Ducati Multistrada 1260 Enduro - jeszcze lepsza, jeszcze mocniejsza!
Ducati Multistrada 1260 Enduro nie jest modelem zbudowanym od podstaw na nowo, a raczej bardzo przemyślaną ewolucją wersji 1200 Enduro, z wykorzystaniem najnowocześniejszych rozwiązań technicznych, zaczerpniętych z pokazanej w ubiegłym roku Multistrady 1260 S. To swoista hybryda dotychczasowych modeli, dodatkowo łącząca w sobie cechy czterech zupełnie odmiennych charakterystyk prowadzenia. Multistrada 1260 Enduro to motocykl skazany na sukces.
Silnik motorem zmian
Największą zmianą w nowym modelu Multistrady Enduro na rok 2019 jest oczywiście zastosowanie silnika Ducati Testastretta DVT o zmiennych fazach rozrządu i pojemności 1262 cm3. Do czego się to przyczyniło? Po pierwsze do wzrostu mocy, sięgającej aż 158 KM!! Ale nie tylko o moc tutaj chodzi, a przede wszystkim o moment obrotowy, którego jest równie sporo, bo aż 128 Nm. W rzeczywistości 85% maksymalnego momentu obrotowego jest już dostępne poniżej 3500 obrotów na minutę. W porównaniu z krzywą momentu obrotowego silnika, który napędzał poprzedni model, to 17 procentowy wzrost przy prędkości obrotowej wału ponad 5500 obr./min. Dzięki temu Multistrada 1260 Enduro jest obecnie motocyklem z najwyższym momentem obrotowym (przy 4000 obr./min., najczęstsza prędkość obrotowa podczas jazdy) w swojej kategorii. Dodatkowo, nie bójmy się użyć takiego sformułowania, silnik Testastretta DVT 1260 po prostu kocha wysokie obroty!
Elektroniczni pomocnicy
Nad taką mocą i momentem trzeba jednak jakoś zapanować. Tu z pomocą przychodzi nam elektronika, która w modelu Multistrada 1260 Enduro jest niesamowicie rozbudowana, ale też funkcjonalna i przyjazna użytkownikowi. Zacznijmy od płynności przeniesienia ruchu prawego nadgarstka na prędkość obrotową tylnego koła naszej Multistrady – zapewnia to system Ride by Wire, poprawiając kontrolę oraz bezpieczeństwo jazdy. System ten w połączeniu z czterema trybami jazdy (Urban, Touring, Sport oraz Enduro) pozwala dopasować charakterystykę silnika od warunków, w których aktualnie przyszło nam się poruszać. Dodatkowo każdy tryb jazdy możemy jeszcze dopasować do własnych preferencji, optymalizując moc dostarczaną przez silnik, reakcję na gaz, czułość kontroli trakcji oraz innych systemów, takich jak np. DWC, czyli ośmiostopniowe antywheelie. O płynną zmianę biegów w każdym trybie jazdy dba system DQS, czyli quickshifter działający w górę i w dół, przeniesiony prosto z wyścigowych modeli Ducati.
ABS wie, czy jedziesz na wprost, czy skręcasz
Na uwagę zasługuje również najnowocześniejszy układ ABS Cornering, który wykorzystuje dane pozyskane od jednostki centralnej IMU, o przechyłach motocykla. Dodatkowo ABS posiada trzy tryby czułości: tryb enduro, w którym system panuje tylko nad przednim kołem, natomiast tylne jeździec może dowolnie blokować, tryb sportowy, ograniczający efekt unoszenia tylnego koła przy gwałtownym hamowaniu oraz tryb miejski/turystyczny zapewniający najwyższy poziom bezpieczeństwa.
DMS, czyli weź smartfon na motocykl
Wyrafinowany interfejs użytkownika (HMI) zapewnia - dzięki 5-calowemu kolorowemu wyświetlaczowi TFT i wygodnym przełącznikom na kierownicy - przyjazne dla każdego sterowanie wszystkimi ustawieniami i funkcjami motocykla, w tym wbudowanym system multimedialnym Ducati (DMS). Czym jest DMS? Ten system łączy motocykl ze smartfonem kierowcy za pośrednictwem Bluetooth, umożliwiając dostęp do wszystkich kluczowych funkcji multimedialnych (połączeń przychodzących, wiadomości tekstowych, muzyki). Inne funkcje Multistrady 1260 Enduro obejmują tempomat i system głośnomówiący.
Sprzęt na każdą nawierzchnię
Jazda Multistradą 1260 Enduro, niezależnie od terenu po jakim się poruszamy, stanu nawierzchni i warunków atmosferycznych – jest bezpieczna i niesamowicie przyjemna. To wszystko zapewnia nam właśnie elektronika, która steruje zawieszeniem. Półaktywne zawieszenie Sachs o skoku 185 mm z przodu i z tyłu, z systemem Skyhook sprawia, że dopasowanie jego charakterystyki do obciążenia motocykla, bądź terenu po którym się poruszamy, trwa dosłownie chwilę i można zrobić to nie schodząc z motocykla, za pomocą jednego przycisku na kierownicy. Zapomnijcie o kluczach, śrubokrętach, klikach. Elektronika pozwala ustawić zawieszenie na 400!! różnych sposobów…
Hardware równie ważny co software
Elektronika nie zastąpi jednak takich elementów, jak koła czy ogumienie. Inżynierowie Ducati długo nie musieli myśleć nad rozmiarem tych pierwszych. Szprychowa 19 z przodu i 17 z tyłu, to optymalne rozwiązanie do poruszania się zarówno po równych ale krętych asfaltach, jak i po bezdrożach. A co do opon, to już od klienta zależy, czy założy na swoją Multistradę dedykowane do niej turystyczne Pirelli Scorpion Trail II, czy może kostkowe Pirelli Scorpion Rally… Jeżeli wybierze te ostatnie, na pewno doceni duży, 30 litrowy zbiornik paliwa, który podczas podróży po bezdrożach jest w stanie zapewnić do 450 km zasięgu!
Siedzę w Multistradzie, nie na niej…
Jedną z kluczowych zmian dla motocyklisty, który przejedzie się nową Multistradą Enduro, jest zmieniona ergonomia. Inżynierowie stwierdzili, że ciężar jeźdźca jest integralną składową ciężaru motocykla i zamiast obniżać środek ciężkości tego ostatniego, w celu lepszego prowadzenia się pojazdu, należy obniżyć środek ciężkości jeźdźca wraz z motocyklem. Zrealizowano to przez obniżenie trzech wierzchołków ergonomicznego trójkąta – podnóżki, kierownica, siedzenie. W podnóżkach zamontowano cieńsze o 10 mm gumy, kierownica powędrowała 30 mm niżej, a siedzenie znalazło się na wysokości 860 mm od ziemi, czyli 10 mm niżej w porównaniu do Multistrady 1200 Enduro. Jakby tego było mało zmniejszono skok zawieszenia o 15 mm, z 200 do 185 mm. Dzięki tym wszystkim zabiegom, podczas jazdy Multistradą Enduro 1260 ma się wrażenie siedzenia w motocyklu, a nie na nim. Jest to uczucie, do którego trzeba się przyzwyczaić.
Długi interwał serwisowy
Mimo wyjątkowo mocnego w tej klasie silnika, Multistrada 1260 Enduro ma wydłużony interwał serwisowy z wymianą oleju co 15 000 km oraz serwisem Desmo co 30 000 km, co może ucieszyć niejednego motocyklowego globtrotera!
Cena
A na końcu najważniejsze – cena. Za Ducati Multistradę 1260 Enduro będziemy musieli zapłacić niewiele więcej niż za dotychczasową wersję 1200. Cena będzie wyższa o 2-3 tysiące złotych, co pozwoli na zmieszczenie się z zapasem w 100 000 zł.
Dane techniczne
Engine: |
Ducati Testastretta DVT with Desmodromic Variable Timing, |
L-Twin cylinder, 4 valves per cylinder, Dual Spark, liquid cooled |
Displacement 1,262 cc |
Bore X stroke 106 x 71.5 mm |
Compression ratio 13:1 |
Power 116.4 kW (158,3 hp) @ 9,500 rpm |
Torque 128 Nm (94,4 lb-ft) @ 7,500 rpm |
Fuel injection Bosch electronic fuel injection system, |
elliptical throttle bodies with Ride-by-Wire, |
Gearbox 6 speed with Ducati Quick Shift (DQS) up/down |
Final drive Chain; |
Front sprocket 15; Rear sprocket 43 |
Clutch Light action, wet, multiplate clutch with hydraulic control |
Frame |
Tubular steel Trellis frame |
Front suspension |
Sachs 48 mm fully adjustable usd forks Electronic compression and rebound damping adjustment with Ducati Skyhook Suspension (DSS) Evo |
Front wheel Tubeless spoked wheel in light alloy 3" x 19" |
Front tyre Pirelli Scorpion Trail II 120/70 R19 as optional Pirelli Scorpion Rally same measure |
Rear Suspension |
Fully adjustable Sachs unit. Electronic compression and rebound damping adjustment. Electronic spring pre-load adjustment with Ducati Skyhook Suspension (DSS) Evo. |
Aluminium single-sided swingarm |
Rear Wheel Tubeless spoked wheel in light alloy 4.50" x 17" |
Rear tyre Pirelli Scorpion Trail II 170/60 R17 as optional Pirelli Scorpion Rally same measure |
Wheel travel (front/rear) 185 mm - 185 mm |
Front brake 2 x 320 mm semi-floating discs, radially mounted Brembo monobloc M4.32-piston callipers, 2-pad, |
radial pump with Bosch Cornering ABS as standard equipment |
Rear brake 265 mm disc, 2-piston floating calliper, with Bosch Cornering ABS as standard equipment |
Instrumentation Color TFT display 5" |
Dry weight 225 kg (496 lb) |
Kerb weight 254 kg (560 lb) |
Seat height Not adjustable 860 mm (880 with high seat - 840 mm with low seat) |
Wheelbase 1,592 mm |
Rake 25° |
Trail 112 mm |
Fuel tank capacity 30 l |
Safety equipment |
Vehicle Hold Control (VHC), Riding Modes, Power Modes, Ducati Safety Pack (Bosch Cornering ABS + DTC), Ducati Wheelie Control (DWC), Ducati Cornering Lights |
Standard equipment |
Ducati Skyhook Suspension (DSS) Evo, Ducati Quick Shift (DQS) up/down, Cruise control, HandsFree, Backlit handlebar switches, Ducati Multimedia System (DMS), Full-colour TFT display, Full LED headlamp, Auto-off indicators |
Additional equipment Ready for Anti-theft |
Warranty 24 months, unlimited mileage Maintenance service intervals 15,000 km (9,000 miles) / 12 months Valve clearance check 30,000 km (18,000 miles) |
Standard Euro 4 CO2 Emissions 130 g/km Consumption 5.5l/100 km |
*Kerb weights indicate total bike weight with all operating consumable liquids and a fuel tank filled to 90% of capacity (as per EC standard 93/93). |
|
Komentarze 2
Poka¿ wszystkie komentarzeOlej co 15 ty¶ czyli u¿ywane bêd± mia³y zar¿niête silniki.
OdpowiedzPiêkny motocykl, tylko ten ³añcuch...
Odpowiedznajnowsza olejarka za³atwia problem
Odpowiedz