tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 Henderson KJ Streamline i Projekt Enterprise. Odjechane cruisery Orleya Raymonda Courtneya
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
bg 960x300
controls-playcontrols-unmute
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

Motul Chain Clean

odtłuszczacz do łańcucha, który usunie stary smar i zabrudzenia po zimie.

Motul
Chain
Clean

Sprawdź cenę >
NAS Analytics TAG

Henderson KJ Streamline i Projekt Enterprise. Odjechane cruisery Orleya Raymonda Courtneya

Autor: Lech Wangin 2025.03.14, 16:00 Drukuj

"Każdy może jeździć dla przyjemności, ale tylko nieliczni mają talent do ścigania się". Słowa te wypowiedział konstruktor motocykli przedstawionych w tym artykule. Był on twórcą komfortowych cruiserów, kiedy nikomu jeszcze nie śniło się określanie motocykli tym terminem. Pierwsza z jego oszałamiających konstrukcji ujrzała światło dzienne w 1935 roku i nawet dziś, po 89 latach. wciąż wygląda futurystycznie. To mówi wiele o wizjonerstwie i talencie twórcy.

Orley Raymond Courtney urodził się w 1895 roku w stanie Indiana. Już w wieku 13 lat dosiadał swojego pierwszego motocykla - jednocylindrowego Indiana. Jego entuzjazm do jazdy na motocyklu rozwijał się intensywnie i w wieku 21 lat O.R. Courtney kupił Excelsiora z silnikiem V-twin o pojemności 61 cali sześciennych (około 1000 ccm), który był wówczas reklamowany jako "najszybszy motocykl, jaki kiedykolwiek zbudowano". W biografii Courtneya nie znajdujemy żadnych śladów o jego sukcesach sportowych, ale wiadomo, że w młodości lubił amatorskie wyścigi motocyklowe.

NAS Analytics TAG

Jak kształtuje się stal

Od najmłodszych lat Courtney rozwijał swe zdolności rzemieślnicze. Już jako nastolatek pracował jako robotnik w hucie szkła, skąd przeniósł się do Central Manufacturing Company w Connersville w stanie Indiana. Firma ta specjalizowała się w budowie karoserii samochodowych, a zyskała sławę dzięki pięknym, opływowym karoseriom samochodów Auburn, Cord i Dusenberg. Pracując przy karoseriach samochodowych Courtney zgłębiał techniki obróbki metalu, kształtowania blach, a także rozwijał swój zmysł estetyczny i wyczucie formy. Kiedy w latach 20. wraz z rodziną przeprowadził się do Lansing w stanie Michigan podjął pracę w Oldsmobile i Kaiser-Frazer, gdzie również uczestniczył w projektowaniu i budowie nowych nadwozi.

Wizja motocykla idealnego

Poza pracą zawodową O. Ray wciąż oddawał się motocyklowej pasji, jednak z wiekiem jego nastawienie zaczęło się zmieniać. We współczesnych mocnych i szybkich motocyklach dostrzegał pewną wadę, otóż były one mało komfortowe i wymagały wyścigowych umiejętności i dużej odwagi, by móc je prawidłowo wykorzystać. W umyśle O. Raya zaczęła kiełkować idea stworzenia luksusowego motocykla, który będzie zapewniał samochodowy komfort na podmiejskich, wyboistych drogach i będzie łatwy w prowadzeniu dla przeciętnego motocyklisty nie zainteresowanego szybką jazdą. Jego zdaniem producenci motocykli za bardzo skupili się na osiągach zapominając o komforcie jazdy i łatwości prowadzenia.

Projekt Henderson KJ.

Realizację tej idei rozpoczął od kupna czterocylindrowego Hendersona KJ Streamline z 1930 roku. Silnik o pojemności 1300 ccm pracował niezwykle gładko, odznaczał się dużą elastycznością i generował pokaźną jak na owe czasy moc 40 KM, co pozwalało bez problemu rozpędzić motocykl do 160 km/h. Wśród pojazdów krążących wówczas po amerykańskich drogach, równie szybkie można było policzyć na palcach jednej ręki emerytowanego drwala. Mając taką bazę Courtney przystąpił do budowy luksusowej komfortowej maszyny swoich marzeń. Z oryginału pozostał tylko silnik i środkowa część ramy. Przedni widelec Hendersona został poszerzony i ustawiony bardziej pionowo. Tylna część sztywnej ramy została zastąpiona wahaczowym zawieszeniem własnej konstrukcji przy wykorzystaniu elementów zawieszenia samochodu. Poszerzenie widelca i tylnej części ramy były konieczne z tego powodu, że O. Ray zastosował w swej konstrukcji małe,  dziesięciocalowe koła obute w potężne baloniaste opony pochodzące z samolotu. Bez wątpienia miały one swój udział w izolowaniu jeźdźca od nierówności drogi. Koła "uzbrojono" w hydraulicznie sterowane hamulce bębnowe. Motocykl wyposażony był w obszerne siodło zamontowane bezpośrednio na ramie motocykla. Courtney zastosował również zbiornik paliwa własnej konstrukcji. Kierownica jego motocykla była szersza i inaczej ukształtowana niż w Hendersonie. O ile już same modyfikacje podwozia Hendersona zasługują na uwagę, to tym co czyni tę maszynę wizjonerską i wyjątkową jest obszerna karoseria kryjąca nie tylko wszystkie mechanizmy, ale również koła, no i oczywiście zapewniająca kierowcy skuteczną ochronę przed czynnikami atmosferycznymi. Karoseria została wyklepana z blachy stalowej osobiście przez Courtneya, a proces jej tworzenia trwał dziewięć miesięcy. Opływowa karoseria Courtneya zmieniła Hendersona KJ w arcydzieło wzornictwa przemysłowego. Jej kształty odzwierciedlały wówczas (w połowie lat 30.) najnowocześniejsze trendy Streamline Moderne. Przednia część karoserii z charakterystycznym grillem jest ukłonem w stronę samochodu Chrysler Airflow, który zadebiutował w 1934 roku i zapisał się na trwale w historii amerykańskiego automobilizmu, choć rynkowego sukcesu nie odniósł właśnie ze względu na zbyt daleko wybiegające na przód wzornictwo. Tylna część karoserii Courtneya zdradza z kolei fascynację formą samochodu Auburn Speedster. Pięknym i, jak to się dziś mówi, klimatycznym elementem stylistyki motocykla Courtneya jest rozbudowana deska rozdzielcza typu samochodowego z pięcioma pięknymi, okrągłymi "zegarami". Za ich pomocą kierowca był informowany o prędkości, ilości paliwa w zbiorniku, ładowaniu akumulatora, aktualnym czasie i ciśnieniu oleju. Nawet patrząc na ten motocykl z dzisiejszej perspektywy robi on niesamowite wrażenie. W 1935 roku musiał wyglądać jak jednośladowy przybysz z innej planety, lub artefakt z przyszłości. Poza wszelkim zachwytem jedno jednak musi budzić wątpliwości u postronnego obserwatora. Czy pracujący pod karoserią silnik nie przegrzewał się? Wszak nie zastosowano tu wodnego chłodzenia, a powietrze docierało do silnika jedynie poprzez grill umieszczony w przednim błotniku. Źródła historyczne milczą na ten temat, wiadomo jednak, że Orley Raymond Courtney używał swój motocykl przez długie lata, jednak, jak powiedział kiedyś w jednym z wywiadów, jeździł spokojnie, dla przyjemności nigdy nie przekraczając 65 mil na godzinę. Czterocylindrowy silnik Hendersona nie musiał więc zbytnio się wysilać.

Motocykl Courtneya był realizacją jego marzeń i jego wizji idealnego motocykla turystycznego. Mimo że sam twórca zdawał sobie sprawę z tego, że jego projekt jest zbyt pracochłonny, by można go było zrealizować w realiach masowej produkcji, rozwiązania zastosowane w projekcie zostały zgłoszone w urzędzie patentowym.

Projekt Enterprise

W czasie wojny O. Ray Courtney pracował w amerykańskim przemyśle samochodowym. W 1950 roku postanowił pójść własną drogą i wraz synem Rayem Williamem, który odziedziczył po nim talenty i zamiłowania, otworzyli firmę Courtney-Enterprise w Pontiac w stanie Michigan. Budowali tam między innymi karoserie i części nadwozia do samochodów wyścigowych. Idea budowy idealnego motocykla turystycznego była w umyśle O. Raya Courtneya wciąż żywa i właśnie nadszedł czas realizacji nowego projektu o nazwie Enterprise. Tym razem z seryjnego motocykla pochodził jedynie silnik, reszta była efektem kreatywności Courtneya. W myśl założeń projektu konstrukcja motocykla miała być jednak prostsza, tak aby można było myśleć o podjęciu jego produkcji. Jako źródło napędu wybrano silnik Indiana Scout o pojemności 45 cali sześciennych (750 ccm). Był on znacznie tańszy i bardziej dostępny od czterocylindrowego Hendersona. I tym razem mechanizmy motocykla miały być ukryte pod obszerną blaszaną karoserią, ale jej budowa była prostsza, mniej czasochłonna, a panele karoserii były montowane do ramy za pomocą szybkozłączek. I tym razem karoseria miała mocno futurystyczną formę i choć motocykl powstawał na początku lat 50. jego kształty bardziej pasują do samochodowej stylistyki lat 60. O ile w poprzednim motocyklu Courtneya dominowały krągłości, nowa karoseria była wyraźnie bardziej smukła z dużym udziałem bardziej płaskich powierzchni i ostrych krawędzi. W nowym projekcie Courtney więcej uwagi poświęcił dopracowaniu maszyny pod względem ergonomii, dzięki czemu pozycja za sterami była wygodniejsza niż w pierwszym projekcie, kierowca miał więcej miejsca na nogi, kanapa była dwuosobowa, a w tylnej części karoserii znalazły się zintegrowane z nadwoziem kufry. I tym razem maszynę postawiono na małych kołach o średnicy zaledwie 9 cali, ale obutych w grube opony. Podwozie motocykla było równie oryginalne i niespotykane jak jego karoseria. Zarówno przednie jak i tylne zawieszenie oparto na wahaczach współpracujących z dwoma amortyzatorami. Kierownica umieszczona była daleko przed główką ramy i jej ruchy przekazywane były do widelca poprzez drążek kierowniczy. Zbiornik paliwa znajdował się w przedniej części karoserii nad przednim kołem, a kierowca i pasażer siedzieli bezpośrednio nad silnikiem. Rama motocykla i wahacze zawieszenia wykonano ze stali chromowo-molibdenowej, co pozwoliło utrzymać masę motocykla w rozsądnych granicach. Mimo pokaźnych rozmiarów i blaszanej karoserii motocykl ważył 260 kg. Siedzenie kierowcy znajdowało się na wysokości 71 cm, a rozstaw osi wynosił około półtora metra, ale już długość całego pojazdu była naprawdę konkretna bo wynosiła 284,5 cm.

Enterprise został publicznie zaprezentowany w 1952 roku. Artykuły o nim pojawiły się w branżowych czasopismach. Koszt budowy oszacowano na około 5000 dolarów, co było wówczas ceną niebotyczną. Courtney oferował zbudowanie podobnej maszyny w oparciu o dostarczony przez klienta silnik za 2500 dolarów, co również nie było ceną zachęcającą. W tamtym czasie za około 1800 dolarów można było wyjechać z salonu nowiutkim Chevroletem Bell Air. Za Harleya FL trzeba było dać 900 dolarów. Szacuje się, że powstały dwa motocykle z silnikiem Indiana i przynajmniej jeden z silnikiem BSA. Orley Raymond Courtney nie odniósł więc sukcesu komercyjnego, ale z całą pewnością napisał swój własny rozdział w historii motocyklizmu i za jego dokonania należy mu się bezwzględny szacunek.

NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Jak myjesz motocykl?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę