Aprilia Tuareg 660 test w dalekiej turystyce. 5 000 km z ziemi polskiej do Norwegii
Gamonie, czyli Rafał Herman i Szymon Dziawer wzięli ze sobą na wyprawę do Norwegii Aprilię Tuareg 660. Trasa nie była może mocno wymagająca, ale motocykl o pojemności 660 ccm nie jest sprzętem pierwszego wyboru, kiedy myślimy o połknięciu takiej ilości kilometrów. Aprilii na zegarze przybyło po wizycie u Wikingów 5000 km i przyznać trzeba, że wywiązała się z tego zadania wyśmienicie. Z resztą sami zobaczcie sami.
Rafał Herman:
Ten model w najnowszej odsłonie 2024 przypomniał o sobie nowymi malowaniami, według mnie wariantem Dakar Podium rozbił bank.
Uznaliśmy, że trzeba sprawdzić ten model na długiej trasie, głównie asfaltowej. Załadowanym motocyklem pod sufit i w 2 osoby ruszyliśmy w długą podróż po Skandynawii. Własności terenowe Tuarega sprawdziliśmy już wcześniej i nie mamy co do nich wątpliwości. One się zgadzają. W aktualnej cenie 52 900 zł dostajemy kawał solidnego dualowego "konia".
Ciekawe jest to, że sama Aprilia wystawiła ten model do rywalizacji w rajdach. Wygrała np. Africa Ecorace 2024. Oglądałem zwycięski egzemplarz podczas wydarzenia Aprilia AllStars. Solidnie stuningowany przez firmę GuareschiMoto. Bazą był zwykły Tuareg. Odrobiona praca domowa i mamy bardzo dopracowany sprzęt.
Największym zaskoczeniem podczas naszej podróży było to jak dobrze ten motocykl dał sobie radę na klasycznych, długich, autostradowych przelotach. Wbiło się w moją głowę: "czy na pewno potrzebujemy GS’a?". Jeśli zrobi się gorszy teren, szuter, a może trochę błota, wtedy błogosławisz że jedziesz lżejszym motocyklem. Aprilia na papierze jest liderem. 187 kg suchej masy, a 204 kg zatankowany, gotowy do jazdy. Pierwszą rzecz jaką zrobię to wymieniam wydech, pozbywając się grzejących katalizatorów, zyskujemy dodatkowe kilogramy pozbywając się "ekologii".
Zasięgi na takiej trasie okazały się bardzo solidne, 230-250 km od tankowania do tankowania na autostradzie i nawet 350 km w Norwegii, gdzie okoliczności przyrody zmuszają nas do przyjemnej jazdy kontemplacyjnej. Zawieszania w pełni regulowane, co jest dużą pomocą, przy gdy przemieniamy charakter naszej maszyny z singlowej zabawki w teren, na objuczonego kuframi, namiotem obieżyświata. Nie dziwie się że maszyny dualowe zyskują na popularności. Gdybym miał mieć tylko jeden motocykl w garażu, to Tuareg, bardzo wysoko byłby na liście. Daje ogromne spektrum zastosowań. Na szczęście moja żona zrozumiała, że nie da się żyć tylko z jednym motocyklem. Tak jak dzisiaj nie wyobrażam sobie posiadania tylko jednej pary butów. Sandały są fajne, ale trzeba mieć Crocsy, buty do biegania, trekingu i wiele innych. Dlatego rozbudowuje garaż, jak szafkę na buty.
Podczas naszych dyskusji w podróży, zauważyliśmy że pokutuje wątpliwość, czy włoska marka jest na tyle solidna, żeby pełnić rolę motocykla podstawowego, głównego. Uważam, że sytuacja się bardzo zmieniła. Dla stale wątpiących można u dealera przedłużyć gwarancje do 4 lat i bawić się z czystą głową.
Aprilia Tuareg 660 Dane Techniczne
SILNIK | Rzędowy, dwucylindrowy, czterosuwowy, chłodzony cieczą, dwa wałki rozrządu w głowicy (DOHC), cztery zawory na cylinder |
POJEMNOŚĆ | 659 cm3 |
ŚREDNICA X SKOK | 81 x 63.93 mm |
MOC MAKSYMALNA | 80 KM (59 kW) przy 9 250 rpm |
MOMENT OBROTOWY | 70.0 Nm przy 6 500 rpm |
SYSTEM PALIWOWY | Airbox z przednim wlotem. 2 korpusy przepustnicy Ø48 mm, zarządzanie |
Ride-by-wire | |
STARTER | Elektryczny |
SMAROWANIE | Mokra miska olejowa |
SKRZYNIA BIEGÓW | 6-stopniowa |
SPRZĘGŁO | Mokre sprzęgło wielotarczowe z systemem antypoślizgowym |
NAPĘD | Łańcuch, przełożenie 15/42 |
ELEKTRONIKA | |
PODWOZIE | Rama z rur stalowych i wbudowana rama pomocnicza. Aluminiowe płyty |
przyłączeniowe silnika | |
ZAWIESZENIE ‐ PRZÓD | W pełni regulowany widelec upside-down Kayaba Ø43 mm ze sprężyną |
kontrującą. Skok koła: 240 mm | |
ZAWIESZENIE ‐ TYŁ | Wahacz aluminiowy. W pełni regulowany amortyzator monoshock Kayaba. |
Skok koła: 240 mm | |
HAMULCE ‐ PRZÓD | Pływająca podwójna tarcza o średnicy 300 mm. Zacisk pływający Brembo z podwójnymi tłokami przeciwległymi (Ø30/32 mm). Pompa hamulcowa Brembo i przewód hamulcowy w metalowym oplocie |
HAMULEC ‐ TYŁ | Tarcza o średnicy 260 mm; Jednotłoczkowy zacisk Brembo (Ø34 mm). |
Przewód hamulcowy w oplocie metalowym | |
ABS | Multi-map |
KOŁA | Szprychowe, przód: 2.15"X21" | tył: 4.25"X18" |
OPONY | Bezdętkowe, przód: 90/90-21 | tył: 150/70 R 18 |
DŁUGOŚĆ/SZEROKOŚĆ/ROZSTAW OSI/WYSOKOŚĆ KANAPY | 2 220/965/1 525/860 mm |
MASA WŁASNA | 204 kg |
SPALANIE/ZBIORNIK PALIWA | 4.0 l/100km/18 l (3-litry rezerwy) |
EMISJA CO2 | 99 g/km |
Komentarze 1
Poka¿ wszystkie komentarzeSuper, ¿e testujecie mniej oczywiste rozwi±zania, które byæ mo¿e nawet nie przysz³yby na my¶l. Czyli istnieje swiat poza GSem
Odpowiedz