Yamaha R125 2014 - sportowa miniatura?
Po pozytywnych wrażeniach z testu MT125 przyszedł czas na jazdę jej sportową siostrą R125. Konstrukcja poprzedniej wersji małolitrażowej R-ki nie była zmieniana od 2008 roku. Dopiero teraz dokonano kilku istotnych zmian i odświeżono ten model. Ciekawą informacją jest fakt, że Yamaha zaczęła od zbudowania MT125 na bazie starej R125-tki, a dopiero później zabrała się za zaprojektowanie nowej sportowej wersji. Obydwie wersje są produkowane w Europie, co nie jest tak oczywiste w przypadku motocykli o małej pojemności.
MT125 i R125
W zasadzie w tych motocyklach poza pozycją i obudową niewiele się zmienia. Porównując R125 z 2008 roku i obecny model zmieniły się owiewki, w których pojawił się wlot powietrza między lampami. Nowa R125-tka dostała nowe zawieszenie USD, zmodernizowany tylny amortyzator, nowy wtrysk paliwa, nowe zaciski hamulcowe, kokpit z wyświetlaczem LCD czy też aluminiowe sety kierowcy i pasażera. W nowych małolitrażowych Yamaszkach poprawione zostało spalanie, które oscyluje w granicy od 2.2 do 2.7 litrów na 100 kilometrów. Tak czy inaczej każdy z nowych modeli przeznaczony jest jednak do zupełnie innej jazdy przez co i oczekiwania są zgoła odmienne. O ile w MT można przymknąć oko na brak regulowanych klamek czy wyższą wagę, to w sportowym motocyklu, jakby nie było, zaczyna mieć to znaczenie. Pytanie zatem jak tym się jeździ?
Czas na jazdę
Małą R125-tkę zabraliśmy zarówno w góry jak i na tor kartingowy. Prowadzenie motocykla nie pozostawia nic do życzenia. Przekładanie jej z zakrętu w zakręt nie sprawia najmniejszych problemów, a zawieszenie pracuje bardzo precyzyjnie. Pozycja, nawet dla wyższej osoby jest komfortowa, bo R125-tka wcale nie jest małą maszyną. Motocykl rusza żwawo. Wbrew pozorom przy tak małej pojemności i mocy na poziomie 15KM przełożenia biegów nie są ekstremalnie krótkie. Sam skok dźwigni zmiany biegów jest jednak nieco za długi.Skrzynia biegów pracuje mimo to bardzo precyzyjnie, a elastyczny silnik wybacza wiele błędów. Niezależnie od tego czy jedziemy na zbyt wysokim biegu, czy też niefortunnie zbijemy go zbyt nisko wkręcając małą jednocylindrówkę na wysokie obroty, mała Yamaha znosi to dzielnie. To czyni R-kę motocyklem przyjaznym do nauki jazdy. Na dynamikę jazdy na płaskim nie można narzekać, jednak pod górkę zaczyna brakować nieco mocy. O ile na torze kartingowym nie ma to żadnego znaczenia o tyle na górskich serpentynach – owszem, ma. Nieco rozpraszające jest miganie lampki umieszczonej na kokpicie ostrzegającej o jeździe na zbyt wysokich obrotach. Podobnie jak w MT125 na wyświetlaczu LCD znajdziemy informację o prędkości, obrotach, temperaturze. Za pomocą przełącznika możemy sprawdzić na nim także m. in. średnie spalanie, średnią prędkość, czy też czas podróży. To, czego jednak nie znajdziemy to informacji o aktualnym biegu. Obydwa modele japońskiego producenta wychodzą z fabryki na oponach Pirelli albo Michelin. Ich przyczepność jest zadowalająca. Poprawione hamulce spisują się całkiem nieźle chociaż ich dozowalność mogłaby być nieco lepsza.
Patrz na mnie
Małej Yamasze nie można odmówić jednego… bardzo atrakcyjnej prezencji. Na pierwszy rzut oka gabarytami ani aparycją nie odstaje od sportowej R6-tki. Jej wykonanie jest bardzo porządne, a wszystkie elementy dokładnie spasowane. Dla tych, którzy kupują przede wszystkim oczami będzie to miało istotne znaczanie. A jeżeli o kupnie mowa, to testowana wersja R125-tki jest już dostępna w salonach w cenie 17900 zł (bez ABS).
Dane techniczne:
Model | Yamaha R125 2014 |
Silnik | |
Typ silnika | Jednocylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy |
Pojemność | 124.7 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 52,0 mm x 58,6 mm |
Stopień sprężania | 11,2 : 1 |
Moc maksymalna | 11,0 kW (15,0KM) @ 9,000 obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 12,4 Nm (1,25 kg-m) @ 8,000 obr./min |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe, ze sprężyną śrubową |
Zasilanie | Układ elektronicznego wtrysku paliwa |
Układ zapłonu | TCI (cyfrowy) |
Układ rozrusznika | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch |
Podwozie | |
Rama | Stalowa, Deltabox |
Układ przedniego zawieszenia | Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø 41 mm |
Skok przedniego zawieszenia | 130 mm |
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy | 25º |
Wyprzedzenie | 89 mm |
Układ tylnego zawieszenia | Pojedynczy amortyzator z wahaczem, z regulacją pozycji |
Skok tylnego zawieszenia | 114 mm |
Hamulec przedni | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 292 mm |
Hamulec tylny | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 230 mm |
Opona przednia | 100/80-17 M/C |
Opona tylna | 130/70-17 M/C |
Długość całkowita | 1,955 mm |
Szerokość całkowita | 680 mm |
Wysokość całkowita | 1,065 mm |
Wysokość siodełka | 825 mm |
Rozstaw kół | 1,355 mm |
Minimalny prześwit | 155 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) | 140 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 11.5 litrów |
Pojemność zbiornika oleju | 1,15 litrów |
Cena | 17 900 zł |
|
Komentarze 4
Poka¿ wszystkie komentarzeHejty ze 105-110? Posiadam taka maszynê z 2008 roku i przy 136 odcina cbr 125 kolegi nie ma polotu. Do 110 jego podrasowana cbr typu ostry salek cos z gaznikiem trzyma sie rowna ale przy 110 wacha ...
OdpowiedzNo dobra ale dlaczego nie podajecie Vmax ? Ile wyci±gnie te 15 koni ? 120 km/h chocia¿ da radê ?
OdpowiedzMia³em R125 rocznik 2012, odciêcie zap³onu przy 10500 obr/min na 6 (ostatnim) biegu - licznik pokazywa³ 136 km/h. Jak na 125cc drogie, ale genialne moto, warte pieniêdzy je¶li kto¶ ceni wyglad, jako¶æ i osi±gi. ¦wietny przednik hamulec od Brembo.
Odpowiedzchyba rower mia³e¶
Odpowiedz105 - 110.
Odpowiedz134, jak nie wiesz to siê nie odzywaj. ;s
OdpowiedzWe¼ sprawd¼ sobie z gps. Tak jak kolega pisze 105-110. Na liczniku jest du¿o ale w rzeczywisto¶ci siê ró¿ni. Wrzuæ sobie zêbatkê 15 na przód a zobaczysz wtedy 110 licznikowe i bêdzie wtedy 109 na gps i trochê wiêcej wydusisz ale z górki. 15 KM to jednak trochê ma³o , chyba ¿e wa¿ysz 40kg wtedy pojedziesz trochê szybciej
OdpowiedzTylko tyle ? Setkê wyci±ga mój 11 konny skuter za du¿ooooo ni¿sz± cenê. To chyba Honda CBR125 jest szybsza od tej Yamahy.
OdpowiedzOoo! Widzê ¿e ostatnio wysyp motocykli 125. Przepisy siê zmieni³y i teraz co drugu artyku³ bêdzie o takich w³a¶nie "maszynach".
OdpowiedzNa razie siê przepisy nie zmieni³y, ustawa ma status " Nie zakoñczone prace nad ustaw± 9.06.2014", mo¿e Sejm ³askawie rozpatrzy i klepnie temat na posiedzeniu 24,25 Czerwca, albo ustawa poczeka do koñca wakacji poselskich. Tak¿e jest to bardziej pobo¿ne ¿yczenie, ni¿ zmiana przepisów.
OdpowiedzPodobam isie to ze filmik z jazdy zosta³ przyspieszony :)
OdpowiedzNiestety mylisz siê tak nagrywa kamerka Go Pro i inne kamery sportowe. Kamerka ma 170 stopni widok dlatego takie wra¿enie. Sam mam Yamahê YZF R125 2010 i lecê ni± 136 do odciny i niech mi nikt nie wmawia ¿e GPS pokazuje dobrze bo nie jest taki dok³adny mierzy prêdko¶æ co 2 m a licznik co 5mm. Licznik w R-ce pokazuje dobrze testowane z samochodem Audi RS6 który ma jeden z najlepszych mierników prêdko¶ci z samochodów.
OdpowiedzNiestety mylisz siê tak nagrywa kamerka Go Pro i inne kamery sportowe. Kamerka ma 170 stopni widok dlatego takie wra¿enie. Sam mam Yamahê YZF R125 2010 i lecê ni± 136 do odciny i niech mi nikt niewmawia ¿e GPS pokazuje dobrze bo nie jest taki dok³adny mierzy prêdko¶æ co 2 m a licznik co 5mm. Licznik w R-ce pokazuje dobrze testowane z samochodem Audi RS6 który ma jeden z najlepszych mierników prêdko¶ci z samochodów.
Odpowiedz