tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Dwusuw kontra czterosuw w terenie - na którym bêdziesz szybszy?
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 950
NAS Analytics TAG
motul belka motocykle 420
NAS Analytics TAG

Dwusuw kontra czterosuw w terenie - na którym bêdziesz szybszy?

Autor: Micha³ Mikulski 2014.04.14, 12:21 18 Drukuj

Co jakiś czas spór pomiędzy fanami dwutaktów i czterotaktów powraca do nas jak bumerang. Temat ten na przykładzie KTM-ów EXC 250 i EXC 450 badaliśmy przy okazji artykułu porównującego koszty związane z posiadaniem offroadowego dwusuwa i czterosuwa. W tamtym przypadku miażdżącą przewagę zdobył dwutakt. Różnica, z uwzględnieniem zakupu nowego motocykla, wyniosła ponad 7000 zł w pierwszym roku użytkowania. Teraz ponownie zmierzymy się z zagadnieniem, chociaż w innej konwencji.

Swego czasu sparowaliśmy crossowe i endurowe 350-tki z 450-tkami, szukając odpowiedzi na proste pytanie: na którym będziesz szybszy? Dziś przełożymy to na grunt 2T kontra 4T.

NAS Analytics TAG

Na sam początek zasady i założenia: do dyspozycji mieliśmy dwa endurowe motocykle odrodzonej Husqvarny, model FE 350 (FE - four-stroke enduro) i model TE 300 (TE - two-stroke enduro). Wszyscy fani rajdów zauważą, że nie są to motocykle bezpośrednio konkurujące ze sobą w zawodach. Teoretycznie 350 to klasa E2, a 300 to klasa E3. Ale, po pierwsze: w Polsce najczęściej występuje łączona klasa E2E3, a po drugie; maszyny sprawdzamy z perspektywy amatora i zawodnika-amatora, nie Mistrza Świata. Jest jeszcze jeden argument za takim połączeniem. Odbywa modele są najlepiej sprzedającymi się pojemnościami w Polsce, więc bezpośrednie porównanie powinno nam odpowiedzieć dlaczego tak się dzieje.

Do testu zaprosiliśmy zaprzyjaźnionego z redakcją zawodnika, Roberta Soćko. Robert ściga się w czeskim pucharze enduro, właśnie przesiadł się na KTM-a EXC 300 i z 20-stoletnim doświadczeniem w enduro jest idealną przeciwwagą dla mojego amatorskiego spojrzenia na offroadówki. Z motocyklami spędziliśmy cały dzień, nagrywając pojedyncze przejazdy na czas, które znajdziecie poniżej.

Przejazdy na czas

Czasówki bez większych zaskoczeń jeśli chodzi o różnice pomiędzy jadącymi. Robert wykręcał czasy średnio o 8 sekund lepsze od moich, bez względu na motocykl. Przy naszych przejazdach na dwusuwowym TE 300 pokonałem wąską trasę w czasie 01:33:09, zaś Robert w czasie 01:25:01.

Obydwaj mieliśmy kilka problemów podczas swoich przejazdów i zjechaliśmy z przekonaniem o słabych wynikach. TE 300 prowadzi się twardo i wymaga pewnej ręki. Nowoczesny dwusuw o dużej pojemności nie jest oczywiście tak ciężki w obyciu jak jego odpowiednik sprzed piętnastu lat, ale to nadal motocykl przed którym należy mieć respekt. Na trasie, którą mieliśmy do pokonania obydwaj zauważyliśmy problem ze zbyt twardym zawieszeniem - niska waga wymaga dużych prędkości do tego, by widelec zaczął pracować. Tym bardziej byliśmy zaskoczeni przyzwoitymi czasami.

FE 350 to zupełnie inna bajka. Czterosuw jest dużo mniej wymagający od kierującego. Zawieszenie pracuje w odpowiednim zakresie nawet przy niższych prędkościach. Jednostka jest wzorem neutralności i lekkości oddawania mocy. Nie ma w niej nic krępującego (co moglibyśmy uświadczyć w większych pojemnościach), 350 wydawało się skrojone pod tego typu trasę. Miło zaskakuje także zwrotność niczym nie ustępująca endurówkom o pojemności 250 ccm. Dodatkowa moc w całym zakresie obrotów pozwala na bezstresowe pokonywanie kolejnych przeszkód.

Obydwaj swoje najlepsze czasy wykręciliśmy na czterosuwie. Mój czas to 01:32:27, zaś czas Roberta to 01:24:07. Różnica między czterosuwem, a dwusuwem to około sekunda na korzyść czterosuwa. Z jednej strony nie przesadnie dużo, z drugiej - na FE 350 włożyliśmy dużo mniej pracy by osiągnąć lepszy wynik.

Prosta sprawa

Nawet jeśli nasz redaktor naczelny będzie się teraz krzywił, to puenta jest jedna: na czterosuwie będziesz szybszy w prawie każdych warunkach. Ameryki tym nie odkryliśmy, czterotakty są łatwiejsze w prowadzeniu i nie bez powodu dominują w większości wyścigowych serii offroadowych (może poza Mistrzostwami Świata Enduro). Lekkość z jaką oddają moc nowoczesne jednostki na wtryskach jest niesamowita. Jeżeli do tego dołożymy zaskakującą poręczność prowadzania i typowy “ciąg”, którym cechują się motocykle 4T, to otrzymujemy enduro prawie doskonałe. Jest jedno “ale” - w bardzo ciężkim terenie dwutakty nadal rządzą. Kilka kilogramów mniej potrafi być koszmarną różnicą. Prostota konstrukcji motocykli 2T pozwala ograniczyć stres przy brodzeniu po kolana w wodzie, a siła w górnych zakresach obrotowych jest nieoceniona na ciężkich podjazdach. Dwusuw także jest piekielnie szybki na próbie, jeśli będziemy tylko pamiętać o tym, że za prędkością musi iść dużo więcej pracy kierującego.

Ostatecznie to proste: jeśli twój budżet jest odpowiednio wysoki to posiadanie czterosuwa jest najlepszym rozwiązaniem z możliwych. Zwłaszcza w nietypowej klasie pojemnościowej 350. Ale nawet w niższej - intuicja podpowiada mi, że na czterosuwowym 250 nie bylibyśmy wolniejsi. W 99% przypadków czterotakt będzie łatwiejszy do jazdy, będzie sprawiał więcej przyjemności i pozwoli uporać się z terenem bez stresu. Pamiętaj, że zasada ta nie tyczy się takiego potwora jak EXC 500.

Dwutakt, zwłaszcza w tak dużej pojemności, wymaga sporych umiejętności. Lepszym rozwiązaniem dla amatora byłaby “ćwiartka”. Dwusuwowe 250 nie są specjalnie słabsze jeśli chodzi o moc maksymalną, ale mają z reguły bardziej ułożoną, spokojniejszą charakterystykę. Dwusuwowa offroadówka odwdzięczy się w najcięższym terenie, w takim, w którym twoi kumple na czteropakach zaczynają płakać. Jeśli zapomnimy na chwilę o kosztach, tylko to przemawia za zakupem offroadówki 2T.

robert socko husqvarna 2014Robert Soćko: Dla amatora bez wątpienia lepszym rozwiązaniem jest czterosuw. FE 350, który upalaliśmy, jest bardzo przyjemny. Pięknie oddaje moc, motocykl jest do opanowania, jest przewidywalny, a waga nie jest dużo większa od trzysetki. Nawet dla osoby, która lepiej jeździ jest to sama przyjemność. Natomiast trzysetka przy standardowym ustawieniu zawieszenia i przy standardowych ciśnieniach w oponach była narowista, jechało się na niej według mnie mniej dynamicznie. Myślę, że to kwestia dostrojenia tego motocykla. Na czterosuwa wystarczyło wskoczyć i jechać. 350 sam w sobie zaskoczył mnie bardzo miło, prawie na tyle żeby zejść z dwusuwa!

NAS Analytics TAG


NAS Analytics TAG
Zdjêcia
husqvarna 2t vs 4t gdzie on tak skaczefe 350 husky vs te 300
NAS Analytics TAG
husqvarna 2014 na stopahusqvarna 2014 rybie oko
husqvarna 2014 na podjezdziehusqvarna 2014 podjazd
husqvarna 2014 horak jakubhusqvarna 2014 jakub horak
husqvarna 2014 w obiektywiehusqvarna 2t vs 4t 300 te
husqvarna 2t vs 4t czeski zawodnikfe 350 husky w zakrecie
husqvarna 2t vs 4t mikulskihusqvarna 2t vs 4t skok korzen
husqvarna 2t vs 4t skok z podjazduhusqvarna 2t vs 4t socko
husqvarna 2t vs 4t te 300husqvarna 2t vs 4t w akcji
prosto w oczy husky 2014robert socko husky 2014
robert socko husqvarna 2014socko w zakrecie husqvarna
husky 2014 czechy enduro w zakreciehusqvarna benesov enduro w zakrecie
prezentacja husky benesovprezentacja husky w zakrecie
husky 2014 czechy robert sockohusky 2014 czechy socko na skoku
prezentacja husky na jednym koleprezentacja husky skok
husky 2014 czechy gama cross endurohusky 2014 czechy dyfuzor
husky 2014 czechy modele endurohusky 2014 czechy te 300
husky te 300 2014 endurohusky 2014 czechy benesov
hysqvarna 2014 enduro modeehusky 2014 czechy enduro
husky te 300 2014 nowy modelhysqvarna 2014 modele enduro
prezentacja husky czechy benesovbenesov enduro start
husky fe 350 2014 tlumikhusky 2014 czechy zadupek
husky te 300 2014 manetkihusky te 300 2014 hamulce
husky fe 350 2014 silnikhusky fe 350 2014 wahacz
prezentacja husky fe 350prezentacja husky modele enduro
husky te 300 2014 wahaczhusky te 300 2014 silnik
hysqvarna 2014 zegaryhusky te 300 2014 wydech
prezentacja husky timetableprezentacja husky czasy
husqvarna 2014 gdzie on tak zjezdzahusky te 300 2014 od przodu
husky 2014 czechy zegarhusky te 300 2014 dyfuzor
Komentarze 8
Poka¿ wszystkie komentarze
Autor:tlr 15/04/2014 18:46

dobre foty!

Odpowiedz
Autor:Tony 15/04/2014 15:38

Tylko 2T :)

Odpowiedz
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze s± prywatnymi opiniami u¿ytkowników portalu. ¦cigacz.pl nie ponosi odpowiedzialno¶ci za tre¶æ opinii. Je¿eli którykolwiek z komentarzy ³amie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usuniêty. Uwagi przesy³ane przez ten formularz s± moderowane. Komentarze po dodaniu s± widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadaj±cym tematowi komentowanego artyku³u. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu ¦cigacz.pl lub Regulaminu Forum ¦cigacz.pl komentarz zostanie usuniêty.

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualno¶ci

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep ¦cigacz

    motul belka motocykle 950
    NAS Analytics TAG
    na górê