduro KTM-a!

Autor: Michał Mikulski 2023.05.22, 17:00 Drukuj

Piękne jest życie dziennikarza motocyklowego - już za kilka dni w naszych mediach społecznościowych zobaczycie relację z wyjazdu na światową premierę KTM EXC 2024.

KTM od lat posiada bardzo konsekwentny sposób na aktualizowanie modeli hard enduro. Najpierw nowości trafiają do crossówek, a rok później do endurówek. W taki sposób co dwa lata dostajemy mniej lub bardziej odnowione modele EXC. Czego możemy się spodziewać w gamie 2024?

NAS Analytics TAG

Standaryzacja

Największą zmianą w zeszłorocznych modelach crossowych było wprowadzenie takiej samej ramy dla wszystkich modeli 4T i standaryzacja w jednostkach napędowych, które - co do zasady - posiadają ten sam "dół". KTM w materiałach prasowych zarzekał się, że celem standaryzowania ram było ograniczenie kosztów dla użytkowników, ale wszyscy wiemy, że chodzi o ograniczenie kosztów produkcji.

W przypadku pokazanych w zeszłym roku modeli rodziny SX, w praktyce okazało się, że zmiany wszystkim wyszły na dobrze. Crossowe czterotakty są łatwe w prowadzeniu, jak nigdy wcześniej, co wykorzysta i amator i zawodnik.

Zresztą, więcej o wrażeniach z jazdy możecie zobaczyć w naszym teście wideo:

Elektronika

Kolejną nowością, która ma pojawić się w modelach EXC, jest dalsza rozbudowa elektronicznych wspomagaczy, w tym zaktualizowana kontrola trakcji we wszystkich modelach 4T (nadal na podstawie czujnik obrotów silnika i pozycję przepustnicy, bez dodatkowych czujników "na motocyklu") i system startów Launch Control. Co więcej, we wszystkich motocyklach ma pojawić się quickshifter.

Inną małą rzeczą, która może znaleźć się w EXC 2024, jest nowy wyświetlacz LED, w którym obok licznika motogodzin ma pojawić się także wskaźnik poziomu paliwa.

Dwutakty

W przypadku dwusuwów jest najwięcej niewiadomych. Crossówki, w tym mocarne 300 SX, otrzymały zupełnie nowy system zasilania, ze wtryskiwaczami przed i za przepustnicą. To sprawia, że konstrukcja silnika jest dużo mniej skomplikowana niż w modelach enduro, gdzie paliwo podawane jest do portu pośredniego (TPI = Transfer Port Injection).

TPI do dziś ma swoich zwolenników i przeciwników. Sam fakt jednak, że w internecie można znaleźć zestawy do przenoszenia wtrysku, może sugerować, że TPI nie jest rozwiązaniem idealnym (mówiąc delikatnie). Z drugiej strony, homologowane enduro muszą spełniać normy emisji spalin, co udało się z modelami TPI.

Zawodnik mistrzostw świata enduro jeżdżący w barwach KTM-a, Jaume Betriu, sugerował w jednym z wywiadów, że największą nowością w dwusuwach jest zastosowanie elektronicznego zaworu wydechowego. Zawór ten, także zastosowany w crossówkach, można programować.

Najważniejsze pytanie

Na koniec pojawia się pytanie: czy zmiany, które pojawią się w modelach EXC 2024 są wyczuwalne i ważne dla przeciętnego użytkownika? Nie każdy startuje w mistrzostwach świata, a amatorzy zwracają uwagę na łatwość prowadzenia, użyteczną moc, standardowy setting zawieszenia i w końcu na łatwość i koszty eksploatacji.

Postaramy się jak najwięcej dowiedzieć, bo już za kilka dnia przetestujemy nowe modele na trasach Roof of Africa!

Śledź Ścigacz.pl na -> Instagramie.

Nie przegap recenzji na -> YouTube.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy planujesz w tym roku zmianę motocykla?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę