Kove 800X, test wersji Pro za 42 900 z³. Taniej, niekoniecznie gorzej!
Kove 800X Pro to motocykl, który wzbudza zainteresowanie na rynku motocykli Adventure. Najpierw spore poruszenie wywołał udział motocykli marki Kove w Rajdzie Dakar. Mało, że wystartowały, to jeszcze go ukończyły. I to już w pierwszym starcie. Potem pojawiły się w Polsce różne modele Kove, które zwracały na siebie uwagę zaskakująco dobrym wykonaniem. Patrząc na KOVE nie masz wrażenia, że to motocykl tani. Za sprawą użytych materiałów, jakości ich spasowania i znakomitego design"u odnosisz wrażenie, że patrzysz na dobry motocykl z wyższej półki cenowej. Postanowiliśmy więc bliżej przyjrzeć się modelowi, który ma konkurować w najbardziej lukratywnym i obleganym rynku średnich motocykli turystyczno-wyprawowych. Oto przemyślenia na temat tego, co ten motocykl oznacza dla branży motocyklowej i jakie ma szanse w starciu z konkurencją.
Motocykl Kove 800X Pro jest odpowiedzią chińskiego producenta na rosnące zapotrzebowanie na motocykle klasy Adventure w Europie i na całym świecie. Chińczycy, znani ze swojej pragmatyczności, zdecydowali się wejść na rynek z modelem, który ma szansę zagrozić pozycji ugruntowanych marek.
Silnik Kove 800X na licencji KTM
Kove 800X Pro wyposażony jest w dwucylindrowy silnik o mocy około 96 KM, licencjonowany przez KTM. To ten sam silnik, który napędzał KTM 790 Adventure czy też Duke 790. Jest to nowoczesna, kompaktowa jednostka, która zapewnia wysoką moc i niskie zużycie paliwa, idealnie nadając się do motocykli klasy Adventure.
Jak jeździ Kove 800X. Zobcz mój test video »
Wersje i zawieszenie
Model 800X Pro oferowany jest w trzech wersjach: Adventure, Pro i Rally, które będą się różniły od siebie zmianami w zawieszeniu. Wersja Pro, którą omawiamy, wyposażona jest w zawieszenie chińskiego producenta, które, choć mniej znane, dorównuje zachodnim standardom. Skok zawieszenia wynoszący 210 mm oraz koła o średnicach 21 cali z przodu i 18 cali z tyłu sprawiają, że motocykl ten świetnie radzi sobie w terenie. Zwłaszcza po "obuciu" go w offroadowe kapcie.
Konstrukcja Kove 800X Pro jest minimalistyczna, co pozwala na osiągnięcie niskiej masy - około 170 kg na sucho. Motocykl jest zwarty i kompaktowy, co czyni go łatwym w manewrowaniu. Zbiornik paliwa o pojemności 19 litrów oraz krótka, przyspawana rama pomocnicza zapewniają stabilność i wytrzymałość. Ergonomia jest dobrze przemyślana, z regulowaną kierownicą i wygodnymi podnóżkami, co pozwala na komfortową jazdę zarówno na siedząco, jak i na stojąco. Miejsca jest dużo i nawet przy moim wzroście ponad 180 cm miałem na tym motocyklu dużo miejsca.
Wyposażenie i wykończenie Kove 800X ADV
Motocykl wyposażony jest w szeroką, regulowaną kierownicę, która zapewnia dobrą kontrolę i minimalizuje drgania. Podnóżki z gumowymi wkładkami amortyzują wibracje, a jednocześnie oferują solidne oparcie podczas jazdy na stojąco. Wyświetlacz jest czytelny i logicznie zaprojektowany, oferując wszystkie niezbędne informacje.
Motocykl wyposażony jest w zaciski hamulcowe marki TAISKO i ABS. Ten układ hamulcowy działa efektywnie zarówno na szosie, jak i w terenie. System ABS oferuje różne tryby, dostosowane do różnych warunków jazdy. Steruje tym układ BOSCHA, który znajdziecie pod kanapą. Co ciekawe jest on również produkowany w Chinach.
Jak jeździ Kove 800X?
Silnik Kove 800X Pro zapewnia bardzo dobre osiągi, zarówno na szosie, jak i w terenie. Jest dynamiczny i szybko reaguje na dodanie gazu. Motocykl jest lekki, co ułatwia manewrowanie przy małych prędkościach, a przy większych prędkościach kompaktowe gabaryty i niska masa sprawiają, że jest stabilny i przewidywalny.
W terenie Kove 800X Pro sprawdza się dobrze, choć silnik może być nieco zbyt żywiołowy i nerwowy. Każde dodatnie i odjęcie gazu powoduje wyczuwalne, lekkie szarpnięcia przód tył. Dlatego KTM zdecydował się zwiększyć pojemność w swoich średniach, bo osiągnięcie tak wysokiej mocy z silnika o pojemności trochę poniżej 790 cm3 skutkuje mniejszą inercją jednostki napędowej. Ruchy manetką gazu są przez to bardziej odczuwalne i przydałaby się tutaj w terenie trochę większa bezwładność. Wymaga to też większej kondycji od kierowcy, którego mięśnie muszą przyjmować trochę większe obciążenia.
Zawieszenie jest stabilne, ale nieco sztywne, co może wpływać na trakcję w bardziej wymagającym terenie. Mimo to, niska masa i duża moc czynią go atrakcyjnym wyborem dla entuzjastów off roadu. Trochę zastrzeżeń mam do skrzyni biegów, która przy braku quickshiftera wymaga większej precyzji, niż konstrukcje wyposażone w elektroniczne wspomagacze.
Siedząc na Kove odnosisz wrażenie, że jedziesz motocyklem europejskim. Nic się tu nie trzęsie, silnik pracuje bardzo fajnie, podobnie jak w KTM 790 Adventure czy Duke 790. Dobrze manewruje się nim przy małych prędkościach. Nie ma tu wyszukanej ochrony przed wiatrem. Mała szyba z przodu nie daje zbyt dużej wygody przy poruszaniu się z dużymi prędkościami.
Podsumowanie
Kove 800X Pro to obiecujący motocykl, który może zrewolucjonizować rynek motocykli Adventure. Oferując sprawdzoną technologię i solidne osiągi w konkurencyjnej cenie (około 42 000 zł - 43 000 zł), ma szansę stać się poważnym rywalem dla uznanych marek. Chińska precyzja i pragmatyzm, które napędzają rozwój tego modelu, mogą wkrótce uczynić go popularnym wyborem wśród motocyklistów na całym świecie.
Kove 800X Dane Techniczne
Silnik
Typ silnika |
Chłodzony cieczą, Rzędowy, dwucylindrowy, DOHC |
Zawory |
8 zaworów, 4 zawory na każdy cylinder |
Średnica x skok tłoka (mm) |
88x65.7 |
Pojemność skokowa (cm³) |
799 |
Moc maksymalna (kW/obr./min.) |
69,5/9000 |
Moc (KM) |
95 |
Max. moment obrotowy (N*M/obr./min.) |
79/7500 |
Układ zasilania |
EFI |
Wyposażenie
Typ ramy |
Typu Diament |
Skrzynia biegów |
Sprzęgło wielotarczowe w kąpieli olejowej, 6 biegów, napęd łańcuchowy |
Kąt pochylenia zaczepu |
26,15 |
Przednie zawieszenie |
KYB, Odwrócony widelec teleskopowy, Pełna regulacja |
Tylne zawieszenie |
KYB Regulowane |
Opony (przód/tył) |
Pirelli, 90/90-21 150/70-18, Bezdętkowe |
Felgi (przód/tył) |
Koło szprychowe |
Hamulec przedni |
TAISKO, Dwutarczowy 310mm, Czterotłoczkowy zacisk przeciwstawny, ABS |
Hamulec Tylny |
TAISKO, Jednotarczowy, Jednotłoczkowy zacisk hamulcowy ABS |
Światło |
LED |
Kąt skrętu |
35/35 |
Wymiary i masy
Masa całkowita (kg) |
190 |
Wysokość siedziska (mm) |
875/865 |
Prześwit (mm) |
275 |
Rozstaw osi kół |
1510 |
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) |
2230 x 880 x 1380 |
Moc (KM) |
97 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) |
20 |
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze