tr?id=505297656647165&ev=PageView&noscript=1 BMW R1150GS z 2004 roku. "Gniotsa nie łamiotsa". Test i opinia
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG
NAS Analytics TAG

BMW R1150GS z 2004 roku. "Gniotsa nie łamiotsa". Test i opinia

Autor: Szymon Dziawer 2024.01.03, 11:45 2 Drukuj

BMW GS zdominował globalny rynek motocykli, i to nie tylko w segmencie "Adventure", ale rządzi i dzieli, a przynajmniej odciska swoje piętno we wszystkich kategoriach. 21 czerwca 2023 roku z taśm produkcyjnych berlińskiej fabryki BMW Motorrad zjechał milionowy bokser o oznaczeniu GS. Obok takiego faktu trudno przejść obojętnie.

Właśnie w tym modelu BMW - R1150GS - po raz pierwszy została użyta oficjalnie nazwa "Adventure", która stała się synonimem całego segmentu tego typu motocykli terenowo-turystycznych.

NAS Analytics TAG

Wartym odnotowania faktem dla tego modelu jest użycie tego modelu motocykla, czyli R1150GS Adventure przez Ewana McGregora i Charley’a Boormana podczas ich podróży. Trwała ona od 14 kwietnia do 29 lipca 2004 r., a której efektem był kultowy dla motocyklowych podróżników serial dokumentalny p.t. Long Way Round oraz książka pod tym samym tytułem. Opowiadają one o ich motocyklowej wyprawie dookoła świata. Ciekawostką jest, że początkowo podróżnicy zwrócili się do KTM o udostępnienie im motocykli. Austriacki producent jednak im odmówił. Bardzo chciałbym poznać gościa, który podjął tę decyzję. Ich podróż obejmowała dystans ponad 30 tys. km na trasie z Londynu do Nowego Jorku i stała się inspiracją dla wielu motocyklistów, którzy marzą o podróżach. Smutne jest to, że wielu z motocyklowych podróżników-marzycieli zbiera na tego typu maszynę latami, a gdy zamieszka ona już w ich garażu zwykle pozostaje tam i służy swoim właścicielom co najwyżej do kilkudziesięciokilometrowych przejażdżek, oczywiście w pełnym, BMW-owskim zestawie odzieży "Rally", z dodatkowym zapasem wody pitnej oraz dodatkowymi kanistrami z paliwem doczepionymi do zestawu aluminiowych kufrów - tak na wszelki wypadek.

Model ten jest niezwykle ceniony przez wielu motocyklowych podróżników przede wszystkim za "pancerność" konstrukcji. Wydaje się on być o wiele bardziej odporny od swojego następcy, modelu R1200GS, który jest o wiele bardziej delikatny. Nie jest to opinia bezzasadna, bo oba te modele w rękach swoich właścicieli przejechały już setki tysięcy kilometrów i ma swoje potwierdzenie. Szczególnie, gdy porówna się liczbę napraw, jakich trzeba dokonać po uzyskaniu podobnego przebiegu. Zapewne nie bez znaczenia jest fakt, że model 1200 zaprezentowany w 2004 roku względem swego poprzednika 1150 stracił ponad 20 kg na masie. Zyskał tym bez wątpienia na poprawie własności jezdnych, ale to mogło mieć i miało swoje odzwierciedlenie w trwałości podzespołów.

Słabszymi stronami R1150GS są m.in. hamulce, które bazują na serwomechanizmie, która pomaga w hamowaniu. Co prawda wynika to z zaniedbań serwisowych, ale jest warte odnotowania. Zdecydowanym plusem BMW jest dobra dostępność nowych części w BMW, co w przypadku innych marek nie jest tak oczywiste przy dwudziestoletnich modelach.

Kilka słów od Rafała:

BMW R1150GS Adventure. Motocykl który stał się symbolem podróży. Kiedy pierwszy raz go zobaczyłem, od razu się w nim zakochałem. W 2001 roku był totalnie poza moim zasięgiem finansowym, ale już wtedy wiedziałem, że takiego będę miał. Ówczesny importer BMW, firma Smorawiński, zrobił prezentacje wszystkich modeli BMW na torze kartingowym w Poznaniu. Dzięki pracującemu u importera koledze miałem możliwość wzięcia udziału w tych testach. Adventure pokazał wówczas, jak dobrze chodzi po asfaltowych zakrętach. Paradoksalnie: dzięki większemu prześwitowi potrafiłem na nim szybciej pokonywać zakręty. Pościerane podnóżki i stopki to standard, ale tylko wtedy udało mi się przytrzeć cylindrem w zakręcie. Byłem zauroczony, że taki motocykl tak sprawnie porusza się po ciasnych zakrętach. Te emocje zostały były tak mocne i zostały ze mną na tak długo, że kupiłem ten model drugi raz. Tamten pierwszy nieopatrznie sprzedałem w poszukiwaniu nowych doznań. W 2004 roku powstał film Long Way Round, który ugruntował legendarny wizerunek Adventure’a jako motocykla do podróży. Panowie aktorzy McGregor i Boorman bardzo chcieli KTM, ale fabryka im odmówiła, że tacy laicy na tak wymagającej trasie nie poradzą sobie i źle to wpłynie na wizerunek marki. BMW nie miało tych obiekcji i wyszło niesamowicie. Motocykl przyciężkawy, ale dzielny i niezniszczalny. Według mnie każdy następny model GS Adventure był technologicznie lepszy, ale na pewno nie dorównuje solidnością wykonania i wytrzymałością. W 2005 roku pojechałem na szkolenie jazdy Enduro do parku Hechlingen w Niemczech. Tam zajęcia odbywały się już na modelu 1200, który był sporo lżejszy i łatwiejszy w prowadzeniu, natomiast wszyscy instruktorzy prywatnie używali właśnie wersji 1150. Stwierdziłem że muszą mieć racje. Cieszę się że mam go w swoim garażu, za każdym razem jak na niego wsiadam, czuje sentyment młodzieńczej odwagi, zuchwałości że mogę dojechać nim wszędzie. Chcę czuć tę niezależność i możliwość objechania świata w każdej chwili.

DANE TECHNICZNE BMW R1150GS z 2004

Średnica cylindra x skok tłoka (mm) 101 mm x 70,5 mm
Dawkowanie paliwa Elektroniczny wtrysk paliwa Bosch Motronic MA 2.4
Stopień sprężania 10,3:1
Pojemność skokowa (cm³) 1130
Typ silnika Chłodzony powietrzem i olejem 2-cylindrowy 4-suwowy, 8-zaworowy, boxer HC
Moc maksymalna 85 KM (62,5 kW) / 6750 obr./min.
Maks. moment obrotowy 89 Nm / 5250 obr./min.
Rozrusznik Elektryczny
Hamulec przedni Podwójna tarcza 304 mm z 4-tłoczkowymi zaciskami
Hamulec tylny Pojedyncza tarcza 276 mm z 2-tłoczkowym zaciskiem
Zawieszenie przednie Telelever, skok 210 mm
Zawieszenie tylne Paralever, skok 220mm
Rozmiar opony przedniej 110/80-19
Rozmiar opony tylnej 150/70-170
Koło przednie Szprychowane
Koło tylne Szprychowane
Kąt pochylenia główki ramy 26,2˚
Wymiary (dł. x szer. x wys.) (mm) 2180 mm x 980 mm x 1435 mm
Typ ramy Stalowa kratownica, silnik elementem nośnym konstrukcji
Pojemność zbiornika paliwa (litry) 30 litrów
Zużycie paliwa (l / 100 km) 5,7 l/100km
Prześwit (mm) 121 mm
Masa własna pojazdu sucha/mokra 232/258 kg
Wysokość siedzenia (mm) 850 mm
Wyprzedzenie (mm) 111 mm
Rozstaw osi (mm) 1501 mm
Sprzęgło jednotarczowe, suche, sterowane hydraulicznie
Przełożenie końcowe Wał kardana
Skrzynia biegów 6-biegowa, manualna
Cena w 2004 roku 64 600 zł
NAS Analytics TAG

NAS Analytics TAG
Zdjęcia
NAS Analytics TAG
Komentarze 0
Pokaż wszystkie komentarze
Dodaj komentarz

Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Ścigacz.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z komentarzy łamie regulamin , zawiadom nas o tym przy pomocy formularza kontaktu zwrotnego . Niezgodny z regulaminem komentarz zostanie usunięty. Uwagi przesyłane przez ten formularz są moderowane. Komentarze po dodaniu są widoczne w serwisie i na forum w temacie odpowiadającym tematowi komentowanego artykułu. W przypadku jakiegokolwiek naruszenia Regulaminu portalu Ścigacz.pl lub Regulaminu Forum Ścigacz.pl komentarz zostanie usunięty.

NAS Analytics TAG

Polecamy

NAS Analytics TAG

Czy zamienisz kiedyś motocykl na elektryczny?

Aktualności

NAS Analytics TAG
reklama
NAS Analytics TAG

sklep Ścigacz

  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
  • 89 00
    Oxford-Dormex-Indoor-Motorcycle-Cover.jpg
    Oxford Dormex (rozmiar L) -Pokrowiec na motocykl pod dachem
    kup teraz
  • 32 00
    tshirttylred.jpg
    Koszulka T-shirt Ścigacz.pl klasyk z dużym logo na plecach - męska czerwona rozmiary XS-XL
    kup teraz
  • 799 00
    mototentt.jpg
    Mototent garaż na motocykl XL
    (wymiary: 3 x 1,2 metra)
    kup teraz
NAS Analytics TAG
na górę