Koniec z chamstwem na drogach? Nadchodzi rewolucja w przepisach
Obowiązkowy korytarz ratunkowy i tzw. suwak w miejscu zwężenia drogi to dwie najważniejsze zmiany w przepisach, których przyjęcie Ministerstwo Infrastruktury zapowiada już na jesień tego roku.
Choć, wbrew obiegowej opinii, jazda na suwak nie jest powszechną praktyką w krajach Europy Zachodniej, nie sposób zaprzeczyć, że znacznie upłynnia ruch i, tym samym, zmniejsza korki.
Niestety, w Polsce, ale też wielu innych krajach Europy, praktyką jest ustawianie się na jednym z pasów na długo przed zwężeniem. Powoduje to natychmiastowe zatrzymanie ruchu. Do tego dochodzą karygodne zachowania tak zwanych "szeryfów", którzy w imię źle pojętej sprawiedliwości utrudniają przejazd kierowcom, którzy chcieliby opuścić zwężający się pas tuż przed jego końcem.
Nie lepiej sprawa wygląda z korytarzem życia, czyli specjalnym "wirtualnym pasem" dla pojazdów ratowniczych, który tworzy się między skrajnym lewym a sąsiadującym pasem na drogach o co najmniej dwóch pasach ruchu. Jak można się przekonać oglądając filmy na YouTube, wielu kierowców albo nie tworzy takiego pasa w ogóle, albo, kiedy zostanie utworzony, wykorzystuje go do szybkiego przemieszczenia się naprzód (czasem także, o zgrozo! wstecz).
Ministerstwo Infrastruktury od dawna zapowiadało nowelizację istniejących przepisów, która pomogłaby ukrócić takie patologiczne zachowania. Pierwsze z zagadnień - jazda na suwak, w polskich przepisach nie istnieje, jest tylko wyrazem dobrej woli kierowców. Zgodnie z nowymi regulacjami, kierowcy jadący głównym pasem ruchu mieliby obowiązek wpuszczania pojazdów dojeżdżających do końca pasa zanikającego według zasady suwaka - jeden pojazd z pasa głównego, jeden z zanikającego.
Pojęcie korytarza życia wprawdzie w przepisach funkcjonuje, ale, jak twierdzą wnioskodawcy zmian w przepisach, nie jest zbyt precyzyjne. Nie ma między innymi obowiązku tworzenia takiego korytarza. Kiedy nowelizacja wejdzie w życie, będzie on obowiązkowy na autostradach i drogach ekspresowych.
Zmiany będą wymagały także modyfikacji taryfikatora mandatów tak, by uwzględniał on nowe wykroczenia. Przepisy dotyczące korytarza życia i jazdy na suwak mają zacząć funkcjonować już na jesieni tego roku.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze