Co z niebezpiecznymi barierami i śliskimi znakami? Ministerstwo: nic
Jak informuje Ministerstwo Infrastruktury, 13 września weszły w życie trzy nowelizacje przepisów technicznych w drogownictwie. Niestety, resort znów nie skorzystał z okazji by zatroszczyć się o bezpieczeństwo motocyklistów, choć zajął się rowerzystami.
Dziś, 13 września weszły w życie rozporządzenia ministra infrastruktury, wprowadzające nowelizacje dla trzech rozporządzeń:
- w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie,
- w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogowe obiekty inżynierskie i ich usytuowanie,
- w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących autostrad płatnych.
Wśród zmian znalazły się nowe rekomendacje dla projektantów dróg i mostów. Niestety, ministerstwo nie skorzystało z okazji by określić warunki techniczne dotyczące elementów infrastruktury drogowej stanowiących szczególne zagrożenie dla użytkowników jednośladów.
W dokumentacjach dotyczących nowobudowanych dróg wciąż nie uwzględnia się ryzyka, jakie dla motocyklistów stanowią bariery energochłonne, znaki poziome malowane śliską farbą, czy wystające elementy odblaskowe montowane na jezdni. Wszystkie analizy dotyczące wymienionych elementów dotyczą wyłącznie samochodów.
Wśród ministerialnych rekomendacji dotyczących projektowania dróg znalazły się jednak te dotyczące rowerzystów. Poprzedziły je wnikliwe badania 16 różnych typów istniejącej infrastruktury przeznaczonej dla ruchu rowerowego, parametrów ruchu rowerowego, a także badania ankietowe wśród użytkowników infrastruktury rowerowej. O motocyklistach zapomniano.
Tymczasem liczba jednośladów systematycznie rośnie. Z danych Instytutu Badania Rynku Motoryzacyjnego Samar wynika, że od stycznia do końca lipca bieżącego roku zarejestrowano w Polsce 13 869 jednośladów. Oznacza to wzrost o prawie 40% w stosunku do tego samego okresu roku ubiegłego. W tym okresie do Polski trafiło także 52 538 motocykli i skuterów z prywatnego importu, czyli 6,36 proc. więcej niż w tym samym okresie 2018 roku.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze