BMW patentuje silnik elektryczny w pia¶cie przedniego ko³a
BMW Motorrad złożyło dokumenty patentowe dotyczące niewielkiego silnika elektrycznego, umieszczonego na przednim kole. Jego prawdopodobne przeznaczenie to wspomaganie przyszłej generacji ciężkich turystyków na podjazdach i luźnej nawierzchni.
W dokumentach, które wyciekły (lub zostały celowo ujawnione) z jednego z urzędów patentowych, znajdują się rysunki techniczne i opis ciekawego rozwiązania, które prawdopodobnie znajdzie się w kolejnych wcieleniach cięższych motocykli BMW klasy Adventure. Jest to niewielki silnik elektryczny, umieszczony w piaście przedniego koła.
Nie będzie to oczywiście główny napęd motocykla. Jego zadanie to wspomaganie kierowcy w warunkach, kiedy nie starcza już przyczepności na tylnym kole, np. na stromych podjazdach i luźnej nawierzchni. Może być również przydatny przy powolnym manewrowaniu jednośladem mocno obciążonym dodatkowym wyposażeniem, takim jak kufry czy zapasowe zbiorniki paliwa.
Podobne rozwiązanie pokazano już w roku 2015, kiedy niemiecka firma Wunderlich stworzyła prototypową wersję R1200GS z silnikiem elektrycznym w przedniej piaście. Jego zadaniem, oprócz dodatkowego napędu, było odzyskiwanie energii z hamowania. Nie ma jednak sygnałów, że urządzenie BMW będzie również posiadało tę funkcję.
Z dokumentów wynika, że silnik ten przeznaczony będzie zarówno dla pojazdów dwukołowych, jak i trzy lub czterokołowych. Bardzo prawdopodobne, że zobaczymy go w katalogu wyposażenia dodatkowego dla przyszłej generacji największych GS-ów.
Komentarze
Poka¿ wszystkie komentarze