Jak przewozić motocykl na przyczepce? Te kwestie są najważniejsze
Każdy motocyklista, który miał wątpliwą przyjemność pchać 400-kilogramowego widlaka na przyczepkę po wąskiej aluminiowej rampie, doskonale zdaje sobie sprawę z trudności tego procesu. Ale wcześniej czy później podobna przygoda czeka każdego właściciela dwóch kół. Co trzeba wiedzieć i jak się przygotować?
O ile sam proces wtoczenia motocykla to zadanie niewymagające szczególnego komentarza, a jedynie jednego lub dwóch kolegów, którzy pomogą przetoczyć pojazd, znacznie ważniejsze jest właściwe zabezpieczenie pojazdu na przyczepie. Najlepszym narzędziem do tego zadania jest komplet pasów transportowych.
Pasy mocujące. Które wybrać?
Najpopularniejszy rodzaj pasa transportowego to konstrukcja z napinaczem, czyli pas dwuczęściowy. Do jego zastosowania są potrzebne dwa punkty zabezpieczenia i parzysta liczba pasów. Pasy tego typu obsługują ładunki od kilkuset kilogramów aż do 10 ton. W handlu dostępne są również pasy z niestandardowymi napinaczami, pasy do lawety, pasy ściągające i kilka innych typów.
Można zdecydować się też po prostu na pasy do mocowania motocykli, bo takie też istnieją. Pasy do motocykli to produkty o specjalnej budowie, które posiadają rękawy ochronne i podkładki filcowe, dzięki czemu metalowe mocowanie nie może porysować delikatnych powierzchni.
Niezależnie od wyboru pasów, służą one do samodzielnego zabezpieczenia motocykla i zwiększenia napięcia zawieszenia w celu zmniejszenia obciążenia udarowego. Obciążenie tego typu występuje, gdy przyczepa, na której znajduje się motocykl, trafia na nierówność i dziury na drodze, powodując kompresję zawieszenia motocykla. Gdy zawieszenie ulega ściśnięciu, paski luzują się, ale gdy odbija, wiązania ponownie się napinają — co może je ostatecznie poluzować lub zerwać.
Jak bardzo dociążyć motocykl?
Jeśli obciążysz zawieszenie podczas wiązania, będzie mniej podatne na powyższy proces podczas holowania, dlatego to ważne, aby z odpowiednią siłą napiąć pasy. Co równie istotne, użyta siła nie ma skompresować zawieszenia do oporu. Motocykl powinien mieć pewien margines ruchu i odchylać się na boki o mniej więcej 5 do 10 centymetrów.
Sposób mocowania motocykla zależy w dużej mierze od posiadanego modelu, ale możemy założyć, że punktem mocowania jest kierownica, półka lub rama. Dwa wiązania z przodu i dwa po obu stronach z tyłu są odpowiednie dla większości motocykli, ale jeśli jesteś szczególnie ostrożny, możesz użyć sześciu wiązań — czterech z przodu i dwóch z tyłu — co zapewni maksymalne bezpieczeństwo.
Zwykła, a może specjalna przyczepka?
Po wepchnięciu motocykla na przyczepę należy zaklinować przednią oponę. Specjalne przyczepy do przewożenia motocykli mają w tym celu różnego rodzaju blokady, na przykład składane dyszle, w które można wprowadzić koło motocykla, co przypomina uchwyt na koło rowerowe w stojaku pod dowolnym sklepem. Takie wyspecjalizowane przyczepy mają też w zestawie długi najazd ułatwiający wyładunek, a co najważniejsze, dość łatwo znaleźć firmę, która wynajmuje tego typu przyczepy, o czym warto pamiętać.
Niektóre przyczepy przeznaczone do transportu silnikowych jednośladów są wyposażone w specjalną płytę podjazdową. Płyta umożliwia łatwe i bezpieczne wprowadzenie motocykla na przyczepę, nawet bez pomocy innych osób. Aby tego dokonać, wystarczy umieścić płytę podjazdową pod przednim kołem motocykla, a następnie ostrożnie wprowadzić pojazd na szyny. Przy okazji należy jeszcze przypomnieć, że do korzystania z przyczepy motocyklowej potrzebujemy specjalnego haka holowniczego z homologacją.
Po zablokowaniu koła czas na pasy
Motocyklowa mądrość niesie, aby najpierw zacisnąć lewy przedni pasek przymocowany wysoko na motocyklu, ale tylko na tyle, aby usunąć luz. Następnie należy powtórzyć procedurę z prawym przednim mocowaniem; oczywiście motocykl musi być spionizowany. Miejsce założenia pasa na motocyklu zależy od rodzaju maszyny. Jak już mówiliśmy, najczęściej są to okolice kierownicy, górnej półki zawieszenia. Pasy powinny być założone szeroko, możliwie najdalej od jednośladu. Gdy wiązania są zamocowane, należy upewnić się, że nie będą zahaczać o żadne newralgiczne elementy, które mogłyby ulec uszkodzeniu.
Po zablokowaniu przedniej sekcji należy przypiąć również tył. Tak jak w przypadku przodu, z tyłu należy znaleźć obszar, do którego można przymocować pasy transportowe, aby uzyskać dźwignię. Dobrym pomysłem może być użycie uchwytów podnóżków pasażera. Warto przyjąć założenie, że pasy powinny tworzyć kąt 45 stopni między motocyklem a podłogą przyczepy. Trzeba również upewnić się, że motocykl nie kołysze się do przodu, do tyłu ani na boki.
Co z nóżką lub centralną stopką?
Zasadniczo motocykl podczas transportu nie powinien na nich spoczywać, bo mogą ulec uszkodzeniu lub uszkodzić podłogę przyczepy. Jazdy z motocyklem na przyczepie powinna być ostrożna. Po przejechaniu kilku kilometrów dobrze jest też skontrolować stan pojazdu i pasów transportowych, czy wszystko jest, jak należy. Jeśli motocykl ma przejechać na przyczepie dłuższą drogę, kontrolnych postojów powinno być więcej.
Oczywiście powyższe wskazówki nie wyczerpują tematu, bo dochodzą niuanse. Niektóre wymagają praktyki i doświadczenia, inne znacznie obszerniejszego potraktowania. Ale chodzi również o to, żeby się w tym informacjach nie pogubić, więc przede wszystkim warto zapamiętać główne kwestie. Chcielibyście coś dodać? Dajcie znać w komentarzach.
Komentarze 3
Pokaż wszystkie komentarzePrzód za zaciski hamulcowe, tył za wahacz (po uprzednim zabezpieczeniu przed otarciem) lub sety pasażera, jeśli są. I nic się nie luzuje.
OdpowiedzI oszczędza uszczelniacze lag.
OdpowiedzWarto dodać, że do mocowania pasów należy używać zamykanych zapięć takich jak karabinek albo szekla. Żadnych otwartych haków, które mogą się odczepić w skutek kompresji zawieszenia na ...
OdpowiedzNo to może jakie dozwolone prędkości zestawu pojazd osobowy z lekką przyczepą (do 750kg) obwiązują na różnych typach dróg w Polsce i innych rajach UE.
Odpowiedz