Co grozi za jazdê na motocyklu 125 ccm na kat. B posiadanym poni¿ej 3 lat?
W Polsce od 2014 roku, na podstawie przepisów ustawy o kierujących pojazdami, osoby posiadające prawo jazdy kategorii B mogą prowadzić również motocykle. Ale zanim wsiądziesz na upragnioną 125-piątkę, powinieneś wiedzieć kilka rzeczy.
Osoby posiadające wyłącznie prawo jazdy kategorii B mogą zdecydować się na jazdę motocyklem w oparciu o art. 6 ust. 3a tej ustawy, który został wprowadzony ustawą z dnia 26 czerwca 2014 roku. Zgodnie z tym przepisem, osoby posiadające prawo jazdy kategorii B mogą prowadzić motocykle o pojemności skokowej silnika do 125 cm³, mocy do 11 kW (około 15 KM) oraz stosunku mocy do masy własnej nieprzekraczającym 0,1 kW/kg. To nie wszystko — kategoria B musi obowiązywać u kierowcy od przynajmniej 3 lat.
Do czego uprawnia kategoria B?
Warto w tym miejscu dopowiedzieć, że prawo jazdy kategorii B umożliwia jazdę nie tylko pojazdami samochodowymi o masie do 3,5 tony, ale również wszystkimi pojazdami z kategorii AM. Do tej grupy należą motorowery dwu- lub trójkołowe wyposażone w silnik spalinowy o pojemności skokowej nieprzekraczającej 50 cm³ lub silnik elektryczny o mocy nominalnej ciągłej nieprzekraczającej 4 kW, z maksymalną prędkością konstrukcyjną nieprzekraczającą 45 km/h.
W kategorii AM mieszczą się również czterokołowce lekkie, czyli pojazdy czterokołowe inne niż samochody osobowe, ciężarowe lub autobusy, których masa własna nie przekracza 350 kg, a silnik spalinowy ma pojemność skokową nieprzekraczającą 50 cm³ lub silnik elektryczny ma moc nominalną ciągłą nieprzekraczającą 4 kW, przy maksymalnej prędkości konstrukcyjnej nieprzekraczającej 45 km/h. Okazuje się zatem, że spektrum pojazdów dostępnych wyłącznie z kategorią B jest całkiem spore, chociaż nie mogą one dysponować zbyt dużą pojemnością i mocą.
Kategoria B krócej niż trzy lata? Co wtedy?
W przypadku, gdy zmotoryzowany zostanie zatrzymany na motocyklu o kategorii powyżej 125 cm³, a prawo jazdy kategorii B posiada krócej niż 3 lata, jest traktowany, jakby uprawnień nie posiadał. Do 2022 roku kara za to wykroczenie wynosiła od 300 do 500 zł, ale od aktualizacji taryfikatora trzeba liczyć się z mandatem w wysokości aż 1500 zł. Ryzyko jest nawet większe, bo w przypadku wykroczenia drogowego, które policja uzna za poważne, sprawa może trafić do sądu i skończyć się karą aż 30 tys. zł! Ponadto, w przypadku spowodowania wypadku lub kolizji, ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania lub dochodzić regresu, czyli zwrotu kosztów poniesionych na pokrycie szkód.
Do listy problemów związanych z karą finansową należy doliczyć jeszcze kłopoty na miejscu kontroli drogowej lub kolizji. Jeśli policjant wykryje, że prawo jazdy kategorii B kierującego motocyklem jest ważne krócej niż 3 lata, zmotoryzowany nie będzie mógł kontynuować jazdy. Innymi słowy, pojawia się kłopot, bo trzeba przekazać pojazd osobie posiadającej uprawnienia, pozostawić go lub odholować — a to oznacza kolejne koszty. Motocykl będzie trzeba odholować na pewno na drodze ekspresowej lub autostradzie. Na drogach niższych kategorii pojazd może pozostać w miejscu zatrzymania, ale musi zostać zabezpieczony, żeby nie stanowił zagrożenia dla innych użytkowników drogi.
Kategoria B i motocykl poza Polską
W których krajach można jeszcze prowadzić jednoślady klasy 125 cm³ na prawo jazdy kategorii B? Okazuje się, że nasi najbliżsi zachodni sąsiedzi, czyli Niemcy, nie przewidują możliwości jazdy motocyklami i skuterami klasy 125 cm³ bez prawa jazdy odpowiedniej kategorii, minimum A1. W Czechach i Słowacji jest to możliwe, ale tylko jeśli pojazd posiada automatyczną skrzynię biegów, czyli w praktyce - jeśli wybierasz się skuterem. Podobnie na Węgrzech i w Chorwacji.
Przepisy podobne do polskich, umożliwiające jazdę na kategorii B zarówno motocyklami, jak i skuterami, obowiązują tylko w Hiszpanii, Portugalii, we Włoszech i na Łotwie. Cała reszta Europy, m.in. Francja, Wielka Brytania, Belgia, Szwajcaria, Dania, Szwecja i Austria, wymaga zaświadczenia o odbyciu kilkugodzinnego kursu na miejscu (Francja, Wielka Brytania), narodowego prawa jazdy kategorii B (Belgia) lub prawa jazdy kategorii A1 (Niemcy, Szwajcaria, Dania, Szwecja, Austria).
Podsumowując, swobodny wyjazd z Polski na trasę po Europie motocyklem 125 cm³ z manualną skrzynią biegów nie jest możliwy. Trzeba się zdać na auto z przyczepką lub wypożyczenie pojazdu na miejscu w krajach, gdzie przepisy na to pozwalają. Użytkownicy skuterów mogą przez Czechy, Słowację i Węgry wybrać się do Chorwacji, a stamtąd ewentualnie promem do Włoch.
Art. 6 ust. 3a ustawy o kierujących pojazdami. Oto pełna treść tego przepisu:
Art. 6. ust. 3a. Osoba posiadająca prawo jazdy kategorii B od co najmniej 3 lat jest uprawniona do kierowania motocyklem, o którym mowa w art. 2 pkt 45 lit. c, jeżeli:
- motocykl ten ma automatyczną skrzynię biegów,
- pojemność skokowa silnika tego motocykla nie przekracza 125 cm³,
- moc tego motocykla nie przekracza 11 kW, a stosunek mocy do masy własnej nie przekracza 0,1 kW/kg.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze