Polski motocykl elektryczny - student z ANS w Nowym S±czu zbudowa³ elektrycznego crossa
Rama od Suzuki RMZ 250, a w niej silnik elektryczny. Ale to nie jest nowy model japońskiego producenta, tylko praca studenta mechatroniki Mateusza Górszczyka.
Mateusz zbudował pojazd w ramach projektu na tytuł inżyniera. Komisja egzaminacyjna na Wydziale Nauk Inżynieryjnych Akademii Nauk Stosowanych w Nowym Sączu bardzo wysoko oceniła zaprezentowane rozwiązania. Na egzamin, Mateusz przyjechał swoim elektrycznym motocyklem. Zaprezentował pojazd wraz z pokazem multimedialnym oraz drukowaną wersją pracy.
Początkowo tematem pracy inżynieryjnej miał być rower z napędem elektrycznym, ale z powodu zamiłowania do motocykli typu offroad Mateusz zdecydował się podjąć trudniejszego zadania. Efekt okazał się bardzo zadowalający.
Elektryczna wersja motocykla na ramie Suzuki RMZ 250 generuje odpowiednik 30 KM mocy motocykla spalinowego, a na jednym ładowaniu może jeździć po trudnym terenie aż do 3 godzin. Cross rozpędza się do setki w 4 sekundy, maksymalna testowa prędkość to ok. 130 km/h. Pojazd jest lżejszy od oryginału o 2 kilogramy.
Warto przypomnieć, że widzieliśmy już podobne rozwiązania realizowane na polskich uczelniach. W 2018 roku pojawił się Elektra, czyli zasilany prądem motocykl crossowy zbudowany przez studentów Politechniki Śląskiej, a właściwie członków Studenckiego Koła Naukowego PolSl Racing z tej uczelni.
Z kolei w 2020 roku grupa studentów z Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie skonstruowała motocykl offroadowy o nazwie Staszic, zresztą był to ich kolejny projekt tego typu. W tym przedsięwzięciu najciekawszy był fakt, że studenci AGH sami zaprojektowali i zgrzewali pakiet baterii do napędzania swojego jednośladu. Dodatkowo samodzielnie stworzyli aplikację wirtualnej deski rozdzielczej, która korzystając z zainstalowanego w motocyklu komputera pokładowego, odczytywała na bieżąco parametry jazdy i pracy silnika.
Ale pomiędzy powyższymi przykładami a projektem Mateusza Górszczyka z Laskowej istnieje pewna różnica. Mateusz zrealizował swój zamysł w pojedynkę i zapowiada, że to jeszcze nie koniec. Na pewno będzie chciał ulepszyć swój projekt, a być może zdecyduje się na rywalizację z pojazdami tego typu podczas SmartMoto Challenge.
Międzynarodowe zawody SmartMoto Challenge zostały stworzone właśnie do tego celu, czyli z myślą o promocji elektrycznych jednośladów. Młodzi inżynierowie z całego świata projektują i konstruują crossowy motocykl od podstaw, aby móc wykorzystać wiedzę zdobytą w trakcie studiów do realizacji konkretnego przedsięwzięcia, a także po to, aby zdobyć nowe umiejętności powiązane z branżą biznesową.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze