180 km/h turbodoładowanej Yamahy R15
Jakie możliwości drzemią w jednocylindrowych silnikach o małej pojemności? Większe niż się czasem wydaje. Zmodyfikowana Yamaha R15 jest w stanie rozwinąć prędkość zarezerwowaną zazwyczaj dla maszyn z dużo wyższej półki.
Yamaha R15 to sportowy model z silnikiem o pojemności 150 cm3, bardzo popularny w krajach azjatyckich, takich jak Wietnam, Tajlandia czy Indie. Tamtejsi klienci cenią go przede wszystkim za świetne prowadzenie i umiarkowaną cenę. Jego odpowiednikiem jest u nas nieco mniejszy YZF-R125.
Co można wycisnąć z pojedynczego cylindra i tak niewielkiej pojemności? Jeden z tajskich warsztatów dokonał pewnych modyfikacji - zmieniono filtr powietrza i układ wydechowy. To jednak nie wszystko. Na pokładzie znalazła się również niewielka turbosprężarka, która używając gazów wydechowych generuje kilka dodatkowych KM mocy. Nad całością czuwa nowy moduł sterujący, pozwalający silnikowi rozkręcić się do 12 tysięcy obr/min.
Finalnie silnik Yamahy R15 dysponuje mocą ok. 23 KM i w czasie testów na hamowni pozwolił na rozpędzenie się do 180 km/h. Oczywiście na szosie, biorąc pod uwagę opór powietrza, tarcie opon i wagę kierowcy, wynik ten byłby nieco niższy.
Komentarze
Pokaż wszystkie komentarze