Yamaha MT125 - miêdzy pokoleniami
Nowe modele MT-09 i MT-07 sprzedają się obecnie jak ciepłe bułeczki. Nadejście małolitrażowego motocykla wydaje się w tej sytuacji oczywistym następstwem. Przed Wami najnowsza Yamaha MT125. Czy najmniejszy model tej serii ma szansę powtórzyć sukces starszych braci?
Recepta na bestseller
Od strony technicznej MT125 prezentowaliśmy Wam szczegółowo w ubiegłym miesiącu. W skrócie młodsza i mniejsza wersja MT-07 powstała w oparciu o rozwiązania sprawdzone w modelu Yamaha R125. Mamy zatem bazę w postaci motocykla o sportowym charakterze z którego starano się stworzyć streefightera o małej pojemności. Co się zatem zmieniło? MT dostała przede wszystkim nowe opakowanie i zupełnie odmienną od R125-tki pozycję kierowcy za kierownicą. Z ważniejszych elementów, które uległy zmianie wymienić należy hamulce, przednie zawieszenie, wtrysk paliwa, komputer sterujący silnikiem oraz koła, które obecnie są lżejsze. Poprawiono także charakterystykę pracy silnika, tak aby ta lepiej odpowiadała potrzebom jazdy w miejskiej dżungli.
Nie ma powodów aby obawiać się ciemności…
Celem Yamahy było zbudowanie motocykla, który pomimo swojej małej pojemności będzie miał wygląd normalnego motocykla i nawet wyżsi, a często zatem i starsi, użytkownicy bez problemu będą mogli się nim przemieszczać. Trzeba przyznać, że inżynierom Yamahy udało się to osiągnąć. MT125 wygląda jak pełnowymiarowy motocykl a osoby poniżej 165 cm muszą liczyć się z tym, że do ziemi będą dosięgać czubkami palców. Pomimo, że od razu czuć lekko sportowy (streetfighterowy) charakter motocykla pozycja na nim jest wygodna, a sam motocykl prezentuje się świetnie. Warto w tym miejscu nadmienić, że motocykl produkowany jest w Europie a wszystkie elementy wyglądają na porządnie wykonane.
Na wyświetlaczu LCD znajdziemy informację o prędkości, obrotach, temperaturze. Za pomocą przełącznika możemy sprawdzić na nim także m. in. średnie spalanie, średnią prędkość, czy też czas podróży. To, czego jednak nie znajdziemy to informacji o aktualnym biegu. Skoro przekręciliśmy kluczyk czas na jazdę.
Wysokie obroty i mieszanie biegami
Barcelona nie należy do miast sprzyjających jeździe czymkolwiek. Korki, upał, ogromne natężenie ruchu. Tutaj trzeba się mocno napracować biegami oraz sprzęgłem bowiem praktycznie na każdych światłach się stoi. Mieliśmy zatem okazję przećwiczyć wielokrotne starty spod świateł wyciskając z małego silnika ostatnie soki. Wbrew pozorom ta 125-tka żwawo reaguje na dodanie gazu, a dynamika jazdy jak na tak małą pojemność satysfakcjonująca. Każdy kolejny bieg wchodzi bardzo precyzyjnie, a na postoju nie ma najmniejszego problemu ze znalezieniem luzu. Również jazdę na zbyt wysokim biegu motocykl znosi z godnością, nie szarpiąc i nie krztusząc się. Hamulce działają prawidłowo. Dobra dozowalność i siła hamowania jest wystarczająca, aby zatrzymać rozpędzoną MT.
Nowa 125-tka Yamahy pomimo swojej nienajmniejszej wagi (138 kg po zatankowaniu) jest poręczna i zwinna. Średnie spalanie w testowanych motocyklach wynosiło od 2,2 do 2,7. Można zatem powiedzieć, że jest ten motocykl jest naprawdę ekonomiczny.
Uwaga Polacy, nadchodzę!
Moglibyśmy się przyczepić do detali takich jak zbyt dalekie położenie klamki sprzęgła oraz hamulca i brak ich regulacji. Moglibyśmy tutaj nadmienić o nieco irytującej bocznej nóżce, która w przeciwieństwie do pełnowymiarowych motocykli otwiera się pomiędzy dźwigienką zmiany biegów, a podnóżkiem. Nie będziemy się jednak roztrząsać nad detalami, bowiem Yamaha MT125 to świetny motocykl. Jedną z jego głównych zalet jest fakt, że łatwo się prowadzi i wybacza naprawdę wiele dzięki czemu idealnie wpisuje się na listę motocykli na nową kategorię A1.
Tak naprawdę największym minusem MT125 jest cena na poziomie 17 700 za sztukę. Największy konkurent tego motocykla, a mowa tutaj o Duke 125 jest już od dawna zadomowiony na rynku i kosztuje w salonie 16900 z ABSem w standardzie. Olivier Grill menadżer produktu zapytany o to dlaczego ktoś powinien sięgnąć właśnie po Yamahę odpowiedział „To jest produkt premium w swojej kategorii i rzeczywiście nie jest to tani motocykl. W tym projekcie postawiliśmy na jakość i japońskie standardy. Nie bez powodu motocykl jest produkowany w Europie. Jeżeli ktoś chce kupić niezawodny motocykl, który będzie mu służył każdego dnia to MT125 będzie dobrym wyborem. To są motocykle, które nie mają problemów z silnikiem, które pracują latami i które trzymają swoją cenę. Chcąc wyprodukować tańszy motocykl musielibyśmy szukać oszczędności, które znalazłyby odzwierciedlenie w niższej jakości produktu”
Nowa MT będzie dostępna w polskiej sieci dealerskiej Yamahy na przełomie sierpnia i września.
|
Dane techniczne:
Silnik | |
Typ silnika | Jednocylindrowy, Chłodzony cieczą, 4-suwowy, SOHC, 4-zaworowy |
Pojemność | 124.7 cm3 |
Średnica x skok tłoka | 52,0 mm x 58,6 mm |
Stopień sprężania | 11,2 : 1 |
Moc maksymalna | 11,0 kW (15,0KM) @ 9,000 obr./min |
Limited power version | kW (KM) @ obr./min |
Maksymalny moment obrotowy | 12,4 Nm (1,25 kg-m) @ 8,000 obr./min |
Układ smarowania | Mokra miska olejowa |
Typ sprzęgła | Mokre, wielotarczowe, ze sprężyną śrubową |
Gaźnik | Układ elektronicznego wtrysku paliwa |
Układ zapłonu | TCI (cyfrowy) |
Układ rozrusznika | Elektryczny |
Skrzynia biegów | Z kołami w stałym zazębieniu, 6-biegowa |
Napęd końcowy | Łańcuch |
Podwozie | |
Rama | Stalowa, Deltabox |
Układ przedniego zawieszenia | Widelec teleskopowy typu upside-down, Ø 41 mm |
Skok przedniego zawieszenia | 130 mm |
Kąt wyprzedzania sworznia zwrotnicy | 25º |
Wyprzedzenie | 89 mm |
Układ tylnego zawieszenia | Pojedynczy amortyzator z wahaczem, z regulacją pozycji |
Skok tylnego zawieszenia | 114 mm |
Hamulec przedni | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 292 mm |
Hamulec tylny | Hydrauliczny jednotarczowy, Ø 230 mm |
Opona przednia | 100/80-17 M/C |
Opona tylna | 130/70-17 M/C |
Wymiary | |
Długość całkowita | 1,955 mm |
Szerokość całkowita | 740 mm |
Wysokość całkowita | 1,040 mm |
Wysokość siodełka | 810 mm |
Rozstaw kół | 1,355 mm |
Minimalny prześwit | 140 mm |
Masa z obciążeniem (wliczając wypełnione zbiorniki oleju i paliwa) | 138 kg |
Pojemność zbiornika paliwa | 11.5 litrów |
Pojemność zbiornika oleju | 1,15 litrów |
|
Komentarze 10
Poka¿ wszystkie komentarzeJa mam 183 cm i jest idealnie poprostu. Na trasy tez da radê spokojnie. zapraszam na vloga wraz z mt125 https://www.youtube.com/channel/UCdJck9fsTLhcjHRLvlyOcDQ?view_as=subscriber
OdpowiedzWitam Czytam, szukam i wszyscy sobie chwal± ten motorek i wiem minus to cena. Kupi³em sobie go jako prezent na gwiazdkê i jestem zadowolony. Nigdy nie mia³em moto, przeszed³em jednodniowe ...
Odpowiedza przymierza³e¶ sie do ktm duke 125? rozwa¿ ta opcje. udaj sie do salonu i popytaj. moim zdaniem jest ciekawszywiêcej info na kokpicie, abs, i troche tañszy. i jezdzi tego wiecej wiec z uzywkami nie ma takiego problemu. no i zaje... wygl±da. prowadzenie tez super. zobacz po ni¿ej https://www.youtube.com/watch?v=f9oX0OHVyrg
OdpowiedzWitaj je¼dzi³em yzf 125 od ojca i moge siê zgodziæ z t± opini± ca³y ciê¿ar opiera siê na nadgarstkach g³owê mamy wygiêt± na d³u¿sz± mete zaczyna boleæ kark i nadgarstki w dodatku manewrowo¶æ jest k³opotliwa troche problem z zawracaniem ma³y promieñ skrêtu jak dla mnie przemawia do mnie yamaha mt 125 i ktm duke 125 przewaga dla yamahy bo z czasem mo¿na kupiæ mallosi i dopiero zaczyna siê zabawa daje radê nawet wiêkszym motocyklom jak mo¿esz to podaj email chcia³bym siê spytaæ w³a¶ciciela tego sprzêtu o pare spraw bo w internecie takich informacji to na wage z³ota
OdpowiedzWitam, czy jest mi kto¶ w stanie odpowiedzieæ (mniej wiêcej) jaki jest minimalny wzrost ridera dla tego motocykla przy fabrycznych ustawieniach? Wysoko¶æ siedziska 810mm to du¿o jak dla 171cm ...
OdpowiedzJa mam dok³adnie 170 cm wzrostu i nie mia³am najmniejszych problemów aby dosiêgn±æ stop± do ziemi :) Najlepiej odwiedziæ salon i przymierzyæ siê do motocykla.
OdpowiedzWitam.Jestem posiadaczem tego modelu kupilem go w Angli za 1300funtow, niestety zostal tam skradziony i ogolocony ze wszystkich plastikow,lampy zegara itd.W Polsce o uzywanych czesciach mozna ...
OdpowiedzJak wed³ug mnie ta yamaha powinna mieæ silnik dwusuwowy a nie czterosuwowy.
OdpowiedzDok³adnie:) Z tymi pensjami napisa³em z przek±sem - w Polsce wiele osób zarabia trochê wiêcej ni¿ minimalna i zakup nowego motocykla jest dla wielu osi±galny finansowo. Sam je¿dzê moto z salonu ju¿...
Odpowiedz