Transport motocykli na przyczepie. Niemcy zatrzymali bu³garskiego przewo¼nika
Volkswagen Crafter z przyczepą został zatrzymany na niemieckiej autostradzie A38 w okolicy Nordhausen. Nietypowy zespół pojazdów zwrócił uwagę niemieckiej policji autostradowej, bo jednoślady niebezpiecznie chybotały się na długiej przyczepie. Okazało się, że to niejedyny problem bułgarskiego przewoźnika.
Policja stwierdziła, że motorowery są nieodpowiednio zabezpieczone, a kierowca nie przestrzegał czasu dozwolonej jazdy i odpoczynków. Zgodnie z danymi pozyskanymi z cyfrowego tachografu Craftera, na 32 godziny jazdy kierowca pauzował jedynie 5 godzin. Okazało się również, że przewoźnik nie posiada karty kierowcy i stosownego zezwolenia na zarobkowy transport drogowy.
Poza karą finansową policjanci nakazali kierowcy odpoczynek, który został wyegzekwowany za pomocą blokady na kole pojazdu holującego. Ze względu na liczne wykroczenia, na 43-letniego Bułgara nałożono kaucję w wysokości 2300 euro. Po zaliczeniu przez kierowcę okresu odpoczynku blokada koła została usunięta i mógł kontynuować podróż.
Można powiedzieć, że dla bułgarskiego przewoźnika cała historia skończyła się mniej więcej dobrze, natomiast pojawia się oczywiste pytanie, jakie są zasady przewozu motocykli w naszym kraju?
Podstawową kwestią jest posiadanie samochodu, którym możemy ciągnąć przyczepę, zamontowany w aucie hak i prawo jazdy kategorii B. Kodeks Drogowy zawiera przepisy, które określają, że prawo jazdy kat. B uprawnia kierowcę do ciągnięcia przyczepy lekkiej. Co to oznacza?
W przepisach mowa jest o przyczepie, której dopuszczalna masa całkowita (DMC) nie przekracza 750 kg. Nie wymagany jest wówczas hamulec najazdowy. A co jeśli przyczepa gabarytowo i jeśli chodzi o masę, jest większa? Również w takim przypadku możemy ruszać w drogę, ale pod warunkiem, że masa całego zestawu nie przekroczy 3500 kg. Szczególnie ważne jest, aby rzeczywista masa całkowita przyczepy nie przekraczała rzeczywistej masy całkowitej pojazdu.
Zgodnie z prawem kierowca przewożący motocykle na przyczepie musi uwzględnić dodatkowe ograniczenia. W obszarze zabudowanym dla takich pojazdów nie mają zastosowania znaki podnoszące dozwolona prędkość powyżej 60 km/h. Oznacza to, że transportując motocykle na przyczepie, należy poruszać się z prędkością do 50 km/h. Na drogach jednojezdniowych obowiązuje ograniczenie prędkości do 70 km/h, a po autostradach i drogach ekspresowych samochód z przyczepą może jechać do 80 km/h.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze