tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Benelli - producent motocykli z ciekawą historią. Od matki dla synów
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Benelli - producent motocykli z ciekawą historią. Od matki dla synów

Autor: Wojciech Grzesiak 2022.11.08, 16:37 Drukuj

Włoskie marki słyną z tego, że często mogą pochwalić się ciekawą historią. Nie inaczej jest w przypadku Benelli, które choć obecnie ma chiński kapitał, to zachowało swojego włoskiego ducha i może się poszczycić ciekawym rodowodem. Miałem okazję przekonać się o tym podczas wizyty w muzeum, które mieści się oczywiście w Pesaro.

Marka Benelli narodziła się w dość nietypowy sposób, ponieważ Teresa Boni Benelli po śmierci swojego męża chciała zapewnić dzieciom godną i bezpieczną przyszłość. Tak oto Giuseppe, Giovanni, Francesco, Filippo, Domenico i Antonio trafili do branży motocyklowej. Benelli nie od razu produkowało motocykle, ponieważ najpierw firma zajmowała się naprawą motocykli i rowerów. Wyróżnikiem był fakt, że niektóre części zamienne były produkowane na miejscu. Giuseppe i Giovanni zostali wysłani do Szwajcarii, gdzie studiowali inżynierię.

NAS Analytics TAG

Firma zdobyła spore doświadczenie przede wszystkim dzięki I wojnie światowej, która sprawiła, że bracia Benelli mieli ręce pełne roboty. W 1920 r. firma zbudowała swój pierwszy własny silnik, a był to dwusuwowy motor o pojemności 75 cm3. Rok później pojemność urosła do 98 cm3 i pierwszy motocykl stworzony przez Benelli był gotowy do zaprezentowania światu. Później powstał silnik czterosuwowy o pojemności 175 cm3 z wałkiem rozrządu nad głowicą. Od 1927 r. motor ten był znakiem rozpoznawczym Benelli. Dowodem na jego doskonałość stały się sukcesy, które Tonino Benelli odnosił w Mistrzostwach Włoch. Swoje tytuły zdobył w latach 1927, 1928, 1930 i 1931. Firma nie spoczywała na laurach i w 1939 r. przedstawiła silnik o pojemności 250 cm3, który był doładowany kompresorem. Celem było Isle Of Man Tourist Trophy, gdzie w tym samym roku Benelli odniosło zwycięstwo używając motocykla z silnikiem bez doładowania. Osiągi 250-tki z kompresorem były imponujące jak na owe czasy, ponieważ maksymalna moc wynosiła 52 KM, a maksymalna prędkość motocykla była szacowana na 230 km/h. Maszyna miała pojawić się w 1940 r., ale wszystko przerwała wojna.

Po wojnie Benelli nie złożyło broni i zbierało z rynku uszkodzone i porzucone motocykle, a następnie odświeżało je i sprzedawało. W tym samym czasie Giuseppe Benelli odłączył się od rodzinnego biznesu, ponieważ przyszłość widział w przemyśle samochodowym. Dlatego założył własną markę, a było nią BBC Automobili powstałe w 1946 r. Jego starania nie przyniosły oczekiwanych skutków, więc w 1952 r. wrócił do produkcji motocykli, ale pod własnym szyldem - MotoBi. Fabrykę Benelli przejął Giovanni. Nakazał stworzyć motocykl, który będzie tani, lekki i niezawodny. Tak w 1949 r. narodziła się Letizia. Przed fabryką Benelli dumnie prężył się lew i to on zainspirował markę do stworzenia modelu Leoncino. Motocykl okazał się hitem i w latach od 1950 do 1960 sprzedano ok. 45 tys. egzemplarzy tego modelu. Obecnie Leoncino nadal jest dostępne na rynku i to właśnie testy wersji z silnikiem o pojemności 754 cm3 były okazją do wizyty w muzeum. Podobnie jak przed laty Leoncino oferuje wiele wersji silnikowych, a także różne odmiany, ponieważ w 500 i 800 mamy modele Trail, którymi swobodnie można zjechać z utartych ścieżek.

Pod koniec lat 60. XX w. Europę i Stany Zjednoczone zalały japońskie sprzęty, co przyprawiło Benelli o spory ból głowy, bo producent był mocno zaangażowany w działania w Ameryce Północnej. Na ratunek przyszedł Alejandro de Tomaso, który przybył z Argentyny i kupił takie marki jak Maserati, Innocenti, Ghia i Vignale, a także Moto Guzzi. Oprócz tego miał swoją markę De Tomaso Automobili, która zajmowała się produkcją samochodów, a najsłynniejszym jest oczywiście De Tomaso Pantera. Pod rządami argentyńskiego biznesmena i pasjonata Benelli stworzyło dwie ciekawe konstrukcje. Pierwsza to 500 Quattro z czterema cylindrami ustawionymi w rzędzie, a druga to 750 Sei z sześcioma cylindrami w rzędzie. Ten drugi projekt był pionierski w skali światowej. Pod koniec lat 70. Benelli zaczęło jednak podupadać i w końcu trafiło do szuflady.

Najpierw swojego szczęścia próbował Giancarlo Selci, który był pracownikiem fabryki, ale nie udało mu się odrodzić Benelli. W 1995 r. markę przejął Andrea Merloni, który wprowadził ją m.in. do Mistrzostw Świata Superbike z modelem Tornado Tre 900. W 2005 r. do gry wkroczyli Chińczycy, a konkretnie Qianjiang Motor Group, które w 2015 r. przejęło Geely Holding Group. Początkowo modele Leoncino 500 i TRK 500 nadal były produkowane w Pesaro, ale ze względów finansowych bardziej opłacało się przeniesienie całej produkcji do Chin. We Włoszech pozostał dział zajmujący się inżynierią i designem. Co ciekawe, z rozmów z jego pracownikami wynika, że to QJ Motor czerpie wiedzę od Benelli, a nie na odwrót. To tylko dowodzi, że chiński kapitał nie jest niczym złym.

Benelli z jednej strony nie próbuje udawać, że chciałoby być marką premium i oferuje motocykle, które są tanie w zakupie i tanie w serwisowaniu, ale jednocześnie dostarczają dużo frajdy z jazdy. Najlepszą rekomendacją niech będzie fakt, że model TRK 502 gniecie konkurentów w wynikach sprzedaży na włoskim rynku. Znając włoską dumę śmiem twierdzić, że jeżeli coś byłoby nie tak w postępowaniu Chińczyków, to z pewnością przy najbliższej wizycie we Włoszech zostaliby nadziani na łyżki do podawania makaronu. Tak się jednak nie stało, a zainteresowanie mówi samo za siebie. Jeżeli będziecie na wakacjach w San Marino, Rimini lub Pesaro, to koniecznie odwiedźcie muzeum Benelli, gdzie znajduje się też pokaźna kolekcja motocykli MotoBi oraz zbiór zabytkowych motocykli różnych marek takich jak Harley-Davidson, Moto Guzzi, Indian, Bianchi i inne. Jest też motocykl, na którym ścigał się ojciec Valentino Rossiego. Benelli jest marką, którą zdecydowanie warto poznać i przyjrzeć jej się bliżej.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG
.

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę